'Det ser mildest talt kritisk ud': Debattør savner flere folk med handicap i film og serier

I sidste uge blev der rettet kritik mod brugen af folk med handicap i film og serier. Den manglende repræsentation er også en udfordring i Danmark, lyder det.

Én af de film, der har fået både hæder og kritik for sin fremstilling af folk med handicap, er den Oscar-vindende film 'Rain Man' fra 1988. (Foto: CAP/KFS © Image supplied by Capital Pictures)

I en årrække har man diskuteret, hvorvidt blandt andet seksuelle og etniske minoriteter har været godt nok repræsenteret i film og serier.

Men hvad med personer med handicap? Dette spørgsmål rejste den britiske manuskriptforfatter Jack Thorne ved Edinburghs tv-festival i sidste uge.

- Tv er mislykket i forhold til personer med handicap. Helt og totalt, lød den kontante konklusion ifølge Deadline fra Thorne, der blandt andet står bag serier som 'His Dark Materials' og 'This Is England 86-90'-serien.

Samme kritik lyder fra Sarah Glerup, der er debattør og cand.mag. i film- og medievidenskab med speciale i repræsentation af fysisk handicap i dansk filmhistorie. Hun har selv muskelsvind og sidder i kørestol.

- Jeg skrev speciale om repræsentation i dansk filmhistorie. Jeg kiggede på lydfilm fra 1930 til 2012. Jeg fandt 78 karakterer, og det var mere end forventet, men når man ser på, hvilke karakterer, det er, så bliver det en smule skidt, siger hun tilKulturen på P1.

- Helt overordnet kan man nærmest uden undtagelse sige, at man altid caster skuespillere, der ikke selv har et handicap, og historierne bliver lidt derefter. De er præget af skuespillere, der ikke ved, hvordan det er at have et handicap i virkeligheden. Historierne handler om at være uelskelig og isoleret og måske hellere vil være død end levende med et handicap.

Sarah Glerup nævner blandt andet den kendte 'Rain Man' med Tom Cruise og Dustin Hoffmann i hovedrollerne. Hoffmann vandt en Oscar for sin rolle som den autistiske bror, men rollen var ikke uden problemer, siger Sarah Glerup.

- Ja, det er måske meget godt spillet, men det, alle fokuserer på, er det, som Dustin Hoffmann får en Oscar for – at mime de klichéer, vi forestiller os om folk med autisme. De fleste autister hader den film, fordi der er det her med, at han skal rokke fra side til side med hovedet og tælle tændstikker.

- Det er en kliché, og det er meget tæt på karikatur og mobning, når det er krops-kapable skuespillere, der står og gør det.

Stort fokus for filmbranchen

Christina Rosendahl er selv filminstruktør og desuden forperson for Danske Filminstruktører. Hun hilser Sarah Glerups kritik velkommen.

Filminstruktør Christina Rosendahl står bag flere film, blandt andet 'Vores mand i Amerika', 'Idealisten' og dokumentarfilmen 'Vold i kærlighedens navn'. (Foto: Tobias Kobborg © Tobias Kobborg)

- Det får mig til at tænke, at det her er endnu en niche af folk, der ikke er repræsenteret, og dem er der jo mange af, siger hun.

Ifølge Rosendahl er der stort fokus på en mangfoldig repræsentation i dansk film og tv blandt aktørerne i filmbranchen:

- Alle branchens organisationer arbejder sammen for at skabe mere mangfoldighed, siger hun og tilføjer:

- Vi vil arbejde på, hvordan man skaber rammer for mange flere mangfoldighedsparametre på samme tid.

Sarah Glerup nævner DR som en af de aktører, hun mener har et særligt ansvar for repræsentationen af folk med handicap.

- DR har et ansvar i kraft af, at det er en public service-institution, som skal afspejle alle, der betaler licens. Så jeg kunne godt tænke mig, at især DR Drama gjorde en lille smule ud af det, siger hun og fortsætter:

- Der ser mildest talt kritisk ud. Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste eksempel på en karakter med handicap, der er spillet af en person med handicap i nogen som helst dramaserie fra DR.

Mangfoldighedsredaktør: Få personer at vælge imellem

Heidi Sivebæk, der er mangfoldighedsredaktør i DR, er fuldstændig enig i, at alle skal føle sig set og hørt i DR's indhold.

- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi i første omgang tager stilling til, om det er et menneske med handicap, der skal spille rollen eller et menneske uden handicap, siger hun til Kulturen på P1.

For Heidi Sivebæk handler det blandt andet om, at der ikke er mange at vælge imellem, hvis man skal caste til en rolle, hvor karakteren har et handicap.

- Der er ikke særligt mange mennesker med handicap, der optræder. Det er også vigtigt, at det er godt skuespil, der kommer på. Man bliver ikke nødvendigvis en dygtig skuespiller ved, at man selv har det handicap eller tilhører den minoritet, der er tale om, siger hun.

Heidi Sivebæk pointerer dog, at der er mange ting i gang for tiden i forhold til DR Drama og fokus på mennesker med handicap. Dog anerkender hun en ting:

- Det er en tilståelsessag, at der er langt vej igen.

Facebook
Twitter