Detektor: Kun 63 procent kendte Nik og Jay

- Vi er kendt af 97 ud af 100, sagde pop-duoen Nik og Jay i 2005, men det passer ikke. Det er en kendt strategi at blive en succes ved at tale om sig selv som en succes.

Pop-duoen Nik og Jay er kendt af 97 ud af 100 danskere.

Det budskab har flere medier viderebragt siden 2005, hvor de to for første gang udtalte det.

Man kan også læse det på wikipedia og på Nik og Jays egen hjemmeside - og senest blev det nævnt af Anders Lund Madsen i Det Nye Talkshow forrige fredag.

Kun kendt af 63 procent

Der henvises til en undersøgelse lavet af mediebureauet Carat, men her kender man ikke noget til tallet 97 procent. Ifølge undersøgelsen kendte 63 procent af de adspurgte Nik og Jay i 2005.

Nik og Jay var godt nok kendt af 94 procent af de 15-30 årige, men kun af 18 pct af de +60årige.

Ifølge brandingsekspert Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København er der en god grund til, at Nik og Jay bliver ved med at tale om de 97 procent.

Film er stor og betydende

- Det er en brugt strategi, at hvis man taler om sig selv som en succes, så bliver man en succes. Det ser man især i USA, mens man i Danmark nogle gange er mere forsigtige. Men hvis man lancerer et film som stor og betydende og et produkt som godt, er man med til at gøre det til et godt produkt, siger han.

Sune Bang tilføjer, at meget få personer eller produkter er kendt af mere end 90 procent af befolkningen. Fx er Stryhs leverpostej kendt af 90 procent, så 97 procent er dronning Margrethe-niveau.

Se mere i Detektor klokken 20.00 på DR2.

Facebook
Twitter