Detektor punkterer Pharrell Williams’ utrolige hit-succes

I mere end ti år har udokumenterede tal om den amerikanske superstjerne cirkuleret i artikler og portrætter som fakta rundt om i verden.

Pharrell Williams i Brisbane i Australien den 12. marts 2014. (Foto: DAN PELED © Scanpix)

Den amerikanske superstjerne Pharrell Williams har produceret hits i massevis. Men DR's Detektor punkterer nu udokumenterede tal, som har pyntet på superstjernens musikalske succes i mere end ti år.

I forbindelse med udgivelsen af hans nye album 'G I R L' i begyndelsen af i år kunne man læse, at Pharrell Williams og hans produktionsselskab The Neptunes stod bag næsten 20 procent af al musik spillet i britisk radio og 43 procent i de amerikanske radioer i august 2003.

Tallene var brugt i forskellige versioner på Politiken.dk, i Politikens papirudgave og i Berlingske.

Men det viser sig at være tal, der mere ligner ironi end fakta på baggrund af undersøgelser.

Komplet urealistisk

Tallene er af flere omgange blevet foreholdt superstjernen selv - uden at han har afvist dem. Blandt andet i en artikel fra The Guardien i 2004 og i et nyere interview i The Tanning Effect fra 2011.

Og i dag cirkulerer både de britiske 20 procent og de amerikanske 43 procent i utallige artikler og portrætter på nyhedsmedier, musiksider og i musikmagasiner.

Men det undrer DR's musikekspert Henrik Milling, der mener at tallene er helt ude af proportioner:

- Det amerikanske tal på 43 procent er komplet urealistisk. Og det er det britiske tal på 20 procent også, siger Henrik Milling, DR's musikekspert, til Detektor.

Fra The Guardian til The Age

Berlingskes musikredaktør Lars Rix fortæller til Detektor, at kilden til hans artikel er britiske The Guardian. Men The Guardian har efter to uger ikke kunne dokumentere deres tal overfor Detektor.

I stedet leder Politikens musikredaktør Simon Lund, der har tallet 43 procent fra en artikel fra det amerikanske magasin GQ fra februar 2014, Detektor videre på sporet.

Musikmagasinet har nemlig tallene fra en ti år gammel artikel i den australske avis The Age fra maj 2004. Og freelance journalisten Mel Campbell bag artiklen viser sig at være interessant.

- Tallene kom fra to forskellige kilder. Kilden til de næsten 20 procent kommer fra en britisk artikel i London Evening Standard. Det præsice tal er 19 procent. De 43 procent var mere præcise og kommer fra Esquire Magazine, siger Mel Campbell til Detektor.

20 procent: Heldig optælling

Journalisten, David Smyth, der har skrevet artiklen i Evening Standard fra 2003 fortæller til Detektor, at han har de næsten 20 procent i britisk radio fra ét af fem musikmagasiner.

Detektor kontaktede derfor alle magasiner og gik i arkiverne. Her fandt programmet den "undersøgelse", som er kilden til de næsten 20 procent - nemlig magasignet Q fra september 2003.

Magasinet har på blot én time optalt sange fra fem britiske radiostationer og konstaterer herefter, at ni ud af 48 stod Pharrell Williams bag - altså 19 procent. Det fremgår desuden, at én af de ni "sange" i virkeligheden er et interview, hvor The Neptunes blot bliver nævnt.

- Det eneste man kan bruge den optælling til, det er at sige, at på de øjeblikke, de har lyttet til bestemte radiokanaler, der har der været utrolig mange numre med Pharrell Williams. Men det siger ikke noget om hele billedet for hele radiomarkedet, siger musikekspert Henrik Milling til Detektor.

43 procent skal ikke tages bogstaveligt

De 43 procent er, så vidt Detektor har kunnet grave frem, første gang nævnt i amerikanske Esquire fra december 2002.

Men her optræder de 43 procent kun i overskriften, og fra Esqurie selv lyder det, at overskriften ikke skal tages bogstaveligt, men at den skulle blot illustrere at The Neptunes producerede rigtigt mange hits.

- Man skal have lavet en kæmpe stor og urealistisk mængde af hits, hvis man skulle fylde de amerikanske radiostationer næsten halvt op. Husk på det amerikanske radiobillede er jo ligesom herhjemme. Det består af popradio, rockradio, jazzradio, klassiskradio osv. osv. osv., siger Henrik Milling.

Australier ændrede nok hip hop-historien

De 43 procent kom altså fra en overskrift, der var ment som en slags finurlighed uden nogen dokumentation. Og de 20 procent kom fra en uvidenskabelig undersøgelse, der heller kan dokumentere det, som medierne har gengivet.

Og den første journalist, der altså koblede tallene med ordet "undersøgelse" for ti år siden, føler sig pinlig berørt efter, Detektor kontakter hende:

- Jeg havde ikke anelse, hvordan de her tal har bredt sig udover internettet. Jeg er flov over, at folk ikke har tjekket tallene inden, men jeg er også flov på mine egne vegne. Jeg skulle have tjekket mere dengang, siger Mel Campbell til Detektor.

Hun blev chokeret, da hun opdagede, at hendes ti år gamle formulering med de to tal i dag er citeret vidt og bredt i hele verden. På hendes blog skriver australieren, efter Detektor kontaktede hende, at hun ved et uheld ændrede hip hop-historien.

Ingen tjekkede utrolige tal

Hverken Politikens musikredaktør Simon Lund eller Berlingskes musikredaktør Lars Rix tjekkede, hvor tallene egentlig kom fra, og erkender begge, at de nok burde have været mere kritiske overfor de vilde tal:

- Det er en god påmindelse om at i en tid, hvor der er så mange informationer, skal man stadigvæk huske, at ind imellem så løber begejstringen af med os alle sammen, når vi skriver, siger Simon Lund til Detektor.

- Jeg var faktisk overrasket over, at det var så højt et tal, siger Lars Rix, og konstaterer:

- Man skal måske nok virkelig kigge den slags tal efter en ekstra gang, inden man begynder at skrive dem.

Hør hele indslaget i Detektor på P1 torsdag klokken 15.03 og se med på DR2 torsdag klokken 21

Facebook
Twitter