DR dropper populære onlinespil

DR siger farvel til de populære managerspil i forbindelse med VM og Tour de France. Som et led i spareplanen forsvinder onlinespil næsten helt fra dr.dk.

Resultatet af forårets medieaftale betyder, at DR i år skal spare 80 millioner kroner, og det får direkte konsekvenser for udviklingen af online-spil til DRs hjemmeside, dr.dk.

- Der vil ikke længere være et fast budget til onlinespil. Og de populære managerspil forsvinder helt, siger kanalchef for dr.dk, Nicolai Porsbo, til DR Kultur.

Managerspil for uoriginale

Ambitionen er fortsat at levere originalt og underholdende indhold til DRs hjemmeside. Og set med de briller, mener Nicolai Porsbo, at det omstændighederne taget i betragtning er okay at lukke managerspillene.

- Vi skal gøre en forskel med vores spil, og der må man spørge sig selv, om managerspillene har været originale nok. De har ikke været ideudviklet af DR og ikke knyttet til vores programmer, siger Nicolai Porsbo.

Hvor meget DR sparer på at lukke ned for de populære spil, vil kanalchefen ikke fortælle. Det er en såkaldt forretningshemmelighed. Men da hele DR skal spare 80 millioner kroner i 2010, skal dr.dk også tage sin del af slæbet, forklarer han:

- Nedlæggelsen af spil er en væsentlig del af spareplanen for dr.dk. Og der er ikke umiddelbart hægtet stillinger op på besparelserne.

Vikingespil på vej

DR har tidligere haft stor succes med blandt andet spillet "Mujaffa" samt "Hundeparken", som er et virtuelt mødested for især børn og unge. Spillet vandt i 2004 webprisen "Prix Italia" for sin nyskabende profil.

Men også den slags spil er det med stor sandsynlighed farvel til. Nicolai Porsbo håber, at DR vil kunne sætte lignende tiltag i gang, men han erkender, at der ikke vil være sat penge af til det.

Et nyt onlinespil er på vej, da det har været under udvikling de seneste tre år. Det drejer sig om vikingespillet "Saga", der er et multiplayer-spil, hvor man altså spiller med flere andre.

I spillet kan man udvikle sin egen vikingeslægt, og man tager rundt i de nordiske lande, som de så ud i vikingetiden.

- Det er et læringsspil med et historisk islæt, men det er også et multiplayerspil til hovedsageligt børn og unge, fortæller Nicolai Porsbo, der forventer at spillet rammer dr.dk inden for et års tid.

Mister trafik på dr.dk

Uden de populære spil mister dr.dk meget af sin originalitet, og det vil kræve noget ekstra, hvis ikke det skal gå udover DRs hjemmesides popularitet.

- Målt på trafik er managerspillene meget populære. Men jeg tror og håber på, at vi ellers kan lave noget, der er underholdende og inspirerende på dr.dk. vi skal være mere underholdende i vores formidling, siger Nicolai Porsbo til DR Kultur.

Han nævner DRs programsider og radioens muligheder for konkurrencer som steder, hvor DR forhåbentlig fortsat kan gøre en underholdende forskel.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve