DRs Borgen er solgt til USA

DR har solgt dramaserien Borgen til USA. Dermed følger serien i hælene på Forbrydelsen, der har haft succes i udlandet. Salgssuccesen smitter af på andre programmer.

En succes kommer sjældent alene, og det er også tilfældet for DRs seneste skud på drama-stammen, "Borgen". Efter "Forbrydelsen" med succes er blevet solgt og vist i USA og England, har DR nu solgt "Borgen" til USA, hvor tv-kanalen NBC er interesseret i at lave et remake af serien.

- Jeg kan bekræfte, at vi har haft en dialog med BBC Worldwide Production om et remake af Borgen, og de fortæller mig, at de er i samtaler med NBC, der gerne vil vise den, fortæller chef for DR Internationalt salg, Helene Aurø, til DR Kultur.

Dramachefens flotte farvel

Helene Aurø understreger, at der er lang vej endnu, og at meget kan gå galt, før den sidste underskrift er sat, og de amerikanske tv-seere kan se den engelsksprogede version af Borgen med den kvindelige statsminister Birgitte Nyborg, spindoktoren Kasper Juul og stjerne-journalisten, der er gået fra tv-vært til tabloid-reporter, Katrine Fønsmark.

DR har allerede solgt den danske version af "Borgen" til amerikansk tv, men seerne på den anden side af atlanten får altså også muligheden for at se den med amerikanske skuespillere.

I første omgang skal de kreative kræfter bag serien til arbejde igen, og det betyder, at producer Camilla Hammerich og konceptuerende forfatter Adam Price skal en tur til USA for at give deres besyv med. Og mon ikke, at DR's dramachef gennem de seneste 13 år, Ingolf Gabold, tager turen med.

- Vi når det lige, inden Ingolf stopper til april. Det er meget stort, at det er er kommet så langt. NBC er national tv i USA, fortæller Helen Aurø.

Seriesalg åbner nye døre

Ingolf Gabold stopper til april som dramachef i DR, og med ham som rorsmand i de seneste 13 år er DR rykket flere ligaer op på den internationale tv-scene.

Selv om der er ikke guld og grønne skove i salget af tv-produktioner, så gavner det åbenlyst både DRs økonomi og renomme.

- Det er kultureksport så det batter, når vi ikke bare vinder priser, men også kan sælge serier til remakes. Det åbner en masse døre for andre genrer, siger Helen Aurø til DR Kultur.

Finanskrisen holder priserne nede

I det hele tager kan DR mærke, at drama-succeserne smitter af på resten af de egen-producerede programmer, som DR forsøger at sælge til andre lande. Priserne er stadig relativt lave, men det skyldes især finanskrisen, der har sat sine spor, forklarer Helen Aurø.

Derfor sælger DR til samme pris, og den varierer kraftigt. Fra 1000 euro til flere 100.000 euro andre gange. Det kommer an på land, kanal, sendetid og seere, fortæller Helene Aurø.

"Spise med Price" skal til udlandet

- Men vi sælger mere timemæssigt, og omsætningen er gået op de seneste seks år. Vi kan mærke at efterspørgslen er stigende, forklare chefen for international salg.

Interessen for dansk tv er endda blevet så stor, at DR nu forsøger at sælge værtsbårne programmer til udlandet, hvilket var usandsynligt for bare nogle år siden. Således skal mad-programmet "Spise med Price" ud at prøve kræfter med udlandet, når DR i næste uge tager udsendelsen med til den europæiske tv-messe i Cannes.

Udover den amerikanske interesse for "Borgen", så har DR allerede solgt "Borgen" til Sydkorea Storbritannien, Island og Letland, mens serien er blevet udgivet på dvd i Benelux-landene samt i Tyskland, Schweiz og Østrig.

Facebook
Twitter