(Foto: Frederik Højfeldt Nielsen (DR))

Du har helt sikkert også haft den i hænderne... Ragnhild har stor succes med 'kikset' instrument

Ragnhild May kombinerer sin interesse for kunst med blokfløjter.

Det er svært at komme igennem det danske skolesystem uden på et tidspunkt at have haft en blokfløjte i hænderne.

For de fleste blev det sikkert kun til en ganske kort affære - måske en musiktime eller to - med det simple blæseinstrument. Sådan var det ikke for Ragnhild May, der holdt ved i mange år.

- Jeg har spillet blokfløjte, siden jeg var lille, og så stoppede jeg ligesom aldrig. Første dag i gymnasiet tog vi en runde i musiktimen, hvor min lærer spurgte, hvad vi spillede. Da jeg fortalte, at jeg spillede blokfløjte, sagde han: "Det er ikke et rigtigt instrument", fortæller den nu 31-årige kunstner.

Hun har brugt blokfløjten i flere af sine kreative lydværker og performances, som efterhånden har gjort hende til et etableret navn på den danske og internationale kunstscene.

Værkerne tæller blandt andet en fløjtekjole, en 2,6 meter høj blokfløjte og et specialbygget instrument, hvor luftslanger blæser luft til blokfløjter.

- Det er lidt mit yndlings- og hadeinstrument på samme tid, fordi den har det her kiksede image; og alligevel har alle en relation til den. Det synes jeg er nice, siger Ragnhild May, der både er uddannet billedkunstner og komponist.

  • - Blokfløjten er et globaliseret børneinstrument inden for undervisning. Det er det, man tænker på, når man tænker på musikundervisning. Og det er et meget demokratisk instrument, fordi alle kan forstå det. Alle kan forholde sig til det - sammenlignet med, når jeg laver noget med elektroniske instrumenter, som er mere hemmelighedsfulde. (© Frederik Højfeldt Nielsen)
    1 / 12
  • - Jeg havde to år, hvor jeg seriøst bare boede i min kuffert og ikke havde et fast sted i København. Først var jeg i USA, så Lissabon, så Paris og så USA igen. Jeg var helt rodløs, og dér fandt jeg ud af, at det er ret godt for mit arbejde at have et fast sted at komme tilbage til, fortæller Ragnhild May, der blandt andet laver sine værker i et atelier i Københavns Nordvestkvarter, som hun har haft i halvandet år. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    2 / 12
  • Et af de blokfløjte-værker, som Ragnhild May har lavet, bestod af en gigantisk blokfløjte og partitur med sangen 'Stille nu', som er den, de fleste starter med til blokfløjteundervisningen - og af et sammenklip af musikvideoer med piger, der imiterede Spice Girls. - Det værk handlede om min egen introduktion til musik gennem populærkultur. Det var samme i periode, hvor jeg gik til blokfløjte sammen med de fleste andre piger i klassen. Pige-musikkultur synes jeg bare er spændende. Spice Girls var det første band, der havde sit hovedpublikum hos børn, og det var ligesom et nybrud inden for musikkultur. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    3 / 12
  • Ragnhild May arbejder både med installationskunst, performance og skulptur, og lyd har været et gennemgående tema i mange af hendes værker. - Lyd er en meget direkte måde at kommunikere på. Det er en måde at røre folk. Jeg bliver selv meget påvirket af at opleve noget lydligt. Det er ikke, fordi jeg altid har været optaget af lyd; nok mere af at bygge ting selv. Jeg har altid været vildt optaget af at reparere ting og samle dem igen. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    4 / 12
  • At Ragnhild May selv bygger de fleste af sine instrumenter og støber sine bronzeværker kommer nogle gange bag på publikum, fortæller hun: - Hvis jeg har haft andre aktører involveret i mine performances, som var mænd, så har folk ofte spurgt ham: "Hvornår har du lavet den der ting". Og når de har svaret, at det er mig, der har lavet det, så er de blevet overraskede over, at jeg selv kan finde ud af at lodde og den slags. (© Frederik Højfeldt Nielsen)
    5 / 12
  • - Mange kvinder har ellers været involveret i teknologiske opfindelser gennem historien. Jeg har for eksempel lavet et værk, som var baseret på hulkortet, som blev udviklet af en kvindelig pioner. Dem har der været mange af, både som performere og skabere af lydeffekter, men de er ofte blevet glemt og skrevet ud af historien. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    6 / 12
  • Lige nu arbejder Ragnhild May på et udendørs værk til et sundhedshus i Helsingør, som skal stå færdigt i 2021. Værket med titlen 'Lutter ører' skal bestå af syv par bronzeører, som er lavet ud fra afstøbninger af lokales ører og skaleret op i stor størrelse. - Ørerne er forbundet via kanaler under jorden, så folk kan tale til hinanden igennem dem. Derudover er der nogle resonatorer koblet på rørene, så kanalerne får forskellige akustiske kvaliteter. Værket har et element af leg i sig, og min tanke er, at det skal tale til både børn og voksne. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    7 / 12
  • - Jeg har baret været optaget af ører i noget tid og var begyndt at lave gipsafstøbninger af folks ører. Ørerne er jo vores primære lytteorgan. I naturen kalder man dem en biomarkør, fordi alle ører ser fuldstændigt unikke ud – og så ændrer de sig i løbet af livet. Den måde, det er udformet på, er skabt til at forme lyden på en bestemt måde, så vi opfatter allesammen lyd forskelligt. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    8 / 12
  • Hun vil gerne prøve kræfter med flere installationer, gerne til en kunsthal. Og så udkommer hun senere på året med et lydværk på vinyl. – Men det jeg arbejder med, er jo ikke musik, men akustiske fænomener, som jeg udforsker inden for en billedkunstnerisk ramme, understreger hun. (© Frederik Højfeldt Nielsen)
    9 / 12
  • Ragnhild May har lige været en tur i New York, hvor hun blandt andet lavede sin performance 'It Ended With Silver Balloons'. Det består af et selvbygget instrument, der blæser luft til blokfløjter via orange gummislanger, som normalt bliver brugt som laboratorieudstyr. De enkelte kanaler er programmeret med forskellige tonemønstre, og i løbet af sin performance tilføjer Ragnhild May løbende flere gummislanger og fløjter. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    10 / 12
  • Instrumentet har Ragnhild May bygget, så det passer til flykasser, som er nemme at flyve med. – Da jeg søgte Statens Kunstfond, var det med udgangspunkt i, at jeg har arbejdet en del i udlandet. Men jeg har ikke haft en målrettet plan for det; det er ligesom bare sket. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)
    11 / 12
  • Hendes plan for de næste to år er at komme til at lave mere i udlandet, samtidig med at hun beholder sin base i København. - Jeg synes egentlig, jeg er et ret dejligt sted lige nu. Jeg har ret mange ting planlagt. Jeg har selvfølgelig også været i gang i nogle år, og det har på en eller anden mystisk måde kunnet fungere. Når man kommer ud af akademiet, får man nærmest kun at vide, at det kan du ikke; "Det er alt for mærkeligt, det du laver, til, at det kan noget som helst", siger Ragnhild May, som dimitterede fra Det Jyske Kunstakademi i 2014 og fra Bard College i New York i 2018. (© Frederik Højfeldt Nielsen)
    12 / 12
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk