'Du ser så dum ud, og jeg elsker det': Vibe fik danske filmstjerner til at ligne tosser - nu kan hun vinde stor pris

Vibe Knoblauch Hededam er nomineret til Robert-prisen for at have klædt blandt andet Lars Brygmann på i 'Retfærdighedens ryttere'.

(Foto: Andreas Bro © dr)

- What, er der én, der seriøst giver en skuespiller tøj på? Er det et job? My mind is blown away.

Det var det, Vibe Knoblauch Hededam tænkte, da hun første gang fandt ud af, hvad en kostumedesigner egentlig laver.

Og det er måske det samme, du tænker.

Ja, for Vibe Knoblauch Hededam, der nu er blevet netop kostumedesigner, finder tøj til karakterer i film og serier og klæder skuespillerne på på settet. Og hun er netop blevet nomineret til Robert-prisen for 'Årets kostumedesigner' for filmen 'Retfærdighedens ryttere', der havde premiere i biograferne i november sidste år.

Og den nominering havde Vibe Knoblauch Hededam på ingen måde regnet med.

- Jeg har aldrig været nomineret før, og jeg havde slet ikke tænkt, at det var noget, nogen ville stemme på eller nominere mig til. Det er da vildt. Og det kan jo være, det aldrig sker igen, så det er bare med at tage det til sig, siger hun.

Dr.dk møder Vibe Knoblauch Hededam på hendes hjemmebane.

Vi sidder i et kostumelager på to stole med - hvad der virker som - kilometerlange rækker af farverigt tøj omkring os på bøjler fra gulv til loft. På lyserøde skilte står der alt fra 'Nederdele 90'er + 00'er' til 'Herrebukser hip hop'.

Vibe Knoblauch Hededam er uddannet hos Håndarbejdets Fremme i København. - Jeg havde altid troet, jeg skulle være designer, men så mødte jeg tilfældigvis en kostumedesigner, og så var jeg ikke i tvivl om, at det var det, jeg gerne ville, siger hun. (Foto: Andreas Bro © dr)

Med cykelhjelm og tøj fra seniorcenter

- De fleste almindelige mennesker ligner jo lort. De ser forfærdelige ud, griner Vibe Knoblauch Hededam.

Og det er præcis den stil, de er gået efter, da Vibe Knoblauch Hededam og de andre på holdet skulle finde kostumer til 'Retfærdighedens ryttere'.

De er gået efter, sådan som de fleste mennesker i virkeligheden ser ud. De har taget utallige toglinjer fra endestation til endestation for at finde "de almindelige mennesker", som aldrig rigtig bliver portrætteret, fortæller den Robert-nominerede kostumedesigner.

- Jeg blev virkelig overrasket, da vi sad og så billederne igennem fra togturene. Jeg kan jo godt selv se det, men man tænker: "Er det her et rigtigt menneske?". Men ja, det er det. Ham her har siddet i to timer med sin cykelhjelm på, som han ikke har gidet tage af. Det lyder måske dumt, men det er virkeligheden.

- Vi tænkte: "Haha, det er der ikke nogen, der tror på" - men man tror jo på det. Vi fandt også en dejlig ruskindsjakke med pelskrave til Lars Brygmanns karakter, og han så så åndssvag ud med den. Hver gang han fik den jakke på, tænkte jeg: "Du ser så dum ud, og jeg elsker det".

Og der er blevet lagt mange timer i at finde de helt rigtige outfits til de forskellige karakterer i filmen.

De danske stjerner, som de så ud, da Vibe Knoblauch Hededam var færdige med dem. (© Zentropa/Nordisk Film)

Nikolaj Lie Kaas' karakter har en død arm i filmen, så meget af det tøj, han har på, er købt i handicapforretninger. Hans jeans er ikke med lynlås eller knapper, men i stedet med elastik i livet, som Vibe Knoblauch Hededam har købt i et seniorcenter, og hans sko er brede og firkantede og med velcro.

- Man kan jo mikse alt muligt, og det er meget forskelligt, hvor jeg finder tøjet henne. Man kan jo også tage noget vildt moderne og gøre det kikset. Lars Brygmann har for eksempel en fløjlsskjorte på fra Ralph Lauren, der har kostet det hvide ud af øjnene, men på ham ligner det noget værre noget. Og det er jo det, der er så sjovt ved mit arbejde, fortæller Vibe Knoblauch Hededam.

- Det er jo altid et samarbejde med instruktøren og produktionsdesigneren - men det er klart, man har jo altid sine favoritter, som man prøver at få igennem, siger Vibe Knoblauch Hededam med et blink i øjet. (Foto: Andreas Bro © dr)

Jagten på lavendelfarvede t-shirts

Og nogle gange bliver Vibe Knoblauch Hededam forelsket i et stykke tøj. Det skete med en lavendelfarvet t-shirt med en krakeleret smiley på - den skulle bare med i filmen. Men det kan blive en udfordring, når man laver film med skudscener.

Scener bliver ikke kun filmet én gang - der skal mange gentagelser til, før den sidder i skabet. Skuespillerne får sat en lille plastikpose med teaterblod på med små sprængladninger, som går af, når de bliver "skudt" under optagelserne. De er så kraftige, at de springer igennem tøjet. Og så kan tøjet med blod og huller i jo ikke bruges til næste take.

Derfor begyndte jagten på fire identiske lavendelfarvede t-shirt.

- Jeg må ærligt indrømme, at den t-shirt var jeg meget glad for. Så jeg gik i gang med at finde tre mere i præcis samme farve. Så tog jeg kontakt til en grafik designer, som kopierede trykket og satte på de tre t-shirts - og det tager tid. Sådan har det været med meget af det tøj, der er med i filmen. Det er nok den film med flest ting, der skulle duplikeres, siger Vibe Knoblauch Hededam.

Noget andet, som hun også bruger meget tid på, er at vaske tøjet.

- Nikolaj Lie Kaas' karakter var speciel sjov at lave. Han skulle se nederen ud - men stadig være troværdig. Hver gang vi prøvede en skjorte på ham, tænkte vi: "Den ville fungere rigtig godt… hvis den bliver vasket 78 gange". Så jeg købte skjorterne, pillede al indlægsmateriale ud, puttede dem i et Vanish-bad, så de blev nussede og misfarvede, og så blev de vasket og vasket og vasket.

Men er det vigtigt, at skjorterne blev vasket 78 gange?

- Ja, det er vigtigt. Det er utrolig vigtigt, at skjorterne er blevet vasket og smadret så mange gange. Det er vigtigt for mig, men også for Nikolaj Lie Kaas, at han har en følelse og kommer ind i rollen, når han tager den på. Og så er det vigtigt for sådan nogle som mig, der ville slå ned og tænke: "Åh, de har ikke engang vasket skjorten."

- Bare når jeg sidder her, er der måske to frakker, der springer mig i øjnene, uden at jeg registrerer det. Så printer billederne sig ind i mit indre kartotek - ligesom når jeg ser en film, noget i en butik eller på Instagram. Jeg får inspiration mange forskellige steder fra, siger Vibe Knoblauch Hededam. (Foto: Andreas Bro © dr)

'Det føles som liv eller død'

Ja, for Vibe Knoblauch Hededam er blevet "skadet" for livet. Filmen skal være exceptionel god, for at hun ikke lægger mærke til microports, der ikke er blevet gemt godt nok, ikke-vaskede skjorter - for slet ikke at tale om blusers liggefolder.

Liggefolder er noget af det værste, man kan opdage, hvis du spørger Vibe Knoblauch Hededam.

- Jeg skal virkelig blive bidt af en film, hvis jeg skal glemme at se på tøjet. Jeg lærte for eksempel fra starten: "Hvis du nogensinde sender en person afsted med en liggefold ved ærmet, så...". Ej men, der er ikke ord for det - det har sat sig dybt i mig, og jeg ser det med det samme, hvis nogen har glemt det.

Men hun er selvfølgelig heller ikke selv ufejlbarlig. Det går stærkt på et filmset, ting bliver lavet om i sidste øjeblik, noget går i stykker - det kan være en uforudsigelig arbejdsplads.

Og hendes egne fejl kan godt irritere hende.

- Jeg har engang givet en skuespiller den forkerte jakke på. Han havde en stuntjakke og en normal jakke - de lignede hinanden, men de var slet ikke ens. Skuespilleren kommer hen til mig og siger: "Jeg plejer da ikke at have det her i lommen i denne jakke." Og dér tænkte jeg: "Fuck!"

På dét tidspunkt havde de allerede optaget mange scener, så hun løb tilbage og så al materialet igennem og håbede bare på, at man ikke kunne se det.

- Jeg har aldrig sagt det til nogen før nu, og jeg siger heller ikke, hvilken film det er. Og der er heldigvis ikke nogen, der har lagt mærke til det - endnu. Men det er jo, hvad der sker. Alle laver fejl, men jeg var så irriteret over det. Nu siger jeg, at det er hele mit liv - det er det selvfølgelig ikke, men under optageugerne bliver al energi og tid lagt i det projekt. Så det føles som liv eller død, når du laver fejl.

- Det er et magisk øjeblik, når de går på optagelse for første gang - vi er jo en masse mennesker, der har arbejdet hårdt for netop dét moment. Det er dér, det hele står sin prøve. Men det er jo først, når man sidder i biografen, at man virkelig man mærke og se, hvordan det er, siger Vibe Knoblauch Hededam. (Foto: Andreas Bro © dr)

De første, der møder ind, og de sidste, der går hjem

Og hvis ikke 78 vaske, jagten på farvede t-shirts, og fejl, man aldrig glemmer, er bevis nok for, at dét at være kostumedesigner ikke er piece of cake, så skal du høre om alt det, de laver, når de ikke finder sjove genbrugsfund eller klæder de store stjerner på.

Kostumeafdelingen er nemlig nogle af dem, der møder først ind om morgenen under optagelserne.

De starter dagen op, sørger for, at tøjet er klar, og at alle får det rigtige på. De flytter alt tøjet, hver gang de skifter lokation. Når de er udenfor, stormer de ind med varmejakker til skuespillerne, så de ikke fryser, og har før det sørget for uldtøj og varme såler i skoene.

Når dagen er ved at være færdig, står de tilbage med en fyldt vasketøjskurv, som de tager med hjem og vasker, og alt tøjet skal nå at blive tørt til dagen efter, hvor de gør det hele igen.

- Der er jo ingen, der har et begreb om, hvad jeg i virkeligheden laver. Det er benhårdt arbejde - der er ingen, der ved, hvor mange kasser jeg slæber op ad trapper, hvor mange vaske jeg sætter over, og hvor meget jeg spæner rundt på sådan en dag.

Vibe Knoblauch Hededam ved endnu ikke, hvordan hun skal fejre prisoverrækkelsen den 6. februar. Hun havde selvfølgelig håbet, at hun kunne være med alle sine gode venner den aften, men der må tænkes i alternativer, fortæller hun. (Foto: Andreas Bro © dr)

Men ligegyldigt hvor mange trapper hun drøner op og ned ad, eller hvor mange gange hun trykker på "turbovask"-knappen i ugerne under optagelse, så er det det hele værd.

- Jeg elsker det! Det er blandingen mellem at være kreativ og social på samme tid, som passer mig rigtig godt. Jeg ville ikke kunne sidde på en stol og tegne hele dagen, som jeg måske troede, jeg skulle, da jeg var yngre. Jeg klamrer mig jo til de mennesker i løbet af de otte til tolv uger, hvor vi er ude og optage.

- Jeg har kun de kollegaer i kort tid, og jeg vil jo gerne bygge et forhold til dem, så derfor vil jeg også gerne bruge alle vågne timer med dem, siger Vibe Knoblauch Hededam.

Drømmer om et budget uden loft

Men spørgsmålet er så: Lægger den almene biografgænger mærke til de detaljer, som Vibe Knoblauch Hededam bruger måneder på at skabe?

- Man bliver nok ikke lige så hyped over den lavendelfarvede t-shirt med den krakelerede smiley på, som jeg gjorde. Men bare det, at det har givet folk en følelse, så har det jo stadig på en måde været i fokus og givet historien, karakteren eller et specielt moment noget ekstra. Jeg tror, det er fint, at det bare er en medspiller til at gøre det til en helhedsoplevelse.

Nu er du blevet nomineret til en Robert-pris. Udover at du selvfølgelig håber på at tage statuetten med hjem den 6. februar, hvad drømmer du så ellers om som kostumedesigner?

- Jeg drømmer om et budget uden loft, hvor de bare siger: "You go girl, giv den gas og gør lige, hvad du vil!". Dét gider man godt. Og så vil jeg gerne lave periodefilm, hvor det er mig, der har stået for research og det hele. Men det skal også føles rigtigt, fordi det er en mundfuld - det er ikke bare noget, man lige gør.

- Men et ustoppeligt budget ville være det fedeste. Men jeg har ikke store drømme om Hollywood. Jeg har det faktisk meget fint lige her, sluttter Vibe Knoblauch Hededam.

- I én af de sidste optageuger var vi i Sverige, hvor der er en scene, hvor de laver mad i køkkenet. Det var ikke rigtig meningen, at de skulle have et forklæde på, men jeg havde købt et totalt latterligt et med fisk og hummere på. Jeg viste det, og jeg fik at vide, at det var alt for komisk og for meget. Men da vi så går i gang med at optage, var jeg hurtig til at hive fiskeforklædet frem: "Skal han ikke have det her på?". Og så var det jo klart, at selvfølgelig skulle han (Nicolas Bro) have det her fuldkommen latterlige forklæde på - det passede perfekt! (Foto: Andreas Bro © dr)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk