Dyrt børnetøj er blevet modens must-have

Glemt alt om at være hip med sæsonenes nye it-taske. Skal man som forbruger være med på beatet, handler det om designermærker til børnene. Ekspert kalder tendensen for problematisk.

Han ser næsten farlig ud, drengen der træder ind på scenen. I den ene hånd holder han en kæp højere end ham selv. Om hovedet er bundet en turban af hvidt stof. Et par mørke aviatorsolbriller skjuler hans øjne, mens munden er surret sammen i en alvorlig mine. Hans tøj er afdæmpet og loose: Et sort-hvidt partisaner halstørklæde, der når næsten ned til navlen. En grøn frakke, et par støvetblå bukser og en lang, hvid t-shirt med tryk.

Men det er heller ikke for sjov, han er her, på scenen til modeshowet for børn i Bella Center, foran flere hundrede fremmødte fashionistaer og en ordentlig bunke fotografer, der blitzer, så det giver genskin i aviatorbrillerne.

Han er her til Copenhagen Fashion Week som barnemodel for at præsentere næste års børnemode. Og det er ikke noget at tage let på. Det er business. Fætters aflagte kluns er for længst afgået ved døden. Nu handler det om brands. Om at være hip helt fra blealderen.

Tøjet, som drengen har på, repræsenterer eksempelvis næste års trend, som bliver kaldt "new edge". Det står i modeshowets katalog. Og er kendetegnet ved ord som "sensual, pure, well being og minerals".

For selv om Copenhagen Fashion Week hovedsageligt beskæftiger sig med voksenmode, fylder børnemoden mere og mere. Flere og flere designere har kastet sig over at designe tøj til de små poder. Inden for de seneste par år har verdenskendte brands som Stella McCartney, Lanvin, Burberry, Paul Smith og Sonja Rykiel lavet deres egne børnekollektioner, og Danmark er også godt repræsenteret med brands som Molo og Katvig.

- Der er kommet mange flere eksklusive børnemærker på det seneste. Hvis du er en ordentlig designer, har du også en børnetøjslinje. Det er der, der er penge at hente, for det er i den grad blevet trendy at købe mærketøj til sit barn, siger Charite Bertelsen, der er indehaver af markedsanalysefirmaet KidsXray, som fokuserer på børns forbrug, til DR Kultur.

Ifølge forbrugsforsker Tessa Gjødesen, der har skrevet ph.d-afhandling om tweens og brands, skyldes designernes glæde for børnemode, at forbrugerne hænger ved de brands, de bliver introduceret for i barndommen.

- Internationale undersøgelser viser, at hvis du får børn til at være loyale forbrugere, så følger man brandet også i voksenlivet. Så grunden til designernes store glæde ved børnetøj er selvfølgelig, at der er et marked for det - både her og nu, men også i fremtiden. Børnene bliver opdraget til at gå efter mærketøj, siger hun til DR Kultur.

Kendismødre er troppet op

Til børnemodeshowet i Bella Center går der ikke længe, før man mærker til den hype, som børnemoden er ramt af. Kendismødre som popsangerinderne Szhirley og Saseline har taget deres børn med og nipper til celebrity-ernæringseksperten Christian Bitz' gratis chia croissanter, mens de slukker tørsten med ufiltreret most. En mindre hær af fotografer og journalister er også dukket op og knipser billeder af alle berømthederne inden showet.

Da modeshowet skal til at gå i gang, krammer og kindkysser folk sig vej til catwalken i turbotempo. I løbet af et par minutter bliver der fyldt op på samtlige rækker. Bag ved de siddende publikummer står folk på tæer i de ti centimeter høje stiletter for at kunne se det kommende års børnetendenser.

Der er store smil hos publikum, når børnene spankulerer ned ad catwalken iklædt stribede blazere, charmeklude, pangfarvede toppe med print og denimskjorter. René Dif sidder på en af de forreste rækker og turboklapper af børnene, mens flere hujer højlydt, når et barn laver en særlig fiks posering for enden af catwalken, badet i fotografernes lyn.

Veninderne Line og Pia er begejstrede for showet ligesom alle andre. "Rigtig fedt og inspirerende", kalder de det.

- Det er sjovt at se, hvordan meget børnetøj næsten ligner voksenmøde. Med baggybukser og sandaler og støvler. Det er jo det samme som til voksne, og det tror jeg, at børnene synes er fedt. Jeg synes, det er fint. Jeg har aldrig brudt mig meget om babyet tøj. Min pige får ikke smækbukser på eller sådan noget. Jeg kan godt lide, når det er mere fashion, siger Line.

Ifølge Pia er det også fedt for mødrene, når børnene ser godt ud.

- Det handler jo også om, at mødre klæder deres børn i, hvad de gerne selv vil udstråle. Det tøj, som vores børn har på, er jo en identifikation af, hvem vi er som forældre. Vi udstråler jo også vores identitet gennem vores børn, siger Lene.

Det handler om trofæbørn

Netop den pointe er Tessa Gjødesen enig i. Hun er ikke i tvivl om, at det først og fremmest er mødrenes behov og ikke børnenes, der gør, at der investeres i designergarderober til børnene, som vokser ud af dem, inden året er omme.

- Det er ligesom trofæhustruen - nu hedder det bare trofæbørnene. At købe mærketøj til sine børn er en måde at vise familiens overskud på. Børnene er en forlængelse af forældrenes status, og så skal børnene jo helst ikke vises frem i skodtøj fra det nærmeste supermarked, men designertøj for at skabe indtrykket af at "her går det godt", siger hun.

"Det foregår en marginalisering"

Men det kan også være problematisk med al det fokus på moderne - og ikke mindst dyre - børnetøj.

Det mener Birgitte Tufte, der er professor i børn, medier og forbrug ved Copenhagen Business School.

- Der foregår helt klart en marginalisering. Der kan være et pres på de børn, hvis forældre har råd til det moderigtige tøj og de, hvis forældre ikke har - og derved på forældrene i sidste instans. For det handler jo om, at der er en lille gruppe, der har råd til det her, og en storgruppe, der ikke har, siger hun.

Tessa Gjødesen er enig.

- Det er klart, at vi lever i et samfund, hvor der er nogle, der har og nogle, der ikke har. Og det ved børnene godt fra en tidlig alder. Det bliver problematisk der, hvor der er klikedannelser omkring et brand og hvor alle ikke kan være med, siger hun.

"Jeg vil ikke stille mig til dommer"

Helt så sort ser Ulla Skjødt ikke på det. Hun er trendchef ved Dansk Mode og Tekstil og har været med til skabe trenduniverset for modeshowet i Bella Center. Hun synes, at børnemoden er ret fantastisk, siger hun, da modeshowet er overstået. Snakker om, at der er "frit spil" og, at tøjet "gror i mange retninger".

- Jeg vil ikke stille mig til dommer over for, om det kan være problematisk. Jeg kan jo ikke forandre verden, jeg sælger bare tøj. Men som forælder er det selvfølgelig vigtigt, at man taler med sit barn om, at tøj spiller en rolle for den måde, vi ser hinanden på, men at de ting, vi siger og gør, også spiller en rolle. Vi skal ikke tro, at vi kun bliver bestemt af den måde, som vi ser ud på. Vi skal også vide, at vi bliver bedømt, forstået eller afvist på de handlinger, som vi gør, siger hun.

Rundt omkring Ulla Skjødt er folk forsvundet. Lige så hurtigt som fashionistaerne fik kindkysset og krammet sig hen til catwalken, lige så hurtigt er de væk igen. For der er stande, der skal ses. Børnetøj, der skal inspiceres. Og nye modeshows, der skal bedømmes. Modeugen er kun lige begyndt. Der er masser af shows endnu. Der er travlt.

FacebookTwitter