Opdateret 08:39 med svar fra kulturminister Jakob Engel-Schmidt på kritik om manglende penge til formidling af bøger.
Skoleelever bliver dårligere og dårligere til at læse, og derfor uddeler kulturministeren i disse dage 22 millioner kroner til udvalgte skoler.
Beløbet skal primært gå til indkøb af fritidsbøger til skolernes pædagogiske læringscentre – det, der før hed skolebiblioteker – for at styrke børns lyst til at læse. En mindre del af de ansøgte midler skal derudover gå til formidling af litteraturen til børnene, oplyser Kulturministeriet.
Men flere bøger på hylderne løser ikke læsekrisen, hvis man ikke har nogen til at vise børnene bøgerne, mener en forsker i børns læsefærdigheder.
- Det er kærkomment, at man bruger penge på at købe bøger, men i min optik kunne de lige så godt have købt vat, siger lektor Simon Skov Fougt fra DPU på Aarhus Universitet og forskningsleder på læseundersøgelsen PIRLS.
En etårig indsats som kulturministeriets udviklingspulje løser heller ikke problemet, ifølge Maike Rubenkamp, der er formand for PLCF Øst – de pædagogiske læringscentres forening i Østdanmark.
I stedet bør der afsættes varige midler til personale, der kan guide børnene, for bøgerne "hopper ikke ud af reolerne af sig selv", påpeger Maike Rubenkamp.
- Vi har brug for, at der kommer bemanding på skolebibliotekerne, så børnene møder nogle kvalificerede voksne, der kan hjælpe dem, siger hun.
Læsekrise er en "trussel mod vores demokrati"
Siden skolereformen i 2014 har det ikke været et lovkrav, at folkeskolerne skulle have et bibliotek, hvilket har betydet, at mange skolebiblioteker er blevet nedlagt.
Mange steder kan eleverne derfor slet ikke låne bøger på skolen.
Det kæder Maike Rubenkamp sammen med den nationale læsekrise, hvor op imod 25 procent af eleverne i 4. klasse ikke kan læse alderssvarende, ifølge læseundersøgelsen PIRLS. Det samme gælder i øvrigt de 15-årige, viser PISA-rapport.
- I løbet af de sidste 10 år har vi set en dalende læselyst og en mangel på læsekompetencer hos børn, siger Maike Rubenkamp.
Simon Skov Fougt kalder læsekrisen en "trussel mod vores demokrati".
- Hvis vi har for mange elever, som ikke er i stand til at læse, er de også nemmere at manipulere.
Tingbjerg Skole vil inddrage eleverne i indkøb
Men nu har flere end 60 kommuner altså har fået penge til bøger gennem Kulturministeriet, og en af dem er Tingbjerg Skole i København – bøgerne kommer bare ikke til at stå på skolen.
Her kan børnene gå over på det lokale folkebibliotek uden overhovedet at skulle udenfor. Siden folkebiblioteket blev bygget klos op ad skolen i 2018, har skolebiblioteket nemlig ligget her.
Det har gjort meget for læselysten, at eleverne har den mulighed, fortæller Leena Bækdal Jensen, der er ansat på Tingbjerg Skole som læringsvejleder og koordinator for skolens pædagogiske læringscenter.
- Når skoledagen slutter, er biblioteket stadig åbent, så børnene kan jo fortsætte med at låne bøger i deres fritid herovre, siger hun.
Men hvorfor har I søgt om penge til flere bøger, når I har et helt bibliotek lige her?
- Vi har søgt penge til bøger, som børnene kan være med til at udvælge. Det er en ret vigtig vej ind i deres motivation for at læse, at de også får noget medbestemmelse, siger Leena Bækdal Jensen.
Leena Bækdal Jensen er glad for samarbejdet med folkebiblioteket, men er også bevidst om, at det langt fra er alle skoler, der har den samarbejdsmulighed få meter fra skolen.
Derfor er hun enig i, at der bør satses på varige løsninger frem for puljer, der skal søges fra gang til gang.
- Jeg ser det som en lappeløsning. Det er da dejligt, at vi får penge til at indkøbe bøger, men der følger jo ikke nødvendigvis økonomi til bemandingen med. Netop formidlingen er jo fuldstændig afgørende, siger hun.
Minister så gerne, at skolebibliotekerne genindføres
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt glæder sig dog over, at det er lykkedes regeringen at finde "et ret anseeligt beløb" til at købe ny litteratur.
- Man kan i hvert fald ikke gå ned på biblioteket og finde noget, der er spændende at læse, hvis ikke der står nogle bøger, siger Jakob Engel-Schmidt.
Og så synes kulturministeren, at kritikken om, at der ikke bruges penge på at formidle de nyindkøbte bøger, er helt forfejlet.
- Mange af de projekter, der har fået penge til at indkøbe bøger, har fået penge både til at indkøbe bøgerne og til at formidle dem efterfølgende. Derfor er jeg bange for, at kritikerne har sat sig meget dårligt ind i, hvad det her projekt handler om, siger han.
Han har længe undret sig over betegnelsen pædagogisk læringscenter, og derfor lufter han også tanker om, at skoler igen bør have et skolebibliotek – med bøger.
- Jeg kan godt lide, at man som skole kan organisere sig på den måde, man selv finder bedst. Stod det til mig, var der på alle skoler et sted, hvor man som elev kunne gå hen og møde fantastisk litteratur, siger Jakob Engel-Schmidt.
Hvordan vil du arbejde for, at skolebiblioteker bliver en realitet på skolerne?
- Det, jeg kan gøre, er at sørge for, at der er midlertidig litteratur. Det er mit ansvarsområde, og så kan jeg tale med mine kolleger i regeringen om de andre ting, siger ministeren.
Der er også læsekrise blandt unge og voksne. Det kan du høre mere om i P1-programmet K-Live: