Ekstravagant Cabaret-opsætning imponerer anmelderne

Anmelderne er begejstrede for Det Kongelige Teaters store satsning af et udstyrstykke af en forestilling, der spilles på skift af to stjernebesatte hold.

Peter Christoffersen og Peter Plauborg skiftes til at spille rollen som sprechstallmeister Emcee, der styrer showet med et dæmonisk smil påklistret sit hvide ansigt i forestillingen 'Cabaret.' (Foto: Per Morten Abrahamsen © Per Morten Abrahamsen)

Du kender måske historien om Cliff og Sally fra filmudgaven fra 1972 med Liza Minnelli i hovedrollen som natklubsangerinden fra The Kit Kat Club i Berlin, der indleder et forhold til den unge amerikanske forfatter Cliff, der kommer til byen i 1931, to år før nazisterne overtager magten.

’Cabaret.’

Nu opføres historien om showet, der fortsætter, mens verden står i brand, som musical på Det Kongelige Teater. Og det med stor succes, mener anmelderne.

- En storslået sejr for Det Kongelige Teater, skriver Ekstra Bladets anmelder Hans Bjerregaard.

- Forestillingen er både morsom og medrivende, skræmmende og rørende. En smuk, tankefuld oplevelse, skriver han og giver topkarakter, seks stjerner.

To stjernespækkede hold

Musicalklassikeren kommer i to versioner med to forskellige - stjernespækkede - hold i de bærende roller. Rollen som Sally spilles eksempelvis af Cecilie Stenspil og Mille Hoffmeyer Lehfeldt på skift. Derfor har Berlingske sendt to anmeldere i teatret, og de er enige om at give fem stjerner.

De er begge med på, som sprechstallmeister Emcee – på skift spillet af Peter Christoffersen og Peter Plaugborg – opfordrer til efter at have sagt "wilkommen, bienvenue, welcome": Nyd showet, og lad problemerne blive udenfor.

- Som publikum er vi pirrede af den gigantiske, frisindede fest, hele byen er omdannet til, da Cliff kommer ind med toget og lander i Fräulein Schneiders pensionat. Men vi sidder også inde med en viden, som figurerne i forestillingen ikke har endnu, og som de klogeste af dem kun aner. Vi ved, hvad der venter dem om kort tid og i 12 frygtelige år frem – men vi kan ikke stoppe dem i at træffe de forkerte valg, skriver anmelder Rikke Rottensten.

Jakob Steen Olsen skriver:

- Det lykkes at få »Cabaret« over scenen i en lykkelig sym­biose mellem det ekstravagante show og den for­stemmende alvor, der gør, at en musical fra 1966 kan føles som teater, der taler til tiden.

Stenspil synger eminent

Han mener, at sangene, der bliver sunget på engelsk, leveres ”eminent”af Cecilie Stenspil, men at skuespilleren måske er lidt for ”kernesund” frem for ”guddommeligt dekadent”, som det ligger til karakteren.

Selvom Mille Lehfeldt, når hun spiller rollen som natklubsangerinde, fylder ”uudholdeligt meget på Cliffs lille værelse”, kan Rikke Rottensten ikke stå for hende.

- Hun er indbegrebet af den fest, Berlin i Weimar­republikkens tid er, skriver anmelderen.

Sprechstallmeister med karisma

Hun lægger også mærke til Peter Plauborg (Emcee) som ”klubbens suveræne midtpunkt, en androgyn, hemmelighedsfuld, dæmonisk skikkelse”, der ”med sin karisma og lange krop” trækker publikum ”ud over balkonen og ned til sig på scenen”.

I rollen som en perbermø af en pensionatværtinde gør Hanne Uldal det også meget indlevende, skriver Jakob Steen Olsen:

- Da hun synger sit store nummer (…), rejser hårene sig. Ingen tør trække på skuldrene. Lutter smerte. Sikke et format. Hun væltede huset til premieren.

Flot, men vi mærker det ikke

Politiken er teaterkritiker Kristian Husted også begejstret, om end lidt mere moderat. Han giver musicalen fire ud af seks hjerter, men synes, at Det Kongelige Teater oversælger forestillingen en smule:

-Når [de] kalder opsætningen af musicalen ’Cabaret’ ”årets vildeste opsætning” er det lige i overkanten. Den holder ikke. Dertil er forestillingen ikke vild nok, skriver han.

Kristian Husteds største fortrydelse er, at ”dramaet ikke fungerer.”

-Kaalund (Lars Kaalund, iscenesætter, red.) leger med musicalgenren. Men det tager luften ud af de menneskelige skæbner. Vi mærker ikke fattigdommen og armoden som kontrast til den opulente dekadence i The Kit Kat Klub, skriver han.

Han fortsætter:

-Det bliver ikke rigtig sørgeligt, når jøden (Lars Knutzon) bliver svigtet i kærligheden af Fräulein Schneider, som frygter nazisternes repressalier. For vi har lige set ham gakke rundt i en opspeedet stumfilmsfrekvens.

Der er show for skillingen

Og nu til det, showet rent faktisk kan, ifølge Politikens anmelder. Levere noget til sanserne. Der er nemlig ”show for skillingen”, som han skriver: ”fantastisk orkester”, ”træfsikre arrangementer”, ”lækre kostumer” og ”et mageløst lysdesign.”

’Cabaret’ spiller i al sin fjerbesatte pragt frem til 29. maj på Gamle Scene. Besætningen på de to versioner er som følger:

Hold 1: Peter Christoffersen (Emcee), Thue Ersted Rasmussen (Cliff), Cecilie Stenspil (Sally), Hanne Uldahl (Fräulein Schneider) og Lars Knutzon (Herr Schultz).

Hold 2: Peter Plauborg (Emcee), Cyron Melville (Cliff), Mille Hoffmeyer Lehfeldt (Sally), Kirsten Lehfeldt (Fräulein Schneider) og Stigg Hoffmeyer (Herr Schultz).

Facebook
Twitter