En af Danmarks største youtubere efter massiv kritik: 'Nu sender jeg en autograf ud til alle'

- Det er helt klart en fejl, siger youtuber Alexander Husum.

Den 22-årige youtuber Alexander Husum har over 600.000 følgere på Youtube og Instagram tilsammen. Her ses han til det seneste prisshow Guldtuben i Royal Arena i 2018, hvor han vandt hovedprisen som 'Årets Videoskaber'. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

Julen har budt på noget af et stormvejr for den 22-årige Youtube-stjerne Alexander Husum. Det, der skulle være en måde at komme af med sit tøjlager på, har i stedet medført massiv kritik fra både youtubere, fans og købere, der raser over ham på Trustpilot.

Årsagen er hans mystery box, som han har solgt på sin webshop til 650 kroner med lovning på, at værdien af tøjet i kassen skulle være langt højere. Køberne ville også få en autograf med i kassen.

Problemet opstod, da en anden youtuber, Spørg Casper, bestilte boksen i et andet navn og i en video hævdede, at der hverken var tøj til en værdi af 650 kroner eller den lovede autograf i kassen. Det fik en masse andre til at skrive på Trustpilot, at de heller ikke var tilfredse med indholdet - og den manglende autograf.

Men kritikken afvises nu af den 22-årige youtuber.

- Bortset fra de manglende autografer kan jeg ikke se, hvorfor boksen er et problem, siger Alexander Husum til dr.dk.

Det med autograferne vil han til gengæld råde bod på nu.

- Det er helt klart en fejl. Men det retter jeg op på ved at sende en autograf ud til alle, der købte boksen plus en lille personlig hilsen. Det bliver sendt med posten og kommer ud den første uge i januar, siger han.

Hvorfor sendte du ikke en autograf med fra starten?

- Det handler om fejl i kommunikationen mellem mig og mit lager. Men som ansvarlig tager jeg det på mig, og vi laver også meet-ups hurtigst muligt, forklarer han.

'Jeg kunne aldrig finde på at sende en falsk autograf ud'

I en privatbesked, der florerer på nettet, fremgår det, at en anden person var blevet bedt om at skrive youtuberens autografer og smide dem i tøjkasserne. Men det afviser Alexander Husum på det kraftigste og siger, der er tale om en joke, der blev til en stor misforståelse.

På nettet har der floreret en besked om, at Alexander Husum skulle have bedt en lagermedarbejder ved navn Morten om at skrive nogle autografer. Men der var tale om en ironisk joke, der blev misforstået, forklarer youtuberen. (Foto: Screenshot fra YouTube)

- Da lageret i sin tid sagde, at de manglede autografer, sagde jeg for sjov "I skriver dem da bare selv" og grinede. En medarbejder forstod ikke ironien. Idet han skrev nogle og skulle til at lægge dem i, fik jeg det stoppet og fik dem hevet op og sagt, at det tydeligvis var for sjov. Jeg kunne aldrig finde på at sende en falsk autograf ud, og jeg har mange gange lavet livestreams, hvor jeg har skrevet dem live med seerne, lyder hans forklaring.

- Men folk hører, hvad de vil høre, og de har blusset det op til noget, det ikke er. Jeg tror, at det jeg må tage med herfra er, at folk bygger for store forventninger i deres hoved, når noget er 'mystisk'.

Brugt tøj som samleobjekter

I det hele taget synes han, sagen er blæst helt ude af proportioner. Han står fast på, at både Youtube-kollegaen Spørg Casper og alle andre har fået tøj, der har en større værdi end de 650 kroner, kassen koster.

- Han får tre spritnye t-shirts fra min nyeste kollektion, som på udsalg stod til 200 kroner stykket. Og så får han et samleobjekt-hoodie fra Suprême oveni, som har en værdi på 3.500. Jeg kan ikke se den 'snyd', som folk påtaler.

Samleobjektet er din brugte hættetrøje?

- Det er et Suprême collab, som jeg selv har brugt et par gange. Værdien af den hoodie ligger på plus 2.500 kroner. Nogle synes, det er mærkeligt at få noget 'brugt' med i den kasse. Men når det kommer til mærketøj og udgåede designs, er det i tøjverdenen et samleobjekt. Jeg har sendt mange af disse 'brugte' samleobjekter ud, men også spritnye produkter.

At sælge en mystery box til 650 kroner for at rydde sit lager – er det en rimelig pris?

- Jeg sælger en mystery box for at rydde et lager, ligesom jeg sælger én hoodie for at rydde mit lager. Man køber ikke 10.000 stykker tøj for at have alt på lager. Mystery box'en blev lavet for at give seerne tilbage og som en sjov gimmick. Dens store efterspørgsel havde jeg dog aldrig i mit liv regnet med.

Hvor mange bokse har du da solgt?

- Jeg kan ikke se, hvorfor det er relevant. Ligesom min løn udtaler jeg mig ikke om salgstal. Der gør ingen virksomheder, og at jeg er youtuber, ændrer ikke det.

Alexander Husum startede sin karriere for ti år siden. - Jeg var en lille dreng på sit værelse med et kamera, der havde en drøm om at underholde. Dengang kunne jeg dog kun underholde de 10 seere, der fulgte med, siger han. Nu er han en af Danmarks absolut største youtubere målt på antal abonnenter. (Foto: Henning Hjorth © Ritzau Scanpix)

Kan du forstå, at nogen føler sig snydt, når de modtager en pakke fra dig med ting, der er sat ned til 80 kroner på din webshop? Også selv om den oprindelige pris var dyrere?

- Hvis det var sandt, at nogle have modtaget tre t-shirts til 80 kroner, og deraf havde fået en samlet værdi på 240 kroner i en 650 kroners pakke, så ja. Det ville være snyd og bedrag. Men det er ikke sket. Alle har fået den værdi de skulle, selv til tilbudsværdierne.

- Hvis der er få, der har fået under, er der sket en fejl. Mit lager havde travlt, idet salget kom fra Black Friday, så nogle pakker er pakket i hast. Så beklager jeg, og så skulle de selvfølgelig være byttet. Der er så meget brok om disse bokse, men det hele kommer fra folk, der ikke har købt produktet.

Hvad mener du med det?

- Når jeg læser de anmeldelser, der er på Trustpilot, er der flere ting, der undrer mig. Det er meget få af dem, der anmelder under deres rigtige navn, der har været kunder. Dem, der anmelder under dæknavne, tror jeg ikke har været kunder. Hvis de har, forstår jeg ikke, hvorfor de ikke sender varen retur i henhold til de normale handelsbetingelser og får gjort noget ved det eller får pengene tilbage.

Så anmeldelserne på Trustpilot er falske?

- Mange af kommentarerne omkring dette er opdigtede og er skrevet af folk, som ikke engang er mine kunder. Jeg har slået deres navne op i mit system, når de har vurderet min virksomhed på Trustpilot, og det er helt simpelt ikke nogle, der har været kunder ved mig.

Hvorfor skulle nogen lave falske anmeldelser af din webshop?

- Mange folk hopper med på bølgen, fordi de synes, det er sjovt at sætte en anden person i dårligt lys. Internettet er desværre det perfekte sted at hænge folk ud, og det har seere og youtubere med negative hensigter hægtet sig fast på. Folk glemmer bare, at én youtubers holdning påvirker alle vedkommendes seere, og deraf starter opspindet.

Er der noget, du fortryder i sagen?

- Jeg fortryder, at jeg kommenterede på det (i to YouTube-videoer, red.) til at starte med. Spørg Casper er satire, og han gør sin ting. Det er, hvad det er. Det, jeg fortryder mest, er, at mange seere ser på mig anderledes ud fra en løgn, som er blevet skabt af vandrehistorier og andre youtubere, der følte, de kunne sutte views på denne sag. Jeg er skuffet over, hvordan folk har tacklet situationen, men kan også godt selv se mine fejl i den.

Forbrugerrådet Tænk: Fri prisdannelse kan udnyttes

Ifølge Forbrugerrådet Tænk overtræder man ikke nødvendigvis lovgivningen ved at sælge en mystery box til 650 kroner, uanset om værdien af det, man smider i kassen, er lavere end de 650 kroner eller ej.

- Rent juridisk er der ikke noget ulovligt i at sælge ting meget dyrere, end de er værd. Vi har fri prisdannelse i Danmark, og det er nogle gange en ulempe for forbrugeren, fordi det kan udnyttes af smarte sælgere. Men det er derfor, man har fortrydelsesret i handlen, så man kan sende det retur, hvis det ikke svarer til det, man forventer, siger vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

Youtube-kollega Robin Madsen har lagt en 19 minutter lang video op på sin kanal RobinKaya, hvor han giver tips til, hvordan man kunne have håndteret sagen. - Det er ærgerligt, for det sætter os i et dårligt lys, når andre i branchen fucker up. Det ødelægger troværdigheden for os, som prøver at gøre alt rigtigt og være ærlige, siger youtuber Robin Madsen. (Foto: Screenshot fra YouTube)

- Det konkrete i den her sag er, hvis man lover folk en autograf for pengene, men ikke får den. Så bliver man snydt på vægten, og så ville det naturlige være at bede ham igen om at sende autografen. Hvis ikke det sker, kan han meldes til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring, forklarer han.

Man kan også få banken til at tilbageføre betalingen, hvis man køber noget på nettet, men ikke får sin vare.

- Men det rejser så spørgsmålet om, hvor stor en del af betalingen, der vedrører autografen, siger Vagn Jelsøe.

Billige varer fra Kina

Han fortæller, at Forbrugerrådet Tænk desuden har set "en hel del" sager med influencere, som har specialiseret sig i at videresælge billige varer fra Kina til en meget højere pris.

- Når du så bestiller på en webshop, køber de pågældende influencere varen på en kinesisk webshop og sender til dig for en tre gange så høj pris. Det er ikke nødvendigvis i sig selv ulovligt, men det er heller ikke super sympatisk, siger han.

Og når det ikke er ulovligt, kan man ikke gribe ind.

- Man må bare håbe, de kan blive straffet, ved at folk lader være med at handle hos dem. Problemet kan være, hvis du er en influencer eller youtuber og har en markedsføringsværdi, der kan modvirke det. Kort sagt, hvis folk bliver lokket, fordi de synes, du er en fed person.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk