"Et issue at være kvinde"

Hovedrollen i den nye danske film Flugten spilles af en kvinde. Og dét er et faktum, der optager den kvindelige instruktør Katrine Windfeld meget.

Den nye danske thriller Flugten handler om asylpolitik og medieetik.

Men for instruktøren Katrine Windfeld er det en mindst lige så vigtig pointe, at hovedrollen spilles af en kvinde.

- Det er ligesom en del af pointen. Jeg kunne godt tænke mig, at publikum går derfra uden nødvendigvis at tænke så meget over, om det var en kvinde eller en mand. Det gør jeg selvfølgelig for at skubbe til den der normalopfattelse, vi alle har, fortæller hun til Filmland på P1.

En falsk helt

Filmen er baseret på Olav Hergels roman Flygtningen og handler om journalisten Rikke Lyngvig, spillet af Iben Hjejle, der kun går op i sig selv.

Men da hun på en reportagerejse i Aghanistan bliver kidnappet af Taleban og senere befriet af en af bortførerne, bliver hun konfronteret med sin samvittighed og den idealist, hun er på bunden.

Hun bliver nemlig kun befriet, hvis hun holder tæt med, at han har hjulpet hende. Da hun kommer hjem til Danmark, er hun derfor en helt, der kom fri på egen hånd.

Senere dukker hendes befrier dog op på hendes dørtrin og beder om hjælp, og kun hvis hun røber, at hun har løjet - og dermed mister sin heltindestatus - kan hun redde ham fra at blive udvist.

En kamp, der kun lige er startet

Det er ikke et typisk dilemma for en kvindelig hovedrolle. Men Katrine Windfeld, der tidligere har instrueret de to serier Kongemordet og Kronprinsessen, lægger heller ikke skjul på, at hun kæmper for ligestilling.

- Det er meget vigtigt, vi ikke viser kønnene så stereotypt hele tiden, for det betyder, vi ikke har fantasi eller viden eller accept til at forstå, at man godt kan være noget andet, end det køn man er. Det er en stor kamp, der kun lige er startet, siger hun.

Hun peger på den udtalte mangel på kvindelige instruktører, der gør, at hun føler et vist pres på sit køns vegne.

- Hvis det går dårligt for mig, kan det smitte af på de andre kvindelige instruktører, og jeg ved, at dengang jeg fik jobbet som instruktør på Kronprinsessen i Sverige, fik jeg det, fordi det gik Susanne Bier og Lone Scherfig godt. De var kvinder, de var danskere, de var instruktører og solgte mange billetter - ergo ville jeg også gøre det. Så på den måde biver man sat i bås, hvor man smitter af på hianden. Det bliver et issue, at man er kvinde, konstaterer Windfeld.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk