Fagfolk: Gratis musik er som at tisse i bukserne

L.O.C. giver sin musik væk gratis for at lokke flere til koncert, og det er han ikke alene om. Men løsningen er uholdbar, mener flere branchefolk.

L.O.C.'s nye album downloades for fuld kraft fra internettet, og den gratis musik er allerede nået ud til over 100.000 lyttere. Og flere udsolgte koncerter i foråret tyder på, at de kan lide musikken. Den etablerede rappers tanke bag den gratis musik er nemlig, at albummet skal fungere som reklame for hans koncerter.

Og denne tanke er L.O.C. ikke alene om. Ideen om, at den gratis musik vil nå ud til langt flere og kunstnerne derfor vil sælge flere billetter til koncerterne, findes også hos det lille danske pladeselskab Uhrlaut.

Behov for nye løsninger

Ifølge Christian Villum, der er direktør i Uhrlaut, fungerer strategien med at skabe opmærksomhed om kunstnerne ved at give musikken væk, selv om musikerne på Uhrlaut ikke er lige så kendte som LOC. Det skriver Politiken.

- Branchen har forandret sig, og man bliver nødt til at tænke i nye løsninger. Jeg tror, mange musikere vil få noget ud af den her model, fordi man tjener pengene ind på koncerter, siger Christian Villum til Politiken.

Den dansk-islandske kunstner Snævar Albertsson, der står bag soloprojektet "Dad Rocks!" er enig i strategien, og derfor kan hans musik også downloades gratis fra internettet.

- Jeg tror på, at hvis min musik når ud til så mange mennesker som muligt, så vil den også nå ud til dem, der kan lide den i så høj grad, at de efterfølgende betaler for koncerter eller vinylplader, siger Snævar Albertsson til Politiken.

Musik reduceres til reklame

Den nye tilgang til musikken hænger ifølge Fabian Holt, der er musikforsker ved RUC, også sammen med en ny adfærd blandt lytterne. Han mener, at forklaringen på succesen med den gratis musik skyldes, at lytterne i høj grad er begyndt at streame musikken direkte fra nettet.

På den måde stemmer den nye strategi godt overens med lytternes adfærd. Men Fabian Holt synes også, at der er en risiko ved at give musikken væk.

- Hvis der slet ikke betales for indspilninger, vil de blive reduceret til reklamer for koncerter, og så er jeg ikke i tvivl om, at det vil gå ud over kvaliteten af den professionelle musik, siger Fabian Holt til Politiken.

Og rent økonomisk mener Fabian Holt heller ikke, at det er holdbart for musikerne at forære musikken væk. Så ligesom L.O.C., der samarbejder med TDC, vil det ofte være nødvendigt med en god sponsor for at få forretningen til at løbe rundt.

Som at tisse i bukserne

Hos KODA er bestyrelsesmedlem Ivan Pedersen heller ikke begejstret for ideen om gratis musikudgivelser.

- Jeg forstår, hvorfor unge musikere kan synes, at det er en god idé at give musikken gratis væk, men i længden er det ligesom at tisse i bukserne for at holde sig varm, siger Ivan Pedersen til Politiken.

Hos pladeselskabet Universal er den danske direktør Casper Bengtson ikke bekymret over udviklingen. Han mener, at det er op til musikerne selv at finde ud af, hvordan de vil tjene penge.

- Vi varetager mange andre opgaver end selve udgivelsen, eksempelvis arbejdet med en plade og hvordan den skal markedsføres. Men jeg synes, det er vigtigt for musikken, at den ikke fremstår som noget, der ikke har værdi. Erfaringen viser, at der ikke kommer noget godt ud af at vænne folk til, at det indhold, som producenterne har brugt tid på, ikke skal koste noget, siger Casper Bengtson til Politiken.

Facebook
Twitter