Fans griner, men for ekspert giver det mening: PlayStation afslører nyt logo

PlayStation 5 er længe ventet, men fans har ikke meget tilovers for det nye logo.

Sonys PlayStation Network’s har i alt 103 millioner aktive brugere. (© Getty Images)

2020 er ikke bare det første år i et nyt årti. Det er også året, hvor du for første gang kan få fingre i den nye PlayStation 5.

Elektronikgiganten Sony, der står bag PlayStation, har holdt kortene tæt ind til kroppen, når det kommer til den nye spilkonsol, men i går afslørede de trods alt konsollens nye logo til teknologimessen CES 2020.

De mindste detaljer om den nye PlayStation får internettet til at spidse ører, og mange PlayStation-fans er ikke ligefrem imponeret over det nye logo. Det skriver medier som Gamesrader og Kotaku.

Flere brugere finder det lettere komisk, hvor meget logoet ligner den gamle PlayStation 4's logo.

- Wow, Sony har lige afsløret PlayStation 5's logo, som ligner præcis det gamle, men med et femtal. Det havde vi aldrig forventet, tweeter en fan.

- PlayStation 5-logoet er sååååå kreativt!!!, tweeter en anden.

- Den store PlayStation 5-afsløring, skriver en tredje på twitter og vedhæfter en ironisk video af afsløringen:

Logoet er vigtigt

Men når PlayStation vælger at bruge et logo, der minder så meget om de tidligere konsollers, så er det højst sandsynligt en nøje planlagt strategi fra Sony, mener Anders Holm, der er partner i branding- og designbureauet 'Bold Scandinavia'.

- Logoets vigtigste opgave er at skabe lynhurtig genkendelse og afkodning. Netop derfor har Sony - nok ganske velovervejet - valgt ikke at introducere noget nyt, som ellers på ny skulle forklares og forstås, siger han.

For de fleste er selve produktet muligvis det vigtigste, og derfor kan det måske virke mærkeligt for nogle at gå så meget op i et logo, men det har en større betydning, end man lige skulle tro, fortæller Anders Holm.

- Et logo er enormt vigtigt for et brand. Sony vil frem for alt gøre det nemt at genkende. De har allerede investeret millioner og atter millioner i de gamle logoer, som ligger i forbrugernes bevidsthed (siden 2009 med PS3 og PS4 i 2013), og derfor giver det mening for dem at bygge videre på det. Det gør PS-platformen endnu mere ikonisk.

Men Anders Holm understreger, at logoet ikke kan stå alene. Konsol- og gaming-markedet er enormt konkurrencepræget, og Sony kæmper blandt andet med Nintendo og Microsofts Xbox.

Når brugerne skal bedømme maskinen, så kigger de på en række parametre som kvalitet, udbud af spil og hvad maskinen kan, og det er i det lys, at man skal se den lidt skuffede modtagelse af det nye logo, fortæller Anders Holm.

- Reaktionen på logoet skal nok ses som et symbol på, at Sony har skuffet markedet og forbrugerne ved ikke at give mere information om maskinen på CES. Forventningerne har været tårnhøje blandt PlayStation-fans samt medierne, og folk er blevet spist af med et logo og ikke meget mere.

Sådan ser Playstation 5-logoet ud. - I dette tilfælde er logoet en ny version, men også en forlængelse af version 3 og 4. Sony ønsker muligvis også at signalere, at produktet vil være tro mod det eksisterende PS-community, fortæller Anders Holm. (© SONY)

Hurtigere og bedre

Siden 2013 har millioner af PlayStation-fans ventet med tålmodighed på en ny konsol, og derfor er der også store forventninger til den nye PlayStation 5, der udkommer til jul i år.

Sony afslørede desuden i en video sidste år, at konsollen vil være ti gange hurtigere end lillebroren Plastation 4.

Derudover vil PlayStation 5 være bagudkompatibel, og det betyder, at du vil kunne spille dine gamle PlayStation 4-spil på den nye konsol, mens der også kommer nye og bedre controllere.

Der er med andre ord store forventninger til den nye konsol, og tiden vil vise, om de vil blive indfriet, når millioner af fans pakker den nye konsol op i julegave.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk