Dansk musik skal sætte gang i bøgeskoven til Smukfest

Det er en tillidserklæring, at alle billetter blev solgt inden musikannoncering, vurderer Smukfest-formand.

Smukfest begynder i dag og slutter søndag. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen)

Danske festivaler promoverer sig ofte ved at booke det ene store, udenlandske hovednavn på musikfronten efter det andet.

Men i Skanderborg har Smukfest lagt sig fast på en lidt anden strategi, da der skulle findes kunstnere til at gæste bøgeskoven fra 9. til 13. august.

Mest at alt er det dansk, fortæller Smukfest-formand Claus Visbye, da han bliver spurgt ind til årets musikprogram.

- Det er det, der gør vores program til noget særligt. Vi gør meget for at værne om den danske musikkultur. Det er vores identitet, siger han.

80 procent er dansk

Da folkene bag Smukfest sammensatte årets musikprogram, hed tommelfingerreglen, at knap 80 procent af navnene skulle være danske, mens kun 20 procent skulle være udenlandske.

Smukfest og musikken

Udviklingen i Smukfests musikbudget er eskaleret de seneste år. I 1998, hvor sangerinden Björk var på programmet, udgjorde musikbudgettet et rekordhøjt beløb på 8 millioner kroner.

Syv år efter i 2005 steg budgettet til omkring 10,5 millioner kroner.

I 2007 lå budgettet på 15,5 millioner kroner, mens det ni år senere i 2017 er 41 millioner kroner.

Udviklingen afspejler ifølge festivalens formand, Claus Visby, at musikere ikke længere tjener nær så meget på at udgive plader.

Formanden at oplyse priser for enkelte musikere. Men ifølge ham går langt de fleste penge fra festivalens musikbudget til udenlandske kunstnere.

Desuden skulle der være lige dele af tradition og fornyelse.

- Vores publikum vil gerne opleve noget nyt, men de vil også gerne have en fest til noget, de kender i forvejen, lyder formandens vurdering.

Derfor er der både ældre musikere som den danske rockgruppe Gnags og nyere som Gulddreng at finde på plakaten.

Ud over danske navne gæster udenlandske kunstnere som Jamiroquai, Major Lazer og Ellie Goulding festivalen. Det er vigtigt i forhold til at brede programmet ud, mener Claus Visbye.

Udsolgt inden programmet lå klar

Men noget tyder på, at det ikke nødvendigvis er sammensætningen af navne, der er afgørende for, om publikummet køber billetter.

Allerede inden programmet blev offentliggjort, meldte festivalen udsolgt. Det ser formanden som en stor tillidserklæring.

- De tror på, at vi leverer en festival, som i er højklasse, siger Visbye.

Festivalens partoutbilletter, der gælder til hele ugen, blev solgt allerede 1. december sidste år efter bare fem timer i salg.

Det er rekord på det danske festivalmarked, hvor Northside meldte udsolgt syv uger før, og Roskilde Festival solgte deres sidste partoutbillet en lille uge før festivalen åbnede.

Selve festivalen åbner i dag, men campister fik allerede adgang til det tilhørende campingområde, hvor der bliver spillet mindre koncerter, 6. august.

/ritzau/