Festival

Glatpoleret boyband er landet midt i Roskilde-smatten: I Sydkorea er de stjerner

EXP Edition er et amerikansk boyband skabt til Sydkoreas kulørte musikmarked - men lige nu spiller de på Roskilde. Forvirret?

Et boyband kreeret af udspekulerede bagmænd med det formål at blive et hit hos teenagepiger, er ikke noget nyt fænomen.

Men det er de færreste polerede boybands, der spiller på Roskilde Festival.

Det gør EXP Edition imidlertid. Endda flere gange, på den eksperimenterende "Klub Rå"-scene, som festivalen har skabt.

EXP Edition er endda startet som noget så mærkværdigt som et universitetsprojekt. Deres første optrædener var på anerkendte kunststeder i New York som eksempelvis MoMA.

Kritiseres for at gøre K-pop til en joke

Gruppen består af fire flotte fyre med hver deres etniske ophav. Šime Košta er fra Kroatien, Hunter Kohl er fra USA, Frankie Daponte Jr er portugisisk-amerikansk, og Koki Tomlinson er japansk-tysk.

Dermed er han gruppens eneste medlem med asiatisk blod i årene. Og netop gruppens manglende asiatiske tilhørsforhold har stødt mange, som er fans er det såkaldte k-pop, der er en voldsomt populær musikgenre i Sydkorea.

En af kritikerne er 21-årige Lisa Dana Olsen, der i knap 10 år har været fan af k-pop:

- Mange og ikke blot jeg selv synes, at det hårde arbejde k-pop artister ligger i deres musik bliver småliggjort af universitetsstuderende, der er et boyband ”for sjov”. EXP Edition kalder dem selv for et forsøg, og det får hele genren til at fremstå som lidt af en joke, siger hun til dr.dk.

Hårdt arbejde og vild fankultur

Ikke desto mindre er det fire fyre fuld af energi og entusiasme, som dr.dk møder på Roskilde Festival, hvor de er en del af kunstprogrammet på Klub Rå.

Håret, tøjet og smilene sidder snorlige, som vi kender det fra klassiske boybands, og det er tydeligt, at det har kostet mange timers hårdt arbejde at blive bandet EXP Edition.

- Det er meget typisk for k-popgrupper, at træning er en stor del af deres liv. Før vi kom til Sydkorea, havde vi også en træningsproces, men da vi kom derover var det seks timers dansetræning hver dag, timer i koreansk og sangtræning, siger Hunter Kohl.

Bandet flyttede fra New York til Sydkoreas hovedstad Seoul for et års tid siden. Ingen af dem havde før besøgt landet, og Hunter Kohl indskyder med et grin, at han aldrig havde været længere væk end New York-bydelen Queens.

Mødet med Sydkorea var også et møde med en intens fankultur, som de på ingen måde var stødt på i New Yorks kunstverden.

- Fans i Sydkorea er fantastiske. Efter vores første optrædener var der en gruppe fans, som kom med gaver til os, for eksempel vores yndlingsmad som kartoffelchips til Hunter, siger Frankie Daponte Jr.

Den dedikerede fanskare dyrker naturligvis deres k-popidoler online, hvor de blandt andet samler penge sammen til at købe store reklameplakater med idolerne, som bliver hængt op i Seouls bymidte eller i metroen, fortæller EXP Edition.

Har medfødt diskussion om musikgenre

Bandet giver ikke meget for kritikken af, at de er en k-popgruppe, som er designet i USA uden sydkoreanske medlemmer.

- Vi forstår, at fordi vi ikke er sydkoreanere, gør vi noget, som er meget nyt, frisk og anderledes. Og hver gang noget er anderledes, vil det få en lidt blandet modtagelse, siger Frankie Daponte Jr.

Han suppleres af bandkammeraten Šime Košta, der mener, at de kritiske høster ligefrem kan gavne bandet:

- Det er fedt, fordi folk diskuterer, hvad der udgør en musikgenre, og det var et af vores mål fra begyndelsen: Hvad definerer k-pop eller enhver anden musikgenre i et bredere perspektiv?

Kunstprojektet fra et par universitetsstuderende i New York er nu blevet en fuldblods k-popgruppe med en fanskare i Sydkorea, og bandets ønsker for fremtiden er da også at tage sydkoreanerne endnu mere med storm, end de allerede har gjort.

- Et af vores største mål er et blive flydende i koreansk. Det er en nødvendighed. Hvis vores sang blev nummer et på nogle af de store musikshows, ville det også være fedt, siger Frankie Daponte Jr.

Facebook
Twitter