Fik Danmarks første Michelin-stjerne: Jeg skulle aldrig have haft den

Smerten ved at miste en Michelin-stjerne er større en glæden ved at få den, fortæller Jan Cocotte-Pedersen, der i 1983 fik en af Danmarks første.

Jan Pedersen, da han i 90'erne var chefkok på Restaurant Mikkelgaard. (Foto: Eva Seider © dr)

Lige så vidunderligt, det er for en køkkenchef at få en Michelin-stjerne, ligeså smertefuldt er det at miste den igen.

Det kan Jan Cocotte-Pedersen fortælle. I dag er han pensioneret efter et lang liv i køkkenet, men i 1983 blev han og hans restaurant La Cocotte på Hotel Richmond tildelt en af Danmarks første stjerner i den berømte restaurationsguide.

- Vi troede slet ikke på det. Vi troede slet ikke, de kom til Danmark, fortæller han.

Samme år fik også restaurant Kong Hans Kælder én stjerne, men hvor det lykkedes Kong Hans Kælder med skiftende køkkenchefer at bibeholde sin stjerne (og senere stjerner i flertal), mistede La Cocotte sin igen to år senere.

Jan Pedersen husker stadig den morgen i midten af firserne, da han netop havde mistet sin første Michelin-stjerne.

- Jeg tog en elefantbajer og satte mig ind i morgenmadsrestauranten og sad og drak den, og så gik jeg ud i køkkenet og sagde: 'Nu må I passe på, venner. Nu må vi lave det endnu mere perfekt, hvis vi kan det, for nu vil de være efter os. Nu vil de sætte spørgsmålstegn', fortæller han.

Men inden nedturen var der opturen. Som ung kok lejede han et par år tidligere et mødelokale på Hotel Richmond i København af rejsekongen Simon Spies.

- Han sagde: 'Hvorfor vil du havde det lokale? Der er jo kun ovenlysvinduer?'

- Ja, sagde jeg, så kan du nemlig ikke tage ret meget for det.

Fire omtaler på en uge

Huslejen på blot 5.000 kroner om måneden gjorde, at Jan Pedersen kunne holde La Cocottes priser nede og blandt andet fokusere på at tilbyde sine gæster et bugnende vinkort.

- Jeg lavede en restaurant, jeg gerne selv ville komme på, fortæller han.

Men københavnerne anede intet om restauranten, der gemte sig i hotellets gamle mødelokale.

- Vores omsætning bestod af en tredjedel Simon Spies, en tredjedel bekendte og en tredjedel hotelgæster, der var gået forkert. Jeg blev så god til at spille bordtennis, for vi havde ingen gæster.

Men med ét opdagede dagbladene La Cocotte,

- Der gik otte månederne, før vi blev opdaget. Så fik vi fire artikler inden for en uge. Og derfra var det ikke til at få et bord.

Da nyheden om, at La Cocotte sammen med Kong Hans havde fået Danmarks første Michelin-stjerne, ramte Politikens forside, kimede telefonerne endnu mere. Men stjernen forpligter og er svær at beholde, måtte den unge køkkenchef erfare.

Kravet om fornyelse fik ham til at investere tusindvis af kroner i fransk porcelæn og sølvtøj, men to år senere røg stjernen.

- Den er til låns, og den er ikke sjov at miste. For der føler man virkelig, at det slag, der er tabt, er endnu større en det slag, der var vundet, siger han.

For med stjernen forsvinder også omverdens tiltro.

- Der kom to journalister ind, og det kunne vi selvfølgelig ikke se, og de kom der udelukkende, fordi jeg havde mistet en stjerne, fortæller han.

Kombineret med en ung tjenerelev førte det til dommen i spalterne om "ukompetent betjening".

Ville helst have undværet stjernen

To år senere fik Jan Pedersen stjernen tilbage til La Cocotte, mistede den igen (yderligere?) to år senere, og fik den tilbage på Søllerød Kro. Men han syntes faktisk ikke, at han skulle have haft den.

- Jeg har altid sagt, at jeg aldrig skulle have haft den stjerne. Måske for Søllerød Kro, for der fik jeg hele pakken på plads: Beliggenheden, sølvtøjet, det kongelige porcelæn... Måske jeg der forsvarede den 100 procent.. Men jeg ville helst have undværet den stjerne, siger han.

Jan Cocotte-Pedersen har skrevet flere kogebøger, og skabt menuen til filmen 'Babettes Gæstebud', der vandt en oscar, men han tænker stadig tilbage på La Cocotte - nu en del af hans navn - som noget særligt.

- Det var mit kald. Den restaurant, det var det bedste, jeg har lavet i mit liv, siger han.

Navnet La Cocotte har i mange år levet videre på Glostrup Park Hotel, men under anden ledelse.

Jan Pedersen har siden blandt andet været chefkok på Restaurant Mikkelgaard i Rungsted og drevet Elverdamskroen ved Holbæk, men sidste år gik han på pension. Efter mere end 50 år i faget, er hans ryg "slidt op".

Men på en dag, hvor unge og gamle køkkenchefer med spænding ser frem til dommen fra Guide Michelin, kan han sagtens leve sig ind i postyret.

- Jeg synes, at det er en herlig rejseguide. Både i Danmark og i udlandet har jeg kørt efter den, og som regel er jeg enig med dem. Det er naturligheden ved, at man på et tidspunkt mister stjernen igen, der er hagen ved det.

- Man hører jo om restauranter, der har skåret pladserne ned fra 80 til 40 og brugt flere hundrede tusinder på sølvtøj, og så mister de stjernen. Man kan se smerten på deres ansigt, de her kokke, siger Jan Cocotte-Pedersen.

Følg uddelingen af Michelinstjerner til de danske restauranter live på dr.dk fra kl. 17.00