For to år siden trodsede Maria Rossing frygten og tog den største beslutning i sin karriere: 'Det var nu, jeg skulle gøre det'

Efter 17 års fastansættelse er skuespilleren Maria Rossing i dag chef i sit eget liv og mere fri end nogensinde.

(Foto: Stefan Wessel © dr)

Astronaut, popstjerne, skolelærer, tennisspiller, læge, brandmand eller kendt skuespiller.

Som barn kan man have mange drømme om, hvad man vil være som voksen.

Tit lander man dog på en helt anden hylde end den, man havde udset sig, dengang man var otte år.

Men så er der naturligvis også dem, der rent faktisk bliver netop det, de altid har drømt allermest om. Sådan er det for skuespiller Maria Rossing, der lige nu er aktuel i den svensk-danske dramaserie 'Sneengle'.

- Jeg kan huske, at jeg som barn legede, at jeg interviewede mig selv om, hvordan det var at være skuespiller. Så jeg ved, at jeg allerede dengang virkelig har drømt om at blive skuespiller, fortæller hun.

Det var ellers ikke fordi, der var andre i hendes familie eller omgangskreds, der interesserede sig vildt meget for skuespil.

Maria Rossing skilte sig i det hele taget ud i den vestjyske stationsby Ramme. Sådan følte hun det i hvert fald selv. Når de andre børn begejstret løb hen i hallen for at spille bold med hinanden, prøvede hun for alt i verden at smyge sig udenom.

Ofte forsøgte hun at finde på undskyldninger for at slippe for idræt, og når der stod gymnastik på skoleskemaet, kunne hun finde på at vikle en forbinding rundt om sin fod.

- Gymnastik, håndbold og fodbold – jeg kunne ikke finde ud af det. Og jeg gad bare ikke over i den hal, siger hun og griner.

- Det har altid været et fikspunkt for mig, at jeg var nødt til at have det sjovt. Jeg havde flere venner som barn, som faktisk ikke syntes, at det var sjovt at stå foran et publikum, men jeg elskede det, siger Maria Rossing. (Foto: Stefan Wessel © dr)

Maria Rossing havde i stedet sit blik fast rettet mod et børneteater, der lå i nabobyen Fjaltring. I hendes øjne lignede det et rigtigt og professionelt teater, og det var da også et populært sted i det vestjyske.

- Min klasselærer Anders sad i bestyrelsen på børneteatret, så jeg sagde til ham, at jeg virkelig gerne ville være med, og så tror jeg faktisk, at han fiksede det … I hvert fald kom jeg med, selvom der var en lang venteliste.

Selvom Maria Rossing har lavet meget teater i sin karriere, har der også været tid til enkelte film- og serieroller, blandt andet i 'All Inclusive', 'Bedrag', 'Bedre skilt end aldrig' og nu 'Sneengle'. (Foto: Stefan Wessel © dr)

Dermed var lykken altså gjort for den dengang 11-årige pige. Og de første frø til et fremtidigt liv som skuespiller var sået.

- Det var en følelse af, at nu var jeg endelig der, hvor jeg skulle være som barn. Jeg følte virkelig, at jeg var skuespiller, fortæller Maria Rossing.

Fra 'jaaa, jeg gjorde det' til 'fuuuck, mand'

Mødet med teatret tændte en gnist og en selvtillid i den unge Maria. Faktisk tænkte hun, at "det der skuespil, det var da nemt nok".

- Selvom børneteater også er et pædagogisk projekt, føltes det altid som en leg. Jeg syntes, det var ekstremt sjovt og var enormt tændt af det at fortælle historier og spille roller.

Som ung fortsatte hun i samme rille ved at lave en teatergruppe med sine gode ven Johannes Lilleøre, der også er uddannet skuespiller i dag.

Men da hun i andet forsøg kom ind på Den Danske Scenekunstskole i København, fik hun et chok. Først var det naturligvis en følelse af "jaaa, jeg gjorde det!", men den blev hurtigt afløst af et "fuuuck, mand!", fortæller Maria Rossing.

- Jeg havde nok gået rundt i den tro, at jeg allerede var sådan en slags halvprofessionel skuespiller.

Skuespilskolen var dog noget helt andet, end hun var vant til. Det var, som om der ikke var den samme leg over det mere – og at spillereglerne havde ændre sig.

- Jeg havde svært ved at kræve min plads og stole på, at det, jeg tænkte og mærkede, var rigtigt. At jeg godt måtte sige det højt og fortælle, hvordan jeg for eksempel ville spille en rolle.

- Når det kommer til film og serier, har jeg ikke den samme erfaring som ved teater, så dér er jeg stadig på mærkerne på en særlig måde, fortæller Maria Rossing. (Foto: Stefan Wessel © dr)

Resultatet blev en tavs Maria Rossing, der havde mistet sin barnetro på, at hun havde styr på det hele.

- Jeg sagde nærmest ikke noget de første par år, jeg gik der. Det var en rimelig stor prøvelse for mig socialt og selvværdsmæssigt. Jeg havde det i virkeligheden bare bedst, når vi arbejdede. Jeg gad ikke al den snak, der også var, tilføjer hun.

En af hendes lærere havde endda gået og spekuleret på, om Maria Rossing mon ville komme tilbage efter sommerferien efter det første år, fortæller hun.

Men Maria Rossing gav ikke sådan op. Og siden har skuespilleren nærmest ikke set sig tilbage.

Den store beslutning

Efter endt uddannelse fik Maria Rossing noget, der er de færreste forundt – ikke mindst så tidligt i karrieren. Hun fik nemlig en fastansættelse på Det Kongelige Teater, hvor hun endda endte med at blive i 17 år.

- Jeg var dybest set i mesterlære der og var så privilegeret at have nogle af de allerbedste skuespillere som kolleger – ja, og instruktører, skræddere og alle hele vejen rundt. Jeg har fået lov at lære af nogle af de bedste, siger hun.

Det var på Det Kongelige Teater, hun mødte sin kæreste, Morten Suurballe, og her, hun lærte instruktør Elisa Kragerup at kende. Hun skulle i øvrigt vise sig at få stor betydning for en kæmpe beslutning i skuespillerens liv.

For når man er ansat det samme sted i 17 år, kan der naturligt nok opstå et ønske om at prøve noget andet.

- Jeg valgte ikke stykkerne selv – de blev serveret for mig hver sæson. Det giver en tryghed. Jeg har derfor aldrig tænkt, jeg skulle bevise noget særligt over for nogen – jeg var jo som udgangspunkt allerede udvalgt.

- Til gengæld lægger man seriøst også sin sjæl og loyalitet på teatret, så det er meget sammenligneligt med et parforhold, siger Maria Rossing.

Derfor var det også lidt som et kærestebrud, da hun i 2019 sagde farvel til Skuespilhuset og goddag til en tilværelse som freelancer.

Maria Rossing elskede sin tid på Det Kongelige Teater, men til sidst tog hun sig selv i at have de samme samtaler for tiende gang, og derfor fik hun lyst til nogle nye udfordringer. (Foto: Stefan Wessel © dr)

Med sin opsigelse fik Maria Rossing med ét mere frihed til både at lave film, tv og teater andre steder.

Og da Elisa Kragerup, der var blevet kunstnerisk leder på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg, rakte ud til Maria Rossing, blev det den anledning, skuespilleren havde ventet på.

- Grunden til, at jeg sagde ja til at følge Elisa uden betænkningstid var, at jeg havde lavet rigtig meget med hende på Det Kongelige Teater, og det var jeg glad for. Og så var jeg begyndt at blive træt af, at jeg som fastansat altid fik at vide, hvad jeg skulle i næste sæson.

'Det føltes bare så rigtigt'

Og vupti, så stod skuespilleren pludselig for første gang som sin egen arbejdsgiver.

- Jeg kastede mig ud fra timetervippen. Det føltes bare så rigtigt. Det var nu, jeg skulle gøre det, kunne jeg mærke. Men jeg var da også bange og i tvivl.

Det er efterhånden to år siden nu – og heldigvis er det gået som smurt siden. Som fastansat på et teater kan man ellers godt ende uden for loopet, fordi instruktørerne godt ved, at man ikke har ret meget tid ved siden af teatret, fortæller Maria Rossing.

- Den vigtigste lektie for mig har været at gøre noget, selvom jeg er bange for det. Det skal i hvert fald ikke stoppe mig! Og så synes jeg faktisk, at universet har belønnet mig med alt muligt godt siden.

Et af de projekter, der er dukket op, er hendes bærende rolle som den danske sundhedsplejerske Maria i den svensk-danske dramaserie 'Sneengle', der er filmet i Stockholm.

Her nød Maria Rossing for en gangs skyld at kunne tage væk fra sin dagligdag og fokusere 100 procent på rollen uden at blive forstyrret af private aftaler eller hverdagspligter.

- Det var en kæmpe gave at være i et rum, der ikke er forstyrret, sammen med en flok utroligt dygtige mennesker. Det har været spændende, siger hun begejstret og tilføjer:

- Ikke at jeg sad på hotellet og forblev i min rolle, men jeg fik bare en erfaring i rollen, du ved. Jeg følte, at jeg virkelig kunne mærke, hvordan hun ville reagere på noget.

Tv-rollen har dog på ingen måde slukket den teater-gnist, der blev tændt i barndommen. Snart vender hun for eksempel tilbage til Betty Nansen Teatret i en genopsætning af stykket 'Livstidsgæsterne'.

Derudover er der "noget stort under opsejling", som hun endnu ikke må fortælle om.

- Jeg har jo været skuespiller så længe, at jeg længes efter nye udfordringer. Jeg har også nået en alder, hvor det ikke gør noget, at jeg ikke længere kan spille ungpige-roller – det er faktisk bare helt i orden, siger Maria Rossing. (Foto: Stefan Wessel © dr)

- Når jeg ser på alt det, jeg har lavet, kan jeg se, at det er altid bedst, når det er sjovt og på en eller anden måde stadig har et element af leg i sig.

Ligesom da hun var barn og spillede stork, heks og alt muligt andet på børneteatret.

Derudover har kombinationen af de trygge år på Det Kongelige Teater og den nylige frihed som freelancer nu fået hende til at lande et godt sted som skuespiller.

- Jeg har været igennem en rivende udvikling, og jeg har virkelig fået bekæmpet det i mig selv, der handlede om ikke at stole på, at det, jeg gjorde, var rigtigt. Nu bliver jeg sjældent nervøs for, om jeg kan det, jeg vil.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk