Ali fra København kan vinde en af verdens største filmpriser – men han kan ikke vende tilbage til Iran

Dansk-iranske Ali Abbasi har lavet en film, der kan betyde, at han ikke længere kan besøge sin familie i Iran.

(Foto: CHRISTOPHE SIMON © (c) Ritzau Scanpix)

Kvinden på gaden smiler flirtende til ham, da han kører forbi på sin motorcykel. Han stopper op og indleder en samtale.

Han ligner en kunde på jagt efter et knald, men den gråhårede Saeed Hanaei har andre planer. Når han først har kørt kvinden hjem til sin lejlighed, kommer hun nemlig ikke levende derfra.

Han kvæler hende simpelthen. Ligesom han har gjort med alle de andre prostituerede kvinder, han har samlet op i Irans hellige by Mashhad.

Sådan lyder omdrejningspunktet i dansk-iranske Ali Abbasis nye film 'Holy Spider', der denne uge har haft verdenspremiere på Cannes Filmfestival. Filmen har allerede modtaget gode anmeldelser under festivalen, og i morgen kan Ali Abbasi så vinde den eftertragtede hovedpris, Guldpalmen.

Ali Abbasi møder her pressen i Cannes med sine to hovedrolleskuespillere, Mehdi Bajestani, der spiller seriemorderen, og Zar Amir-Ebrahimi, der spiller journalisten, som efterforsker de mange mord. (Foto: Gareth Cattermole © Ritzau Scanpix)

Det makabre eksempel i indledningen her er i øvrigt ikke bare taget fra 'Holy Spider' – filmen er nemlig baseret på virkelighedens seriemorder Saeed Hanaei, der netop dræbte prostituerede i Mashhad i starten af 00'erne.

Ali Abbasi boede selv i Iran på dette tidspunkt, og sagen satte for alvor noget i gang i ham. Ikke mindst fordi, morderen i visse religiøse og konservative kredse blev hyldet for sine forbrydelser, fortæller instruktøren.

- Det, han gjorde, var ret chokerende, men den reaktion, han fik bagefter, var næsten endnu mere chokerende – og det var det, der virkelig fangede min opmærksomhed, fortæller Ali Abbasi.

- Da han blev fanget og var i retten, begyndte den konservative del af det iranske samfund, aviserne og nogle politiske aktører at kalde ham for en helt. Der var faktisk rigtig meget tvivl om, om han ville blive straffet overhovedet, og der var tale om, om de skulle give ham skjult identitet.

Saeed Hanaei fortalte da også i retten, at han gjorde det for at rense gaderne for syndere og "moralsk korruption", og det var der altså flere, der kunne se en fornuft i.

Det fik Ali Abbasi til at spekulere over, hvad det er for et samfund, der skaber sådan en mand, og hvordan dele af et samfund kan blåstemple en seriemorders drab på 16 kvinder som værende "ikke bare okay, men godt".

Skuespilleren Mehdi Bajestani ses her i en scene, hvor han spiller seriemorderen Saeed Hanaei. Den virkelige seriemorder var 39-40 år, da han begik de 16 mord på lidt over et år. Som straf for sine forbrydelser blev Hanaei dømt til døden – han blev hængt i 2002. (Foto: Nadim Carlsen © Camera Film)

Misogyni i sin reneste form

Ali Abbasi, der tidligere har markeret sig i Cannes med den dansk-svenske film 'Grænse', har dog ikke lavet 'Holy Spider' som en direkte kritik af det iranske samfund.

- Jeg laver ikke film for at kritisere samfundet eller for at sige, hvad der er rigtig og forkert, understreger han.

Til gengæld har det lige fra begyndelsen været vigtigt for instruktøren at sætte fokus på det kvindehad, der hersker visse steder i hans hjemland.

- Det er klart, at hvis du går decideret efter at dræbe kvinder, er det jo misogyni i sin reneste form. Så det føltes bare naturligt som tema i filmen, siger han.

Men filmen handler ikke kun om noget så makabert som mord mod kvinder i Iran – og den overraskende accept af dem. Den handler også helt generelt om ulighed og undertrykkelse af kvinder.

- Hvis du som kvinde gør noget, jeg bliver ophidset af, så er det dit problem. Det er ikke mit problem, at jeg kigger på dig – det er dit problem, at du viser for meget. Dét har jeg altid syntes var så absurd, siger Ali Abbasi.

Zar Amir-Ebrahimi spiller journalisten, der møder en hel del modstand i sin efterforskning af mordene. (Foto: Nadim Carlsen © Camera Film)

Og det er netop det kvindebillede, der gengives ukritisk i iranske film, påpeger Ali Abbasi. Han savner med andre ord et mere realistisk blik på iranske kvinder på det store lærred.

- Jeg er ret kritisk overfor iranske film generelt, fordi de reproducerer den undertrykkelse. I iranske film har kvinder altid fem meter stof rundt om hovedet og sover med alt deres tøj på og har ikke rigtig en krop, siger han.

Sådan husker han det ikke fra sin egen familie, der ellers også er religiøse.

- Det er et fuldstændig forvrænget billede af Iran. Jeg har en slægt, som er meget religiøs, og sådan gør du sgu ikke. Det er meget sjældent, at en religiøs kvinde vil have tørklæde på foran sin mand.

- Iranske film har de sidste mange år – måske 50 år – haft en konvention om, at man gerne må kritisere visse ting. Man må gerne kritisere, at kvinder ikke må spille fodbold og sådan noget – men man må ikke vise deres hår, tilføjer han forundret.

- Det er vigtigt at tale om feminisme og diskriminering, men det er ikke derfor, jeg laver film. Jeg laver ikke film for at være politisk aktiv eller for at kritisere den iranske stat, siger Ali Abbasi, der har lavet en alvorlig thriller – men derfor kan man jo godt lave lidt sjov med fotograferne i Cannes. (Foto: PIROSCHKA VAN DE WOUW © (c) Ritzau Scanpix)

Er meget bekymret for skuespiller

I 'Holy Spider' er der derimod intet, der er skjult eller hemmeligt. Her ses både lange løse lokker, nøgenhed og sex, hvilket allerede er tre brudte tabuer til listen, som Ali Abbasi formulerer det med et smil.

Men at få lov til at lave sådan en film i Iran er umuligt. Det lykkedes i hvert fald aldrig at få den tilladelse, så Ali Abbasi optog derfor 'Holy Spider' i Jordan.

Og det kan godt være, at alle klapper ad ham i Cannes, men filmen har også den konsekvens, at instruktøren, der bor i København, ikke kan besøge sin mor i Iran nogensinde. Det er alt for risikabelt, fordi han ikke ved, hvordan det iranske styre vil reagere på hans film.

- Jeg tror ikke engang, de ville nægte mig adgang – de ville sikkert sige: "Hey, velkommen. Lad os gå ned i denne her kælder et par måneder og finde ud af, hvad du egentlig mente."

Den chance vil han ikke tage.

I Iran ved man aldrig, hvad konsekvenserne bliver, mener Ali Abbasi. - Så det er lidt op til din egen fantasi, hvad det kan blive. Grunden til det er jo, at de gerne vil have, at man censurerer sig selv, men dér tog vi (filmholdet, red.) en bevidst beslutning om, at det bryder vi os ikke om, siger instruktøren. Her ses et billede fra filmen. (Foto: Nadim Carlsen © Camera Film)

Men han er faktisk endnu mere bekymret for skuespilleren Mehdi Bajestani, der spiller seriemorderen. Han bor nemlig i Iran, hvor han er en kendt skuespiller.

- Den risiko han har taget, er ligesom helt vild. Så jeg er meget bekymret – og ikke kun fordi han ikke kan få arbejde der. Jeg tror, det kan få meget mere seriøse konsekvenser. Der kan være tale om fængsel og alt muligt, frygter Ali Abbasi.

Har det fået dig til at overveje, om alt det er filmen værd?

- Ja, det har taget mig ti år at tænke over det her. Det er en svær beslutning, for en stor del af mig er iransk. Jeg har en stor tilknytning til min kultur. Jeg har også en stor skandinavisk del, men for mig er det ikke lige meget ikke at kunne tage til Iran eller at cutte båndet på den måde.

- Men hvis jeg ikke gør det, mig som er så privilegeret og bor i et frit land og har tilgang til midler og har overskud, hvem fanden skulle så gøre det?

Guldpalmen uddeles i Cannes lørdag – og 'Holy Spider' står til at få dansk premiere i oktober.