Alt er så underspillet at det larmer i anderledes romantisk komedie

Der er ingen store armbevægelser i den jordnære romantiske komedie, 'Enough Said'

Der er mange måder at gøre opmærksom på sig selv, når man er en lille, såkaldt alternativ filmskaber, en independent filmmaker, som man siger i USA - for at fortælle, at man ikke har noget med den store fæle underholdningsbranche i Hollywood at gøre.

Fint og kunstnerisk udfordrende

Du kan smide farverne væk og optage din film i sort/hvid. Derved signalerer du, at du har lavet noget kunstnerisk, noget der i hvert fald ikke lefler for publikum, ligesom i Noam Baumbachs 'Frances Ha', der fik premiere sidste år.

Du kan fortælle en historie hvor folk næsten ikke siger noget, og hvor der ikke rigtig foregår noget, ligesom i Jim Jarmusch' gamle film. Det kalder man minimalisme og det bliver også regnet for at være fint og kunstnerisk udfordrende. Derved signalerer du, at du er din egen herre og at du i hvert fald ikke har solgt din sjæl til nogen.

Små regler for hvordan man viser at man ikke følger nogen regler

Sådan har de alternative, små filmskabere på paradoksal vis skabt deres egne små regler for hvordan man viser, at man ikke følger nogen regler.

Og dermed er vi fremme ved den 54-årige amerikaner Nicole Holofceners nye film, 'Enough Said'. Den er helt tydeligt kommet til verden med et ønske om IKKE at ligne et typisk Hollywoodprodukt - men den har samtidig ingen af de typiske kendetegn for film, der ikke vil ligne det typiske Hollywood.

Ingen selvbevidste armbevægelser

Der er ingen prætensioner, ingen selvbevidste armbevægelser, i 'Enough Said'. Der er ingen prægnant stil, ingen særligt iøjnefaldende måder at klippe eller filme eller fortælle på. Og det er - naturligvis - aldeles iøjnefaldende. Lige fra første scene, hvor den ene hovedperson henter nogle ting ud af bagagerummet på sin bil, er det forbavsende så lidt 'Enough Said' signalerer. Musikken, der akkompagnerer scenen, er ikke klog eller særlig. Det er bare anonym hyggeakustisk guitarmusik.

En historie, der dagligt finder sted ude i den rigtige verden

Og sådan fortsætter 'Enough Said'. Hvis ikke skuespillerne havde været kendte ansigter som Julia Louis-Dreyfus fra tv-serien 'Seinfeld', James Gandolfini fra 'Sopranos' og ikke mindst independent-dronningen Catherine Keener, kunne filmen gå for at være en dokumentarfilm.

Handlingen er ligeså underspillet. Den fortæller om to ca. 50-årige forlængst fraskilte mennesker, der mødes til en fest og begynder at tilnærme sig hinanden, men som bliver udfordret på kærligheden da den ene begynder at lytte til for meget til sladder om den anden.

Det er sådan en historie, der dagligt finder sted ude i den rigtige verden uden at nogen overhovedet overvejer at tænke 'hov, vild oplevelse, det kunne der komme en fed film ud af'.

Alt er larmende underspillet

Det er charmen ved 'Enough Said'. Det er en romantisk komedie, men den ligner på ingen måde de romantiske komedier, vi er vant til at se fra Hollywood. Det er en morsom film, men komikken er så afdæmpet og lun, at den er umulig at referere uden at den skvatter til jorden.

Alt er larmende underspillet. Nicole Holofcener har brugt 8 mio dollars på filmen, hvilket er omtrent halvdelen af hvad en udstyrsfilm som danske 'En kongelig affære' kostede, men bortset fra honorarer til de store stjerner, er det svært at gennemskue hvad pengene er gået til.

Der er noget troværdigt ved amorinerne

I den verden af ikke-eksisterende prætensioner tøffer Julia Louis-Dreyfus og James Gandolfini rundt og ligner helt almindelige mennesker, bortset fra at deres replikker er så velturnerede som vi almindelige menneskers dialog netop ikke er.

Der er noget troværdigt ved amorinerne i luften mellem massøren Eva og den hyggelige Albert, ikke alene fordi Julia Louis-Dreyfus og James Gandolfini har den kemi, der er altafgørende for en romantisk komedie, men også fordi de som mennesker er fulde af fejl og brister.

Tyksakken Albert er for kejtet til at være en drømmefyr for Eva, men Eva begår den største fejl, da hun finder ud af at hendes nye kunde, der konstant klager over sin eks-mand, er Alberts eks-kone. Og i stedet for at fortælle Albert om det pudsige sammentræf forsøger hun også at rette Alberts fejl.

Et pudseløjerligt lille hyggeplot

Det er ikke nogen genistreg af en historie, snarere et pudseløjerligt lille hyggeplot, som de fleste filmskabere ville smide i gemmeskuffen fordi det virker for spagt. Men ikke Nicole Holofcener.

Det er styrken ved 'Enough Said'. Udover glimrende skuespil er der ikke meget af det, vi opfatter som virkelig dygtig film i 'Enough Said'. Det gør - naturligvis - indtryk.

'Enough Said' får dansk premiere torsdag den 26. juni

Facebook
Twitter