Amanda fortæller gruopvækkende historie for første gang

Den delvist danskproducerede film ’Sameblod’ har netop vundet en filmpris i Göteborg og vises nu under filmfestivalen i Berlin.

Sne er der meget af i Lapland.

Men under alt det hvide gemmer sig et mørke, der før Amanda Kernells debutfilm ’Sameblod’ ikke havde set dagens lys i hverken film eller litteratur.

Nemlig historien om, hvordan det rensdyrsdrivende folkefærd, samerne, blev gjort til ofre for nogle af verdens første racebiologiske teorier i 1920'ernes Nordsverige.

- Jeg ville ikke kun lave en film om samisk kultur men også en film om, hvor meget man vil gøre for at blive elsket, siger den svenske filminstruktør, der har boet i København, siden hun startede på Den Danske Filmskole i 2009.

Med ’Sameblod’ er hun ikke bare vendt tilbage til Sverige men også til sin samiske æt.

'Sameblod' handler om en samisk pige, der går en kostskole, hvor hun bliver omvendt til at være svensk. (© Filmbazar)

I filmen, der netop har vundet prisen for 'Bedste nordiske film' på filmfestivalen i Göteborg, skildrer den 30-årige instruktør, hvordan samerne blev tvunget til at forlade deres kulturelle ståsted af deres nordiske naboer.

- Jeg så den igen under filmfestivalen i Göteborg, hvor jeg indså, at den i højere grad handler om værdighed. Om kampen for at beholde sin værdighed i et racistisk system, siger Amanda Kernell.

Statsfinansieret racisme

Fra midten af 1800-tallet og op til 1950'erne blev samerne behandlet som en underudviklet race, hvis mentale niveau blev skønnet at være på linje med børns.

Særligt med indvielsen af et statsligt institut for racebiologi i 1922 åbnede svenskerne op for en autoriseret blåstempling af racisme, der senere inspirerede til Nazitysklands lignende jødeforfølgelser.

- Dengang blev der oprettet særlige kostskoler for samiske børn, hvor sproget skulle være svensk. Selvom de helt forlod deres samiske baggrund opnåede de dog aldrig ret til hverken at stemme eller uddanne sig, siger Amanda Kernell.

Med racebiologien som styrestang troede man, at racen kunne true den "nordiske race".

Derfor var der stærk modstand mod for eksempel blandingsægteskaber mellem svenskere og samere.

Mentaliteten påvirkede også Amanda Kernells familie.

- De gik selv på de her kostskoler, hvor de mere eller mindre stoppede med at tale samisk. Efter skolen forlod mange deres gamle liv og droppede deres kultur, siger instruktøren.

Svensk eller samisk?

’Sameblod’ handler om en pige, der sammen med sin lillesøster går på en lignende samisk koststole i 1930'ernes Sverige.

Hun skal egentlig overtage arbejdet med rensdyr i familien, men efter en række racebiologiske forsøg på skolen, vælger pigen at skære alle bånd til sin fortid, familie og kultur i forsøget på at blive svensker og dermed accepteret.

Skismaet mellem at være svensk og samisk har Amanda Kernell selv haft tæt inde på livet.

Hvor nogen ældre i familien har taget stærk afstand fra samisk kultur, arbejder de fleste andre stadig med rensdyr:

- Jeg er vokset op med de her to dele af familien, der ikke kan mødes. Derfor har jeg egentlig altid haft en undren over, hvad der ligger bag den nægtelse af samisk kultur. Altså hvad gør det ved et menneske helt at bryde med sin baggrund, familie eller kultur?

Alle kan være med

Amanda Kernell siger menneske, ikke samer.

Det er vigtigt for hende at brede blikket, så alle kan identificere sig med filmens nagelfaste problemstilling: Hvor meget skal man ofre for at passe ind?

- ’Sameblod’ handler ligeså meget om noget mere almengyldigt. Ligesom alle andre mennesker skal hovedpersonen også forlade sin familie og prøve at stå på egne ben. Det er en ensom coming of age-rejse, alle kan finde genkendelse i, siger Amanda Kernell, inden hun husker på, at filmen er den første, der bringer det sorte historiske kapitel frem i lyset:

- Jeg håber inderligt, at filmen skaber en vished om, at det her altså er sket.

Dansk deltagelse til filmfestivalen i Berlin 2017

  • Årets filmfestival i Berlin - også kendt som Berlinalen - løber fra 9. til 19. februar 2017. Udover 'Sameblod' er følgende danske produktioner/navne repræsenteret:

  • Den danske skuespiller Esben Smed medvirker som 'Shooting Star', der er et særligt fokusprogram for unge skuespillertalenter.

  • Den dansk/newzealandske instruktør Daniel Borgmans anden spillefilm 'At elske Pia' får verdenspremiere 10. februar.

  • Jesper Christensen har hovedrollen i den norske spillefilm 'Kongens valg', som deltager i et sideprogram.

’Sameblod’ vises i sideprogrammet ’Native’ under årets filmfestival i Berlin og har dansk biografpremiere 9. marts 2017. Se traileren her.

FacebookTwitter