Anderledes end alt andet: Her er serien, vi alle har brug for lige nu

BBC-serien 'Giri/Haji' udfordrer ved at gå helt nye veje.

- Hvis du ligesom mig er ved at være træt af formulariske krimiserier, danske eller udenlandske, så er 'Giri/Haji' dejligt nyskabende i måden, hvorpå historien formidles, skriver Frederik Dirks Gottlieb. (© Netflix/Robert Viglasky)

I Danmark tror jeg, mange har en tendens til hovedsageligt at se engelsksprogede film og tv-serier.

Men som dette års Oscar-vinder, den sydkoreanske film 'Parasite', har mindet os om, så bliver der produceret masser af gode ting uden for USA.

En af tidens mest spændende serier er BBC-serien 'Giri/Haji', som foregår halvt på engelsk og halvt på japansk – men det har langt fra skræmt de britiske seere væk.

Serien er blevet enormt populær, og nu kan den hæsblæsende gangster-/krimiserie også ses på Netflix herhjemme.

Synes du, at et sammenstød mellem britiske og japanske gangstere lyder spændende, så kommer her tre grunde til, at 'Giri/Haji' er det friske seriepust, vi alle sammen har brug for lige nu.

1

Varierende fortælleteknik

Da detektiven Kenzo Mori (Takehiro Hira) får et nys om, at Yuto er blevet spottet i London, rejser han til den engelske hovedstad i håb om at finde sin bror. Her møder Kenzo politibetjenten Sarah Weitzmann (Kelly Macdonald). (© Netflix/Ludovic Robert)

Hvis du ligesom mig er ved at være træt af formulariske krimiserier, danske eller udenlandske, så er 'Giri/Haji' dejligt nyskabende i måden, hvorpå historien formidles.

I centrum for historien står Kenzo, en politiassistent fra Tokyo med et stærkt bånd til sin egenrådige datter, som tager til London for at finde sin bror, Yakuza-medlemmet Yuto, som ellers var formodet død.

I London møder Kenzo blandt andet den kvindelige politibetjent Sarah og den britisk-japanske sexarbejder Rodney, som kan blive en vej ind i Londons underverden.

Første afsnit forløber, bortset fra enkelte flashbacks, relativt lige ud af landevejen, men allerede fra andet afsnit bliver der leget med tid og sted, og dele af afsnittet er med broderen Yuto i fokus.

Fjerde afsnit er ét langt flashback, og til at binde flere tidslinjer sammen bruges der blandt andet split screen for at fremme forståelsen.

Selvom serien til tider er et slow burn, så er man konstant nysgerrig på, hvordan puslespillet hænger sammen.

2

Originalsproget bruges effektivt

Detektiven Kenzo Mori (th., spillet af Takehiro Hira) og broren Yuto (spillet af Yosuke Kubozuka). (© Netflix/Robert Viglasky)

Hverken amerikanerne eller briterne er særlig gode til at se film og serier, hvor der ikke tales engelsk.

Faktisk er vi heller ikke vildt gode til det her i Danmark.

Men det klinger altså en anelse hult, når de russiske videnskabsmænd i 'Chernobyl' taler engelsk med russisk accent, eller når Scarlett Johansson overdriver en tysk accent i den biografaktuelle 'Jojo Rabbit'.

I 'Giri/Haji' er fordelingen mellem de engelsk- og japansksprogede scener stort set 50-50, og det er med til at forstærke følelsen af, at Kenzo er en outsider fra en meget anderledes verden.

Den ensomhed, man selv kender som turist i udlandet, er mest effektivt fortalt i sammenstødet mellem to sprog.

Og så fordrer det nødvendige brug af undertekster til, at man ikke kigger på sin telefon under seriekiggeriet.

Så bliver man i hvert fald godt forvirret (har jeg hørt).

Det er skønt for en gangs skyld ikke at blive talt ned til i en engelsk eller amerikansk produktion, og chefen for BBC's dramaafdeling, Piers Wenger, har også selv kaldt 'Giri/Haji' for "anderledes end noget, vi før har set på britisk tv".

Det må man langt hen ad vejen give ham ret i, og det kan undre en, at der ikke er flere tv-stationer med ambitioner om at skabe nytænkende og anderledes tv-serier.

Channel 4 turde ikke satse på 'Giri/Haji', hvilket de sikkert ærgrer sig over nu, hvor BBC, i koproduktion med Netflix, høster alle roserne.

3

Velfungerende brug af animation

Det er balancen mellem det britiske krimidrama og den japanske æstetisk, der, ifølge Frederik Dirks Gottlieb, gør, at 'Giri/Haji' er en betagende serieoplevelse. Her ses den unge Rodney Yamaguchi (Will Sharpe), en halv-japaner, halv-britisk sexarbejder, hvis vej krydses med detektiven Kenzos. (© Netflix/Luke Varley)

Det er ikke kun den anderledes fortælleteknik og brugen af japansk dialog, der gør 'Giri/Haji' til en anderledes serieoplevelse.

Flere steder bruges japansk-inspireret animation til at fortælle flashbacks eller minder.

Det kunne være kikset, men det fungerer overraskende godt, når sværd svinges, og blodet flyder.

Især i resume-delen i starten af hvert afsnit tilføjer det til fortællingen.

I stedet for at det føles som lektier at skulle blive mindet om, hvad der skete sidste gang, så er det her en kærkommen æstetisk oplevelse.

Der er meget andet, jeg kunne påpege, som gør 'Giri/Haji' til en pragtfuld serieoplevelse.

For eksempel det store, til tider morsomt underspillede, cast fyldt med sjove bifigurer, der blandt andet inkluderer en japansk blotter, som politiet er nødt til at bruge for at åbne pengeskabe.

Det er en fin balance mellem det lidt kedelige og grå krimidrama, som vi kender fra briterne, og en japansk æstetik, en til tider kulsort humor, som binder 'Giri/Haji' fint sammen, og gør det til must-see tv lige nu.

'Giri/Haji' kan ses på Netflix.