ANMELDELSE Den her gang er der noget på spil i Afdeling Q

'Flaskepost fra P' sparker liv i samarbejdet mellem Carl Mørck og Assad gennem religion.

(© Henrik Ohsten all rights reserved)

Naturligvis vrimler det med klichéer i ’Flaskepost fra P’.

Selvfølgelig tager filmen sig nogle store logiske friheder for at få det hele til at hænge sammen.

Og joda, filmen bruger særlige miljøer for at fortælle sin historie, men er kun interesseret i klichéen om dem. Men der er bestemt mere andet på spil den her gang.

Zentropas Afdeling Q-film, baseret på Jussi Adler-Olsens storsælgende krimier, har for længst banket sig selv fast som en luksusudgave af den populære – men mildt sagt også stereotype – nordiske krimi.

Allerede den første film, ’Kvinden i buret’, viste en lyst til at gå andre veje, med et anderledes gulbrunt look, flottere orkestrerede scener og skarpere optegnede hovedpersoner i Carl Mørck og hans assistent Assad, der bor i kælderen, i afdeling Q, blandt gamle og hengemte sager.

Mystifistiske krimikonstruktioner

Men også Afdeling Q har været præget af mystifistiske krimikonstruktioner.

Hævnmotivet i ’Kvinden i buret’ virkede mildt sagt hjemmestrikket til lejligheden. Og det forskruede kostskolemiljø i opfølgeren ’Fasandræberne’ var for præget af fordomme til at fungere som motor gennem hele historien.

Film nummer 3, ’Flaskepost fra P’, kæmper med de samme problemer.

Hele idéen med at åbne historien med en gammel flaskepost, en terpentin-plastflaske, som bliver taget umådeligt alvorligt i samme øjeblik den bliver fundet på en strand, er pænt sagt tyndbenet. Og den kristne sekt, der skubber historien i gang, er så overfladisk og fordomsfuldt beskrevet, at det er umuligt at tro på den.

En tænksom og underfundig diskussion om tro

Sådan fungerer krimier, vil nogen måske sige. Ja nemlig, men sådan behøver de jo overhovedet ikke virke.

Netop derfor giver det en ny dynamik, at ’Flaskepost fra P’ bringer et nyt element i spil, en tænksom og underfundig diskussion om tro, som ikke kun udbygger forholdet mellem Assad og Carl Mørck – og det var tiltrængt – det bliver også brugt som fortælledynamit i de afsluttende, sjældent dystre scener.

Det er bestemt langtfra første gang, at okkult mystik eller dyster religion bliver smidt ind i et klassisk krimiunivers. Dan Brown udnyttede den kombi til fuld effekt i sine bestsellere ’Engle og dæmoner’, ’Da Vinci-Mysteriet’ og ’Inferno’.

Men i ’Flaskepost fra P’ bliver troen brugt til at komme tættere på vores martrede mand i midten, hr. Mørck, supernihilisten, der konsekvent er klar til at nedgøre alt, og alligevel har taget rollen som forkæmper for noget godhjertet som vicekriminalkommisær.

Effektivt brændstof

Det er ikke dybt, men det er effektivt brændstof i en krimi, fx når Assad spørger ’tror du ikke der er en mening med at vi finder den flaskepost lige netop nu, Carl?’ – altså netop som to små børn forsvinder fra en religiøs sekt i Jylland og der viser sig at være et mønster af forsvundne børn.

Og det er effektivt når Mørck skal finde sig selv, spændt ud som han er mellem godt og ondt.

Så skidt med at vores skurk er en ny fæl kliché, for det er en velspillet kliché i hænderne på nordmanden Pål Sverre Hagen, der før har fungeret fremragende i de norske film ’De usynlige’ og ’Kraftidioten’.

Sidstnævnte blev instrueret af 60-årige Hans Petter Moland, der har overtaget instruktørstolen i Afdeling Q efter Mikkel Nørgaard, og det er ikke mindst hans fortjeneste, at ’Flaskepost fra P’ føles anderledes, mere kompleks i strukturen, mere interesseret i mennesker og virkelighed end i krimigenrens motorik.

Afsindigt velorkestrerede togjagt

Det er muligvis forlægget fra Jussi Adler-Olsen eller manuskriptforfatter Nikolaj Arcel, der har skabt grundlaget for den mere ambitiøse tone i ’Flaskepost fra P’.

Men det er i det tænksomme samspil mellem Mørck og Assad og ikke mindst i den afsindigt velorkestrerede togjagt cirka midtvejs i filmen, at ’Flaskepost fra P’ viser et større vingefang, en større lyst til at blive siddende i kroppen på sit publikum, ganske enkelt.

'Flaskepost fra P' får premiere den 3. marts.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1129278727122650