Anmeldelse: En rigtig kvinde gider ikke høre mere vrøvl

Dokumentaren 'Motley's Law' følger en aldeles kontant amerikansk advokat i Afghanistan.

’Jeg vil gerne skabe stærke kvindeportrætter’, fastslog den danske dokumentarist Nicole Nielsen Horanyi, da hun var på besøg i Filmland på P1 i sidste uge.

Og man skal stå meget tidligt op for at påstå, at hun ikke lever op til sin målsætning med ’Motley’s Law’.

Hvide mænd samler krigstraumer op

Gennem de seneste ti år har både spillefilm og dokumentarfilm skabt et ensidigt billede af Afghanistan som et sønderskudt land, hvor unge hvide mænd samler krigstraumer op, og en anonym hær af beskæggede krigere fra Taleban-militsen gør livet svært for ligeså anonyme almindelige afghanere.

’Motley’s Law’ giver et forfriskende anderledes indtryk af Afghanistan, måske netop fordi filmen ikke forsøger at handle om Afghanistan. Den beskriver den amerikanske advokat Kimberley Motley, der som den eneste ikke-afghaner har ret til at procedere i afghanske retssale.

Det er selvsagt rigeligt enestående, men det er ikke det eneste interessante ved Motley.

Der er intet pjat med hende

Når en amerikansk kvinde vælger at forlade mand og børn i lange perioder for at sprede retfærdighed i et krigsramt land, må det være af humanistiske årsager, sku’ man tro.

Men tidligt i ’Motley’s Law’ slår Kimberley Motley fast, uden at blinke, at hun er rejst til Afghanistan for at tjene penge. Det er betydeligt mere indbringende at forsvare strandede vesterlændinge i de afghanske fængsler end at sidde på offentlige kontorer i USA.

Sådan er Kimberley Motley. Der er intet pjat med hende.

Sidst i filmen sidder Motley i sin bil, udenfor sit hus, sammen med Nicole Horanyi og hendes filmhold. Motley advarer om at den svenske journalist Nils Horner netop er blevet dræbt på åben gade i Kabul og at Horanyi skal være forsigtig.

Da Horanyi spørger om ikke det er en idé at søge tilflugt i Motleys hus, svarer Motley, at det er Horanyi velkommen til, men hun vil have lov til at sidde i sin bil udenfor sit hus.

Tilsyneladende umulig at vælte omkuld

Sådan er Motley, tilsyneladende umulig at vælte omkuld. Mens hendes mand hjemme i Milwaukee i USA bliver skudt gennem underkæben af en tyv, der vil stjæle hans bil, spadserer Motley frygtløs gennem et krigshærget land.

Hendes assistent og chauffør er tydeligvis nervøse for pludselige angreb fra Taleban. Men Motley er bare irriteret over at nogen har smidt en udetoneret håndgranat ind i hendes gårdhave.

Den samme ukuelige uvæltelighed præger Motleys gang gennem det hullede afghanske retssystem, der opfatter forsvarsadvokater som et nyt og eksotisk fænomen.

Hun forholder sig konkret til lovens ord og forfølger stædigt de embedsmænd, der gør som det passer dem. Og i de sager, Motley tager op, tegner der sig et løst, men nuanceret billede af Afghanistan i dag, ovenpå mange års krig.

Civilisationen, som vi kender den i Vesten, forsøger at finde fodfæste midt i tilfældige terrorangreb og bombninger. Og midt i det hele forsøger Motley at forsvare skæbner som den dybt religiøse kvinde, der rejste en skilsmissesag efter at have været på bryllupsrejse til Dubai, hvor hendes mand forsøgte at tvinge hende til sex med andre mænd.

Kvinden tabte i øvrigt sin sag.

Skønhedsdronning, mor og forsvarsadvokat

’Motley’s Law’ er altså både et indirekte portræt af Afghanistan i dag og et direkte portræt af en kvinde, der er blevet hærdet i slummen i Milwaukee, og både kan skrive skønhedsdronning, mor og forsvarsadvokat i Afghanistan på sit cv.

De to portrætter følges fornemt ad i en film, der aldrig slår hårdt med virkemidlerne men nysgerrigt tegner et billede af en mangfoldig og uoverskuelig global virkelighed anno 2016.

Henrik Ipsens smukke, farvedybe billeder er ligeledes med til at give en anden og mere levende fornemmelse end bare et sønderskudt land.

Der mangler nok en dramaturgi, en rød tråd, der trækker filmen af sted og spænder den op, men der er samtidig noget sympatisk i at Nicole Horanyi ikke forsøger at sætte Motley for meget i scene. Måske kan Motley slet ikke sættes i scene. Dertil er hun for meget sin egen kvinde.

'Motley's Law' er i de danske biografer fra den 27. januar

Facebook
Twitter