ANMELDELSE Fornemmelsen af at være i sønnens svedige sko glemmer man ihvertfald ikke

'Klanen' skaber et vildt familiedrama ud af en af det moderne Argentinas store gåder.

Peter Lanzani og Guillermo Francella som søn og far Puccio

Hvad stiller man op med den virkelighed? Den er så forbandet kompliceret.

Hvad skal man skære fra eller fokusere på hvis man forsøger at koge nogle menneskers voldsomme skæbne og liv og død ned til et stykke underholdning på 1 ½ til 2 timer?

Det er et af de spørgsmål, enhver historiefortæller må forholde sig til når, den går i gang med at skabe film ud af virkelige hændelser. Og det er der som bekendt rigtig, rigtig mange, der gør i de her år.

Hvad gør man fx med en af de mest kendte, og mest skræmmende, fortællinger fra 1980’ernes Argentina, den forunderlige historie om en tilsyneladende normal familie, der sammen kidnappede 4 mennesker og myrdede de tre af dem – vel at mærke efter at have fået udbetalt løsesummen?

Et mysterium for argentinerne

Den historie kan fortælles på mange måder. Men eftersom familien Puccio og dens kidnapningsklan stadig er noget af et mysterium for argentinerne, er det svært at finde det logiske fokus.

Familiens overhoved, Arquimedes Puccio, havde været involveret i den argentinske efterretningstjenestes jagt på kommunistiske oprørere under Argentinas berygtede militærdiktatur fra 1976 til 1983.

Han havde altså både viden og forbindelser til at udføre kidnapninger i årene efter demokratiets genkomst i Argentina.

Men hvad gjorde ham så skruppelløs, at han holdt sine fanger spærret inde i familiens hus i en fin forstad til Buenos Aires?

Og hvad sagde resten af hans pæne familie til det? Hvad sagde sønnen Alejandro, en berømt rugbyspiller? Og den ældste datter Silvia, der var lærer på en kunstskole?

Fastholdt deres uskyld

Naboerne nægtede at tro at den pæne Puccio-familie kunne kidnappe og myrde tre uskyldige mennesker. Og familien fastholdt deres uskyld. Hvad skal man så fortælle om Puccio-familien og deres klan?

Instruktøren bag ’Klanen’, en af argentinsk films største succeser gennem tiderne, tager et fornuftigt valg. Pablo Trapero fokuserer på forholdet mellem farmand Arquimedes og sønnen Alejandro, der flere gange forsøgte at ta’ sit eget liv, da familien blev afsløret.

Trapero vurderer at Alejandro var et dybt splittet menneske i de år, hvilket slet ikke er utænkeligt eftersom familiens første offer var en af Alejandros rugbyvenner.

Urolige tider i Argentina

Men hvad med Puccio-familiens mor? Og de to døtre? Hvad vidste de? Hvad tænkte de?

Det kommer Trapero aldrig tæt på. Og hvad med Arquimedes Puccios baggrund i militærjuntaen? Hvor meget betød den?

Det glider Trapero behændigt og kun antydende udenom.

Måske har han ikke andre muligheder. Det var urolige tider i Argentina. Almindelige argentinere valgte at se den anden vej og lade være med at stille spørgsmål. Og som så meget andet i Argentina efter militærjuntaen, er Puccios forhold til myndighedernes afkroge aldrig blevet klarlagt.

Det giver mening i Argentina, men her, i Danmark 30 år senere, forekommer dansen omkring Arquimedes Puccios rødder i tortur- og bøddelkamre mærkeligt uklar.

Og hvorfor er filmen fyldt med anglofil pop og rock, som fx The Kinks ’Sunny Afternoon’ fra 1966? Er det et forsøg på at ramme Martin Scorseses særlige måde at bruge energisk musik i sine film og dermed give ’Klanen’ en international appel?

Rødder i virkelighedens voldsomhed

Og sådan forbliver ’Klanen’ en ubalanceret størrelse, midt mellem klassisk amerikansk gangsterdrama og latinamerikansk drama med rødder i virkelighedens voldsomhed.

Men det piller ikke ved at Pablo Trapero har taget et aldeles fornuftigt valg ved at fokusere på forholdet mellem Arquimedes og Alejandro Puccio. Guillermo Francella og Peter Lanzani tegner et virkelig dynamisk billede af et af den slags far/søn-forhold, der ikke kan andet end ende i helvede.

Det var ikke nødvendigvis sådan det foregik, da Puccio-familiens klan udførte deres dunkle gerninger. Men der er punch i det familiebillede.

Og fornemmelsen af at være i Alejandro Puccios svedige sko glemmer man i hvert fald ikke lige med det samme.

'Klanen' kan ses i danske biografer fra den 13. oktober

Facebook
Twitter