ANMELDELSE Journalister fungerer ganske enkelt godt på film

'Spotlight' er en hyggelig film om en avis' afslørede af sexmisbrug i den katolske kirke.

Det er næsten som at se en fodboldkamp, hvor man kender resultatet, og ved, at dem man holder med, vinder.

Der er ikke meget på spil. Men det er hyggeligt og beroligende at følge med i.

Vi ved hvordan det endte, da avisen Boston Globe begyndte at grave i den katolske kirkes misbrug af drenge og piger i 2002. Og vi ved, at den katolske kirke har store problemer, verden over, med seksuelt misbrug.

Kirkens øverste repræsentant, Paven, erklærede sidste år, at han ville oprette et tribunal, der skal håndtere sexmisbruget og at biskopper, som ikke aktivt forsøger at forebygge misbrug, vil blive straffet. Så grundlæggende er problemet.

Fuld af foragt

Det viser Tom McCarthys ’Spotlight’, der naturligt nok er fuld af foragt overfor den katolske kirke. Men først og fremmest er filmen interesseret i det arbejde, journalisterne på Boston Globe udførte i jagten på misbruget.

’Spotlight’ følger redaktionen af samme navn på Boston Globe, verdens længst fungerende gruppe af undersøgende journalister, mens de afdækker, bid for bid, opsøger lokale advokater, der har mæglet i sager mellem ofre og den katolske kirke, taler med ofre og præster og den lokale biskop, og undervejs indser, at avisen før har haft mulighed for at afdække sagen, men undlod at gøre det fordi den magtfulde katolske kirke i Boston var for stor en mundfuld.

Hvad? Er det rigtigt?

Det er grundlæggende spændende at følge journalister, der afdækker en sag. Der er et adrenalinkick i at se fire journalister sidde på samme kontor, at se én af dem snuppe telefonen og udbryde ’hvad? Er det rigtigt?’, skynde sig at notere noget på en blok og derefter fortælle sine kolleger at et særligt vidne vil udtale sig.

Det er ligeså spændende som et stykke detektivarbejde eller en krimi.

Det viste klassikeren over alle klassikere indenfor journalistisk graverarbejde, Alan J. Pakulas ’Alle præsidentens mænd’ i 1976, da den genskabte The Washington Posts arbejde med at afdække den såkaldte Watergate-skandale, som fik præsident Nixon til at gå af.

Herhjemme understregede Christina Rosendahl sidste år at selv den mest tørre journalist fungerer fint som drivkraft i en spændingsfilm i ’Idealisten’.

Ligeglad med journalisternes privatliv

Det er endda så spændende, at graverfilmene ikke behøver forfalde til klichéerne fra moderne krimier, hvor politifolk og journalister pr definition skal være udstyret med psykiske lidelser, alkoholproblemer eller traumatiske skilsmisser.

’Spotlight’ er forbavsende ligeglad med journalisternes privatliv. Vi behøver ikke få at vide, at de alle har problemer med børn og mænd og koner fordi de arbejder for hårdt.

Det bliver blot nævnt, at en enkelt af dem, den mest dedikerede, har problemer med ægteskabet.

En velsignet gammeldags film

I den henseende er ’Spotlight’ en velsignet gammeldags film. I andre sammenhænge smører den tykt på.

Hele forløbet frem mod afsløringen af misbruget i den katolske kirke bliver så pædagogisk lagt frem, at man nærmest kan følge med i filmen med lukkede øjne. Selv den mest tungnemme kan være med i klapjagten på ’those scumbags’ fra den katolske kirke.

Det er effektivt, men også forudsigeligt fordi instruktør Tom McCarthy er rigeligt tilfreds med at følge detaljerne i det journalistiske arbejde.

Der er ingen underliggende pointe i ’Spotlight’, ingen truende fornemmelse af at en journalistisk graverredaktion som Spotlight er et truet fænomen i nutidens medieverden, hvor hurtige overfladiske nyheder, som kan deles på de sociale medier, er klart mere hippe.

Helt vildt hyggelig

Det gør ’Spotlight’ til en forbavsende gammeldags og hyggelig film, helt vildt hyggelig, proppet med kendte og betryggende og dygtige ansigter som Rachel McAdams, Michael Keaton, Mark Ruffalo, Liev Schreiber og Stanley Tucci.

Men det havde bestemt klædt filmen med modhager, noget at arbejde videre med i tankerne, i stedet for at gå tryg og beroliget i seng nu hvor skiderikkerne er afsløret.

Så nem er verden, som bekendt, ikke at håndtere.

'Spotlight' kan ses i de danske biografer fra den 25. februar

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk