ANMELDELSE Lidt krise her, lidt død her, lidt kærlighed her – så kører vi!

Det spanske passionerede melodrama bliver næsten en selvparodi i Julio Medems 'Ma ma'.

Hold da kæft. Hvor alvorligt skal man ta’ ’Ma ma’? Hvor alvorligt tager instruktør Julio Medem ’Ma ma’? Og hvor langt væk ligger Spanien egentlig?

Ingen tvivl om at Penélope Cruz tager ’Ma ma’ særdeles seriøst. For første gang i sin efterhånden 25 år lange karriere har den 41-årige spanske stjerne valgt at være producer på et filmprojekt.

Derudover lægger hun selv alle kræfter og følelser – og det siger ikke så lidt – i den altdominerende hovedrolle som moderen Magda, der får kastet alverdens lidelser i fjæset på én gang

Seriøst? Sibirien? Ja, Sibirien

Hendes mand, den sjuft, er rejst bort med en yngre kvinde. Da Magda overværer sin 10-årige søn spille en fodboldkamp, bliver hun opsøgt af en talentspejder, der ser et stort talent i drengen.

Men knap har manden lovprist knægten før han får et telefonopkald fra et hospital. Hans datter er kørt ned og hans kone ligger i koma.

Seriøst? Ja, så løst sidder melodramaet i ’Ma ma’. Og det er langt fra alt.

Magda får konstateret brystkræft hos en smuk ung læge, der ikke alene bekymrer sig så meget om Magda, at det ligner en flirt. Han kan også synge så hjerterne smelter. Og så er han og fruen – som han ikke elsker længere – i øvrigt i fuld gang med at adoptere en datter fra Sibirien.

Seriøst? Sibirien? Ja, Sibirien.

Erotisk dampende film

Det lyder som et af de kulørte melodramaer, den spanske instruktør Pedro Almodóvar skabte en karriere ud af at forstørre og gøre kærligt grin med og til sidst forfine til sin helt egen stilart i bl.a. ’Alt om min mor’ og ’Tal til hende’.

Dramaer vælter oveni hinanden med så små intervaller, at Julio Medem umuligt bør mene det alvorligt.

På den anden side har Medem altid været garant for film, hvor store passionerede følelser går hånd i hånd med kunstnerisk lækkerhed, som i gennembruddet ’De røde egern’ fra 1996 og ’Sex & Lucia’ fra 2001.

Sammen med Almodóvar og Bigas Luna førte Medem an i en ny bølge af spanske film i 1990’erne: kulørte, passionerede, erotisk dampende film med en vis grad af humoristisk distance.

Med fingerknipsende pludselighed

Det er netop den humoristiske distance, der er tvivl om i ’Ma ma’. Den stakkels talentspejder mister sin familie med så fingerknipsende pludselighed, at det er umuligt at tage alvorligt. Og da Magda følges med den storflæbende mand på hospitalet, giver hun ham så meget beroligende medicin, at han falder sammen i en døs på hospitalsgangen.

Hele den tragiske kulisse i ’Ma ma’ får desuden et ekstra spark i en scene, hvor Magda sidder hjemme i sofaen og ser nyhederne, der konstaterer at krisen kradser løs Spanien hvor ungdomsarbejdsløsheden er Europas højeste, hvorefter hun skifter kanal til finalen i europamesterskaberne i fodbold i 2012, hvor Spanien slog Italien 4-0.

Alle spaniere jubler, inklusive Magda – der ikke har nogen at juble med eftersom manden er stukket af med en yngre model og sønnen er hos sine fodboldtossede fætre

Lidt krise her, lidt død her, lidt kærlighed her

Seriøst? Ja, Medem lægger bestemt intet bånd på noget. Lidt krise her, lidt død her, lidt kærlighed her – så kører vi.

’Ma ma’ er på sin vis en parodi på de elementer, der gjorde spansk film med Almodóvar, Medem og Lunas så populære i de to foregående årtier.

Melodramaet fylder på og fylder på, indtil en helt utrolig finale, hvor man instinktivt kniber sig selv i armen, og samtidig lader Medem sin fotograf Kiko de la Rica eksperimentere løs med kunstneriske billedvinkler mens den spanske stjernekomponist Alberto Iglesias leverer et lydspor med endeløs melankolsk klavermusik.

En seriøs hyldest til Moderen som begreb

Seriøst? Ja, ingen tvivl om Medem og Cruz virkelig har villet levere en seriøs hyldest til Moderen som begreb i ’Ma ma’.

Humoren skal man til gengæld ikke tage for alvorligt. Den følger bare med.

Og hvor langt væk er Spanien så? Virkelig langt. Få andre temperamenter end det spanske vil insistere på at store kunstneriske armbevægelser kan bruges til dynge så mange følelser ovenpå hinanden.

Det er så imponerende, at det næsten SKAL opleves. Men det er bestemt også seriøst tæt på den helt store selvparodi.

'Ma ma' får dansk biografpremiere den 17. marts

Facebook
Twitter