ANMELDELSE Nåh, det er derfor kineserne byggede den kæmpemur!

’The Great Wall’ sætter Matt Damon til at hjælpe kineserne imod grumme væsener

Matt Damon spiller hovedrollen som lejesoldaten William Garin, der tilfældigvis havner midt i et storslået slag.

Er der nogen, der kan huske dengang, der var noget ’mellemfolkeligt samvirke’ over kinesisk film? Dengang film fra Kina gav indtryk af troværdige skæbner fra landets historie eller livet blandt bønder på landet?

Det var dengang i slutningen af 1980’erne, da film som ’De røde marker’, ’Under den røde lygte’ og ’Farvel min konkubine’ betog Vesten med utroligt billedskønne fortællinger fra et eksotisk liv.

Der var noget autentisk over de film, fortalte vi hinanden dengang, selvom begejstringen formentlig havde meget at gøre med en romantisk forestilling om Riget i midten. De fleste vil jo hellere se grønlandske film om sælfangere og slædehunde end om minedrift og moderne ungdomsliv med smartphones.

Markedskræfterne to ved ham

Kinesisk film i de danske biografer anno 2017 har et aldeles andet udtryk. Det vanvittige økonomiske opsving i Kina har skabt en type film, der på sin vis er ligeså verdensfjerne som ’Under den røde lygte’ og ’Farvel min konkubine’.

Kinesisk film anno 2017 vil ud i verden, ud at erobre markedsandele – i samarbejde med amerikanerne - i film som John Woos ’Red Cliff’, Wong Kar-Wais ’The Grandmaster’ og Zhang Yimous ’The Flowers of War’.

Især 65-årige Zhang Yimous er knyttet til forandringerne. Det var ikke mindst ham, der leverede romantikken i slutningen af 1980’erne med ’De røde marker’ og Under den røde lygte’. Siden blev han næsten så socialrealistisk som britiske Ken Loach i ’Ikke én mindre’ og ’Vejen hjem’. Men så tog markedskræfterne ved ham.

Med amerikanske penge i ryggen instruerede han de fantastisk smukke kampsportsfilm ’Hero’ og ’House of the Flying Daggers’. Og siden har Zhang Yimou leveret en håndfuld af Kinas dyreste udstyrsstykker i, ’Den forbudte by’, ’The Flowers of War’ og nu, den hidtil dyreste’, ’The Great Wall’.

Mur mod monstre

Knap er vi holdt op med at undre os over at PR-kampagner kan være så slet skjulte som LEGOs nye Batman-film, før Kinas mest ekstravagante reklamefremstød dukker op i biograferne i form af ’The Great Wall’ – skabt i samarbejde med det kinesisk-ejede amerikanske filmselskab Legendary Entertainment.

Landets største turistattraktion, Den kinesiske Mur, får et ordentlig svirp med myteskrivningen. Den 6259 kilometer lange mur blev bygget gennem århundreder som værn mod fjender fra Centralasien, men ’The Great Wall’ hygger sig med en anden tanke, at kineserne beskyttede sig selv – og resten af verden – mod monstre.

Takket være moderne computermagi er Den store Mur blevet gjort noget nær 10 gange så høj og i anledning af angrebene fra monstrene har Zhang Yimou og en håndfuld amerikanske manuskriptskrivere skabt en fantastisk hær med imponerende bueskytter og smukke blåklædte kvinder, der kaster sig ud fra muren i reb og kæmper direkte med bæsterne med lange lanser. Hvis ordet ’imponerende’ nogensinde har haft en funktion, er det her.

Klodset dialog

Som vestlig kransekagefigur er stjernen Matt Damon sat til at spille hovedrollen som lejesoldaten William Garin, der tilfældigvis havner midt i det storslåede slag. Og danske Pilou Asbæk står i øvrigt nævnt i rulleteksterne uden at han er til at få øje på i filmen. Men egentlig er det ligegyldigt, hvem der spiller hvad.

Dialogen i filmen er klodset og ja, snotdum, som i en gammel 70’er-b-film og det er i særdeleshed computereffekterne og de flotte scenografier, der har hovedrollen i ’The Great Wall’. Ingen kan som Zhang Yimou få en kameratur gennem en slagmark til at ligne en ekstravagant ballet eller musical.

Men det mest imponerende ved ’The Great Wall’ er, at det konstruerede skidt har en overraskende charme. Kombinationen af computerskabte monstre og 1100-tallets Kina er ny for øjet, og på den baggrund lykkes det filmen at snige sig udenom de mest slidte tricks for monsterfilm.

Det er forbavsende svært at gennemskue filmens udvikling. Det er også en bedrift i vore dages udbud af næsten synkroniserede effektblockbustere.

Facebook
Twitter