ANMELDELSE Ny film beskriver det ubegribelige gennem et barns øjne

'Room' ser Fritzl- og Dutroux-sagerne fra nye og øjenåbnende vinkler.

Verden er som bekendt så stor så stor, så fuld af vidunderlige oplevelser og uudgrundelig ondskab og alt det midt imellem, der bare er besynderligt.

De fleste voksne har skabt deres egne verdensbilleder for at navigere i kaos – nogle kyniske, nogle romantiske og andre desillusionerede.

Men børnene har sanserne vidtåbne i forsøget på at forstå hvordan det hele hænger sammen. Det gør dem oplagte som midtpunkt i historier om den store, store verden omkring os.

Det ubegribelige gennem et barns nøgne blik

Hele to klassiske film har fx fortalt om Francos fascistiske styre i Spanien ud fra et barns synspunkt, først Victor Erices drømmende og poetiske ’Spirit of the Beehive’ fra 1973 og siden Guillermo del Toros 10 år gamle frit fabulerende ’Pans labyrint’.

Der er noget verdensudvidende ved at beskrive det ubegribelige gennem et barns nøgne, åbne blik, som da Benh Zeitlin satte en 6-årig pige til at undres over verdens sammenhæng blandt fattige i New Orleans delta efter orkanen Katrinas hærgen i ’Hushpuppy’.

Alt det fastgroede, alt det, der virker naturligt og indlysende i et voksent blik, ser anderledes ud i unges optik.

Gennem et barn kan en krig fx se forbavsende barnlig ud. Gennem en 5-årigs øjne bliver Josef Fritzl- og Marc Dutroux-sagerne, hvor voksne holdt børn indespærrede som sexslaver, til en forskruet fantasiverden.

Et rum er Jacks verden

5-årige Jack har ikke en chance for at forstå hvordan verden hænger sammen i Lenny Abrahamsons ’Room’.

Han har levet hele sit liv i et lille rum – som egentlig er et skur i en baghave et sted i Nordamerika. Rummet er hans verden. Det er VERDEN.

Kun ovenlysvinduet med skyer og himmel antyder at der er mere udenfor, ligesom manden Old Nick, der bringer mad, tøj og andre fornødenheder. Jack bliver sendt ind i et skab og så lægger Old Nick og Jacks mor sig i en seng og Jack hører knirkelyde inde fra skabet.

Fremragende tænkt

Hvordan begriber man, at et menneske finder på at kidnappe et andet og holde det indespærret som sexslave i år efter år?

Det gør man ikke. Det er umuligt at forstå følgerne og perspektiverne, for såvel børn som voksne. Det er udgangspunktet for Abrahamsons ’Room’, baseret på den irske forfatter Emma Donoghues roman.

Det er fremragende tænkt at se verden fra en lille dreng, der er født og opvokset i et mareridt, men som ikke ved at det er et mareridt fordi han aldrig har kendt andet.

Vi kan under ingen omstændigheder forstå hvad der sker i tankerne hos Jacks mor, Joy, der blev slæbt bort af en mand, da hun var 17 år og som fødte et barn et par år senere.

Vi kan heller ikke forstå hvad hendes forældre tænker, da de endelig ser hende igen, nu med et barn, der har et udyr som far. Moderen gør sit bedste for at få sin datter tilbage, mens faderen nægter at forholde sig til Jack.

Jack i Eventyrland

Men gennem 5-årige Jack får grusomhederne, som finder sted i ny og næ i vores verden, formentlig også i dette øjeblik, en ny vinkel, der kan ruske op i vores forestillinger og gøre os klogere.

Vores fastlåste blik på verden åbner sig på ny, da Joy læser op fra klassikeren ’Alice i Eventyrland’ – hvor en verden ses gennem et barns øjne – og for første gang fortæller drengen, at der findes et liv udenfor.

Lenny Abrahamson, der også stod bag ’What Richard Did’ og den finurlige musikhyldest ’Frank’, har desværre virkelig svært ved at holde filmens blik på Jack. Han vil have os til at forstå situationen fra de voksnes vinkel, hvilket er betydeligt mindre givende end at se Jacks fantasi på overarbejde.

Og til tider minder ’Room’ fælt om de amerikanske tv-film, hvor firkantede følelser for alt i verden skal presses ud i fjæset på publikum hvert øjeblik, som i scenen da Joy og hendes mor kaster frustrationerne i hovedet på hinanden.

Alt får en ny vinkel

Men når ’Room’ fungerer bedst får alt en ny vinkel.

Hvem er Old Nick i Jacks øjne? Gud? Djævelen?

Hvad tænker Jack, da hans mor får ham til at spille død så Old Nick transporterer ham væk i sin bil og han kan stikke af i en utroligt intens flugtscene?

Og hvad tænker Jack, da hans mor ikke blomstrer op ude i friheden, men sygner hen …?

'Room' får dansk premiere den 17. marts

Facebook
Twitter