ANMELDELSE Rumænsk instruktør er simpelthen en af Europas bedste filmfortællere

’Prøven’ gør en fortælling om en curlingforælder til en thriller. Per Juul Carlsen giver filmen seks stjerner.

Romeo er far til 19-årige Eliza, der i filmens begyndelse bliver overfaldet og forsøgt voldtaget.

Når man ser ham på afstand, hvilket er en fin længde at betragte et andet menneske fra til at begynde med, ligner han en vaskeægte curlingforælder.

Han er meget tæt på at være besat af tanken om, at hans søde og kønne 19-årige datter skal have et godt liv uden for Rumænien.

Hun mangler bare lige et par gode karakterer for at score det gennemsnit, der skal til for at komme på universitetet i England.

Så bliver pigen overfaldet og forsøgt voldtaget, blot et par dage før den vigtige eksamen. Hun er fortumlet og forvirret.

Derfor kontakter faderen sin datters skoleinspektør og forklarer, at hun ikke er i stand til at opnå den karakter, hun ville få under normale omstændigheder.

I det hele taget trykker faderen på alle de knapper, han kan trykke på som respekteret kirurg i en mellemstor rumænsk provinsby.

Far Romeo ved bedst

Pigen er ikke så sikker på, at hun har lyst til at forlade Rumænien og sin familie og kæreste.

Men faderen er ikke i tvivl om, at datteren vil få det bedste liv via en uddannelse i London. Og han er bestemt alt andet end sikker på, at pigens kæreste, der sælger brugte tyske biler og optræder som dj, er noget at bygge en fremtid på. Klassisk curlingforælder-logik.

Men hvis vi går lidt tættere på familiefaderen Romeo i rumænske ’Prøven’, opdager vi at han er mere end en far, der er sygeligt optaget af at give sit barn et perfekt liv.

I de allerførste minutter af ’Prøven’ bliver stuevinduet i hans lejlighed baldret af en sten. Romeo leder og leder, men den skyldige er forsvundet.

Dagen efter har nogen pillet ved vinduesviskeren på hans bil. Og sådan bliver det ved.

Hvordan ville vi andre reagere i sådan en situation? Ville vi ikke føle os forfulgt? Ville vi ikke gå ud af vores gode, pletfri skind? Og hvis et familiemedlem bliver forsøgt voldtaget midt i det hele, ville vi så ikke gå helt op i limningen?

Det gør Romeo i hvert fald.

Romeo kunne være din nabo

Han er godt klar over, at han er ude på den anden side af den sunde moral, han altid har givet videre til sin datter. Men hvad er moral værd, når verden hele tiden skubber til én, synes Romeo at tænke.

Alle andre i det rumænske samfund trykker løs på alle de knapper, de kan trykke på, så hvorfor skulle han holde sig tilbage?

Og jovist, Romeo har en yngre elskerinde, det er ikke engang særlig hemmeligt, men hvad skal han ellers gøre, når nu hans egen kone er blevet sur og indestængt?

Og hvis vi træder helt tæt på Romeo, opdager vi noget tredje. Han er et helt almindeligt menneske. Han er godt nok rumæner, og korruption og anden råddenskab er åbenlyst et problem i Rumænien, men han kunne såmænd sagtens være din nabo.

Danskere kan som bekendt også føle sig chikaneret og provokeret af omgivelserne. Vi kan også føle os så pressede, at vi mener, at det er OK at træde ud over den moral, vi til enhver tid vil holde fast i under andre sammenhænge.

Romeo er blot et menneske, der blive udsat for en prøve. Det er ikke datteren Eliza, der skal testes i ’Prøven’. Det er Romeo, der – uden at være klar over det – bliver udsat for den helt store moraltest, ikke ulig Job fra Det gamle Testamente, der fik en bunke prøvelser kastet i hovedet af Vorherre.

Instruktør er en af Europas bedste fortællere

Hvorvidt Romeo består eller ej, må du selv gå i biffen og finde ud af.

Med ’Prøven’ understreger rumænske Cristian Mungiu i hvert fald at han er en af europæisk films mest ambitiøse og durkdrevne historiefortællere.

Den er ligeså fortættet og spændende som ’4 måneder, 3 uger og to dage’, hvori Mungiu fortalte om en ung kvinde, der hjalp sin veninde med at få foretaget en ulovlig abort under det kommunistiske styre i 1980’ernes Rumænien.

Mungiu skubber hele tiden sine fortællinger i nye retninger, finder hele tiden nye udfordringer, nye oplysninger, der kaster nyt lys over hovedpersonerne.

Vi bliver kastet og rykket og rusket gennem Romeos liv, vi skiftevis forstår og irriteres over ham. Han er en spade, men han ligner godt nok os selv.

Det kræver en virkelig dygtig historiefortæller at skabe en intens spændingsfilm om et så helt almindeligt menneske som Romeo.