ANMELDELSE Teenagepige udfordrer syn på blowjob og sex med mors kæreste

Nej, det er sundt, at 15-årig pige har sex med mors kæreste i 'Diary of a Teenage Girl'.

Umiddelbart er det jo et forfærdeligt syn, det her.

En 15-årig pige, der har en affære med sin mors kæreste? Og som har hovedet fuld af sex? Og som både drikker og tager stoffer? Og som tager penge for et blowjob sammen med sin veninde på en tilfældig aften i byen – bare for sjov?

Det må jo være en af den slags film om livet på bunden af det amerikanske samfund, der hvor ingen har overskud til at opdrage deres børn og alt er til salg, sådan som i Larry Clark skandaleombruste ’Kids’ fra 1995.

At strutte af kvindelighed

Men nej, instruktøren Marielle Heller, som vel at mærke er en kvinde, tænder ingen advarselslamper med sin ’Diary of a Teenage Girl’. Minnie er bare en teenagepige med mod på livet.

Hun har lyst til at blive voksen, at strutte af kvindelighed, at mærke at nogen er tiltrukket af hende, at have sex – og så har hun det. Og masser af det. Med sin mors kæreste.

Og hun bliver et stærkere og mere handlekraftigt og selvsikkert menneske af det, også selvom hun godt ved, at det ikke er skidesmart at kneppe bag sin mors ryg.

Hellers begrundelse for ’Diary of a Teenage Girl’, som bygger på Phoebe Gloeckners tegneserie af samme navn, var at skabe et billede af en handlekraftig og selvstændig teenagepige, der opererer helt på sine egne betingelser.

Dem er der, efter Hellers opfattelse, nemlig ikke mange af. De fleste filmteenagepiger – og -filmteenagedrenge, for den sags skyld – er nogle usikre skravl, der famler efter forbilleder i voksenverdenen.

Hun har bestemt sine skrupler og betænkeligheder

Den slags er Minnie bedøvende ligeglad med.

Hun finder sin egen verdensorden i det frisindede San Francisco i 1974. Hun er langtfra ubegavet eller uden moral, selvom det hverken forekommer begavet eller rigtigt at miste sin mødom til en potentiel papfar.

Men hun henter det meste af inspirationen hos sin mor, der har mistet sit arbejde og i stedet bruger tiden på at drikke og sniffe coke i ny og næ. ’Brug din krop, vis den lidt frem, mens den kan bruges til det’, foreslår moderen uden at ane spor om konsekvenserne.

Og hendes far, der har anderledes luft i karrieren, er en kølig skiderik med bopæl i den anden ende af USA, i New York.

Altså navigerer Minnie på egen hånd sammen med den mindst ligeså løsslupne veninde, Kimmie. Hun slår sig ofte på oplevelserne og har bestemt sine skrupler og betænkeligheder.

Fx går der ikke lang tid før hun og Kimmie indser, at det nok ikke var nogen god idé at lege prostituerede og tage imod penge for et blowjob. Men så prøvede de li’som det.

Og mod slutningen af ’Diary of A Teenage Girl’ er Minnie langtfra en taber eller white trash eller et stykke lowlife, men en selvstændig kvinde, der har fundet sig selv.

Handlekraft og livsgnist

Så kan man så mene hvad man vil om den form for dannelsesrejse.

Det er netop pointen. Ved at lade Minnie udforske et område, som man som 15-årig teenager skal holde sig langt fra, understreger Marielle Heller hvor meget handlekraft og livsgnist, pigen rummer. Intet skal stoppe hende.

I den sammenhæng minder ’Diary of A Teenage Girl’ om franske Francois Ozons ’Ung & smuk’, hvor en teenagepige finder sig selv på tværs af voksenverdenen ved at være escortpige.

Det er ikke vejen til selvstændigheden, men viljen og styrken i selvstændigheden, der er pointen.

Det kunne være gået temmelig galt uden en så modig – og selvstændig – skuespiller som 24-årige britiske Bel Powley i hovedrollen. Hun er hudløst nøgen, både bogstavelig talt og i overført betydning, og er ligeså selvudleverende og frigjort fra kvindenormer som Lena Dunham i tv-serien ’Girls’.

Hvis ikke man kan sluge tanken om at en teenagepige kan finde selvstændighed ved at score sin mors kæreste, er der i hvert fald et opgør med kvindelige filmidealer i Bel Powleys imponerende indsats.

'Diary of a Teenage Girl' kan ses i Cinemateket i København fra den 19. maj og ti dage frem