Anmelder bevæget af ny Astrid Lindgren-film: 'Emil fra Lønneberg' bliver aldrig det samme igen

Stjerneskuddet Alba August stråler i Pernille Fischer Christensens drama 'Unge Astrid'.

Alba August spiller rollen som den svenske forfatter Astrid Lindgren i 'Unge Astrid'. (© Nordisk Film)

Det er en underlig bette størrelse, den her, når du bare hører filmens kernehistorie – at en ung kvinde rejste til Danmark i 1920'erne for at føde et barn, hun ikke kunne sætte i verden i Sverige.

Det kan godt være, at kvinden blev til den senere verdensberømte forfatter, Astrid Lindgren, men det lyder stadig ikke som én af den slags historier, du bare skal høre.

Men omkring den lille kerne vokser et drama så omfangsrigt, at det er umuligt at læse eller høre 'Brødrene Løvehjerte', 'Emil fra Lønneberg' eller 'Mio min Mio' på samme måde igen.

Da vi lærer unge Astrid at kende i begyndelsen af filmen, er hun en ren energibombe; fuld af livslyst med en sund skepsis over for regler – og måske også med en snert af det, der senere kom til at hedde ADHD.

Hun får en plads som assistent for redaktør Blomberg på den lokale avis, Vimmerbytidningen, og pludselig er hun gravid.

Ingen kan vide med sikkerhed, hvad der egentlig skete dengang i 1925 på Vimmerbytidningens lille redaktionslokale, men det danske makkerpar, Pernille Fischer Christensen og Kim Fupz Aakeson, der står bag 'Unge Astrid', har valgt at gøre Lindgren til den viljestærke i forholdet mellem hende og Blomberg.

Astrid Lindgren skildres som en energibombe, som bliver forvandlet til en voksen kvinde, da hun bliver gravid. Her er det Alba August i rollen som forfatteren. (© Nordisk Film)

Det er ikke Astrids ønske at blive gravid, men hun bærer sin andel af ansvaret, og så begynder et sindrigt og detaljeret drama, der, meget kort fortalt, forandrer energibomben Astrid til en voksen kvinde.

Brutal overgang til voksenlivet

På grund af Blombergs skilsmisse må Astrid rejse til København og føde. Og eftersom hun selv tjener for lidt til at passe et barn, og familien ser skævt til graviditeten med Blomberg, må hun lade sin søn vokse op hos en plejemor i København.

Det lyder måske stadig ikke som en af den slags fortællinger, der bare river én omkuld. Men det kommer. Christensen og Fupz har flere pointer med Astrid Lindgrens brutale overgang til voksenlivet.

Dels beretter de om kvinders skrøbelige situation i begyndelsen af forrige århundrede, hvor en graviditet uden for ægteskab var en potentiel katastrofe.

Adskillige børn endte som risikable og invaliderende aborter hos kvaksalvere – og hvis barnet kom til verden, så moderen til tider ingen anden udvej end at skaffe det af vejen.

Derudover bliver Lindgrens tidlige oplevelser som mor brugt til at sætte hendes forfatterskab ind i en ny ramme.

I begyndelsen af filmen modtager gamle Lindgren et takkebånd fra en skoleklasse. Én af eleverne spørger: 'Hvordan kan du forstå børn så godt, når du selv er så gammel?'.

Og så begynder historien, der forklarer, hvorfor Lindgren – i sin sorg over ikke at kunne tage sig af sit eget barn – siden kunne skue så klart ind i barnelivets sjæl.

Forfatteren Astrid Lindgren blev født i 1907 og døde som 94-årig i 2002. (© Nordisk Film)

Alba August er en hvirvelvind af en skuespiller

Det er rigeligt til at skabe en film, der gør en forskel, men Pernille Fischer Christensen videregiver også en sjældent klar fornemmelse af, hvad det vil sige at få et barn, hvordan det føles at stå til ansvar for et lille væsen, og hvordan intet bare bliver det samme igen efter at have sat et barn i verden.

Og så lykkes det, som et monument af en prik over i'et, at præsentere et nyt stjerneskud i rollen som unge Astrid Lindgren.

Nogen af os har allerede set 25-årige Alba August, datter af Pernilla og Bille, i serierne 'Gidseltagningen' og 'The Rain', men det har på ingen måde kunnet forberede os på den hvirvelvind af en skuespiller, der uden den mindste vaklen bærer 'Unge Astrid' fra start til slut.

Uanset om hun er en stor pige, der får lov at smage på tilværelsen som journalist, eller en ung kvinde, der er nysgerrig på erotik, eller en alt for ung mor, der forsøger at finde ind til det barn, hun har sat i verden, får Alba August præsenteret os for hele følelseslivet – blot ved et blik, en kropsholdning eller en nuance i ordene.

Det er en lille historie, der ligger i kernen af 'Unge Astrid'. Men den bliver foldet så stort ud, at man kan undre sig over, at der er plads til så meget i en film på to timer.

Facebook
Twitter