Anmelder: Charlize Theron tog 25 kilo på for at spille højgravid mor. Og det var det værd

I 'Tully' Her kan du mærke forskellen på en ung kvindes drøm og en voksen kvindes mareridt.

Charlize Theron spiller udmattet småbørnsmor i 'Tully'.

Uha, det er en af de besværlige, den her.

Det er en af de film, der i høj grad fungerer i kraft af en overraskelse, og det vil vælte oplevelsen fuldstændig, hvis nogen, for eksempel filmanmeldere, begynder at pille i den.

Den er ikke så svær at gennemskue, overraskelsen. Mange af jer vil sidde med en fornemmelse af noget lusk gennem store dele af filmen.

Men alligevel, det vil være synd og skam at afsløre noget.

Lad os i stedet slå fast, at ’Tully’ er det tredje filmsamarbejde mellem instruktøren Jason Reitman og forfatteren Diablo Cody.

Ingen rummonstre

Canadiske Reitman har specialiseret sig i film, der holder sig fuldstændig på jorden og beskæftiger sig med almindelige menneskers almene genvordigheder.

Der er ikke en spektakulær computereffekt eller et rummonster at spotte nogetsteds i hans film.

Han er mest berømt for ’Thank You for Smoking’, ’Up in the Air’ og ikke mindst ’Juno’, om forviklede følelser ovenpå en 16-årig piges uplanlagte graviditet.

Per Juul Carlsen

Filmtossen Per Juul Carlsen er vært for Filmland Podcast samt anmelder på P1 Eftermiddag.

Han er ikke meget for at tale om yndlingsfilm, men vil gerne vedgå, at hans liv blev formet af Monty Python, David Lynch, ’Rumrejsen år 2001’, ’Blade Runner’, talrige tegneserier og en helt igennem fortræffelig barndom i Randers.

’Juno’ var netop første samarbejde med Diablo Cody. Siden fulgte ’Young Adult’, hvori en kvinde, med en kuldsejlet karriere i storbyen, vender hjem til sin ungdoms lilleby og forsøger at genoptage gamle drømme.

Og her er så Cody/Reitman-film nummer tre, ’Tully’, om en mor til to, der er højgravid med nummer tre, og er ved at kvæles i tilværelsen som husmor.

Tog 25 kilo på

Som det forhåbentlig fremgår, elsker Cody at pille i kvinders kamp med selvforståelsen.

Først med 16-årige Juno og hendes kommende barn, så evigt umodne Mavis, der ikke kan acceptere, at hendes drømme ikke bliver til virkelighed i ’Young Adult’.

Og nu ’Tully’s Marlo, der stadig husker alle sine ungdoms forestillinger om et liv med mand og børn, og ikke kan få dem til at harmonere med evindelige samtaler med skoleinspektøren, madlavning i lange baner, et skrantende sexliv og bleskift i døgndrift.

Det er stjernen fra ’Young Adult’, Charlize Theron, der spiller Marlo og som temmelig imponerende har indvilliget i at gentage sin bedrift fra ’Monster’ hvor hun tog al sminke af, men til gengæld åd sig 15 kg tykkere for at spille seriemorderen Aileen Wournos.

I ’Tully’ har Theron ædt sig hele 25 kg tungere for at fremstå autentisk som nybagt trediegangsmor.

Fladtrådt husmor

Og lad os bare slå fast at det har sin troværdige effekt. Modelsmukke Theron ligner virkelig en fladtrådt husmor.

Sønnen Jonah, der kæmper med autisme, er en konstant udfordring, for eksempel når han går bersærk over, at Marlo ikke parkerer på den rigtige plads ved skolen.

Tully

Instruktør: Jason Reitman

Medvirkende: Charlize Theron, Mackenzie Davis, Mark Duplass

Premiere: 10. maj

Manden Drew er på ingen måde en mandschauvinist eller et selvoptaget røvhul. Han forstår bare ikke rigtig, hvad Marlo slås med.

Men da Marlo og Drew vælger at hyre en natbarnepige, en ung kvinde, der skifter bleer og sørger for, at Marlo kan sove igennem, begynder dagligdagen at hænge sammen igen. Tilsyneladende.

Smager af dejligt levet liv

Diablo Cody er blevet kendt som den finurlige, anderledes manuskriptforfatter, der engang var professionel stripper.

Sådan en fortid lyder som en hæmsko i renskurede Hollywood, men netop oplevelserne i den nedre del af det amerikanske samfund, som hun har beskrevet i bogen ’Candy Girl’, har givet hende en aura af en forfatter, der faktisk kender og forstår de ’rigtige amerikanere’.

Mackenzie Davis og Charlize Theron as Marlo i 'Tully'. (Foto: Kimberly French © © 2018 Focus Features)

Hun har været i virkeligheden, og når hun så tilmed tydeligvis bruger af sine egne oplevelser i sine manuskripter, smager det hele dejlig af rigtigt levet liv.

Det er også styrken ved ’Tully’.

Gennem den overraskelse, som det vil være virkelig synd at rode i, giver Cody og Reitman en stærk fornemmelse af afgrunden mellem en ung kvindes romantiske drømme og virkeligheden med job, mand og tre børn.

Det er ikke epokegørende og andre film har været der før, men følelsen, da overraskelsen rammer os – uanset om vi havde gennemskuet den – er usædvanligt klar.

Sådan ser det ud, spændet mellem at være en ung kvinde med drømme, og knap så ung kvinde med en kæmpelast på slæb.