Anmelder ellevild med Oscar-storfavorit: Den er vanvittig, uforudsigelig og brutal

'The Favourite' er nomineret til hele ti Oscar-statuetter. Og det med god grund, mener anmelder.

Emma Stones karakter i 'The Favourite', Abigail, er langt fra så uskyldig, som man først tror. (Foto: Atsushi Nishijima © Fox Searchlight)

Sig mig, har vi ikke været her før?

På et britisk hof engang i historien? Blandt konger og dronninger og grever og hofdamer og livlæger og troubadourer? Midt i kulørte rænkespil, der fører til historiske begivenheder?

Jo da, ingen anden nation har som Storbritannien gjort sit kongehus til et filmisk fænomen.

Franskmændene har også dyrket deres solkonger og regenter, men når man træder inden for ved det britiske hof, vælter det frem med minder om puritanske snerper, victorianske dyder, bindegale regenter, krigsliderlige hærførere, sarkastiske tjenere og magtfulde elskerinder.

Alt dette og meget andet guf ser vi i film som 'Victoria & Abdul', 'The Queen', 'Elizabeth', 'The Young Victoria', 'Lady Macbeth' og naturligvis alle filmatiseringer af Shakespeares 'Macbeth', 'Henry V' og 'King Lear'.

Og Robin Hood. Og Kong Arthur. Og så er der tv-serier som 'The Tudors' og 'The Crown' og mange flere.

Magtkamp om dronningens gunst

Vi kender uden tvivl det britiske aristokrati meget bedre, end vi kender både vores egen bukselomme og livet bag murene i vores egne kongehuse.

Og nu kender vi det så endnu bedre.

Den græske instruktør Yorgos Lanthimos, der ellers har vist en særlig evne til at finde historier i helt ukendte miljøer, har begivet sig tilbage i historien for at berette om dronning Anne, der regerede på de britiske øer i årene 1702-1714.

Her døde hun tilsyneladende af udmattelse, forårsaget af mange kampe med dårligt helbred og stor sorg.

Hun er måske mest berømt for at have været gravid hele 17 gange, hvoraf kun et enkelt barn, William, overlevede de spæde år og blev 11 år. Resten blev kun få år, var dødfødte eller endte som ufrivillige aborter.

Olivia Colman modtog for nylig en Golden Globe-statuette for sit portræt af den britiske dronning Anne. Colman er da også nomineret til en Oscar for rollen. (© Atsushi Nishijima/20th Century Fox)

Historikere er uenige om, hvorvidt dronning Anne faktisk var begavet og handlekraftig, men det er den tragiske, forsømte figur, der bliver genoplivet i Lanthimos' 'The Favourite'.

Her dukker en ung kvinde ved navn Abigail op som tjener på dronningens hof, og eftersom Abigail stammer fra en adelig slægt, der gik til grunde, fornemmer hun hurtigt, hvordan man kæmper sig op i systemet.

Inden længe har hun vundet den svage regents gunst, og så begynder en hård magtkamp med dronning Annes kontante rådgiver, veninde og elskerinde, Lady Marlborough.

Det er slaget mellem de tre kvinder, der bærer 'The Favourite', og det er især det hårdhændede og komiske samspil mellem de tre formidable skuespillere Olivia Colman, Emma Stone og Rachel Weisz, der løfter filmen.

Colman er et fantastisk skue som dronning Anne, der tigger om medlidenhed og hjælp, men som i få øjeblikke også kan rette ryggen og kræve at blive taget alvorligt.

Stone har en djævelsk tvetydighed som en smuk, ung uskyldighed, der med et medfødt talent for rænkespil forsøger at genvinde det blå blod i årerne.

Og Weisz har aldrig haft en bedre rolle end Lady Marlborough, der bruger ethvert kneb til at kontrollere omgivelserne.

Lanthimos' absolut mest normale film

Da dronningen har sminket sig og gjort sig klar til et vigtigt møde med den russiske ambassadør, konstaterer Lady Marlborough eksempelvis tørt, at dronningen med sin sminke ligner en grævling, og at hun umuligt kan gå til møde med den russiske ambassadør i den tilstand.

Den svage dronning magter ikke andet end at give hende ret.

Rachel Weisz, der i 2006 vandt en Oscar for sin birolle i filmen 'The Constant Gardener', spiller i 'The Favourite' sit livs rolle, mener filmanmelder Per Juul Carlsen. (© Yorgos Lanthimos/20 Century Fox)

Lanthimos har før stået bag surrealistiske film som 'Dogtooth' og 'The Lobster', der kunne være helt 'Monty Pythonske' i deres absurde, humoristiske alvor.

Med 'The Favourite' har Lanthimos skabt sin absolut mest normale film – i omgivelser, de fleste filmfans kender til hudløshed.

Det er altid en skam at se en sand filmoriginal ligne alle de andre, men det lykkes alligevel Lanthimos at stikke sit skæve temperament frem i ny og næ.

Med sin brug af vidvinkel får hans billeder fra dronning Annes hof et særligt skingert og forvredet præg, der hænger fortrinligt sammen med det tragikomiske magtspil.

Og netop samspillet mellem de tre suveræne skuespillere har vi set før, bare ikke på den her vilde, ofte vanvittige, morsomme, uforudsigelige, til tider brutale, måde.

(© Fox Searchlight)
Facebook
Twitter