Anmelder elsker sidste Klovn-film: 'Casper og Frank er helt nede og pille i vores underbukser'

Filmanmelder Per Juul Carlsen er vild med Casper og Frank i 'Klovn the Final'.

- Jeg elsker, at Casper og Frank er helt nede og pille i vores underbukser. Ikke kun i mænds underbukser, skriver Per Juul Carlsen. (© Henrik Ohsten)

Jeg elsker Frank og Casper. Jeg elsker ikke nødvendigvis altid komikerne Frank Hvam og Casper Christensen, men jeg elsker deres alter egoer; de to forstørrede, formindskede, forvrængede figurer, der optræder i de to komikeres 'Klovn'-univers.

Jeg elsker Casper og Frank. Det lyder på en eller anden måde helt forkert. Jeg elsker dem selvfølgelig heller ikke på samme måde, som jeg elsker min familie.

Men jeg elsker den måde, de trækker bukserne ned på det moderne menneske, eller nok mest det nordeuropæiske menneske. Og jeg elsker, at de spiller sig selv og lader andre kendisser spille sig selv og dermed hele tiden opfordrer publikum til at spørge: 'Hvad er fiktion, og hvad er virkelighed?'.

Jeg er ikke altid vild med deres tv-udgave af 'Klovn'. Det bliver ofte lidt tyndt, et hurtigt genbrug af et koncept.

Jeg elskede heller ikke deres anden film 'Klovn Forever', der forsøgte at ruske op i vanerne ved at flytte til USA, men endte som en velkendt buddyfilm, hvor to gamle perlevenner finder sammen igen.

Men jeg elsker deres første, 'Klovn the Movie', og deres nye og åbenbart sidste, 'Klovn the Final', to velkomponerede fortællinger, der udfordrer konceptet og publikum ved at trække bukserne chokerende langt ned på Casper og Frank.

Piller i alles underbukser

'Klovn the Final' bliver sjovt nok en sofistikeret komedie ved at gøre det modsatte af 'Klovn Forever'; ikke at flytte væk, men lukke de to hovedpersoner ind i et lille rum, da de to venner forsøger at få noget frihed - for kvinderne - sammen.

Jeg elsker det univers. Jeg elsker, at andre synes, det er for meget, for lidt, for pinligt, for mandehørmende, for pubertært, for plat, for privat. Jeg elsker, at Casper og Frank er helt nede og pille i vores underbukser. Ikke kun i mænds underbukser.

Frank Hvam og Casper Christensen får tit tæsk for at være simple drengerøve. Intet kunne være mere forkert. Eller rettere: Det er netop en del af raffinementet, at de så nemt kan fremstå som drengerøve.

Nedenunder er de to af de mest komplekse komiske figurer i dansk film. Og som makkerpar er de ligeså begavet kridtet op som Egon, Benny og Kjeld i Olsen-banden.

Selvom Casper og Frank er to forskellige typer, så kommer det indre svin altid frem i dem begge, mener Per Juul Carlsen. (Foto: Per Arnesen)

Drengerøv og intellekt

Casper er rent instinkt. Han fremstår naturligvis som en drengerøv, fordi han er af hankøn. Men egentlig går han efter det, hans instinkt befaler ham; mere fisse, masser af fisse, en lækker ung kone at vise frem, også gerne nogle børn, for så har han jo bevist over for omverdenen, at han også kan det, men mere af samme slags, mere fisse. Og flere penge. Et fedt hus. En fed bil. Mere bling-bling. Mere til mig.

Engang imellem stikker en homoseksuel drift snuden frem i Casper. Han kan ikke undertrykke den. Han er jo instinkt. Casper kunne snildt være en kvinde. Vi kender alle fornemmelsen af instinktet, der pludselig har taget magten over os.

Frank gør alt for at være det modsatte, rent intellekt. Han vil så gerne være moderne, dannet, sofistikeret, korrekt, perfekt. Han vil så gerne være følsom og forstående over for sin jordnære Mia.

Frank vil gerne være den gode ægtemand over for Mia. Men det er ikke altid, det lykkedes. (Foto: Per Arnesen)

Han vil gerne vise empati over for fattige, indvandrere, handicappede og homoseksuelle, men kan ikke forhindre den grimme lille-Frank i ham i at stikke fjæset frem. Som da han belærer en muslim om, at vi jo 'gør tingene ordentligt i Danmark', eller da han bliver ondskabsfuld over for deres ven, dværgen Christian.

Ligesom Casper kan Frank ikke forhindre, at det indre svin river hul i pænheden, i vores danske selvforståelse. Det er fabelagtig satire over nutidens perfekthedskultur, når Mia Lyhne synger Thomas Helmigs 'Stupid Man' - med band og hele lortet - for Frank på hans 50 års fødselsdag, og Frank ikke hører en skid, fordi han er smuttet ud med iværksætterguruen Jesper Buch for at få et godt tip.

Jeg elsker det. Jeg elsker også, at 'Klovn the Final' er afslutningen på 'Klovn'-universet efter 18 års klovnerier. Jeg elsker tanken om, at Frank Hvam og Casper Christensen skal videre og finde på noget nyt. Og jeg elsker tanken om, at jeg vil komme til at tænke på Frank, hver gang jeg river hul i min pæne facade, og min indre grimme lille-Per stikker fjæset frem.

(© Nordisk Film)
Facebook
Twitter