Anmelder i Cannes: Pludselig dukkede den brutale virkelighed op på verdens største filmfestival

Den ukrainske præsident, Volodymyr Zelenskyj, understregede filmmediets magt under åbningsceremonien på den 75. udgave af Cannes-festivalen.

Det ser voldsomt ud, men det er i dén grad kun for sjov. 'Coupez! er en rigtig grinebider af en film, selvom den nok ikke er for sarte sjæle. (Foto: Lisa Ritaine)

Åbningsceremonier i Cannes er altid den samme smøre. Mere eller mindre.

Først vælter alle mulige filmstjerner op ad den røde løber, mens de poserer for filmfans og fotografer. Så holder en smuk værtinde en lang tale på fransk.

Derefter bliver årets jury præsenteret – ikke med larm og buldrende bifald som i Hollywood, men andægtigt og respektfuldt. De er jo kunstnere. Og i Frankrig tager man filmkunsten – le cinema! – mere alvorligt end i noget andet sted i verden.

Den ukrainske præsident i den positur og i det tøj, vi har lært´at beundre ham i, dukkede pludselig op på det gigantiske biograflærred i Cannes i går aftes. (Foto: Christian Monggaard)

Men i år skete der noget helt nyt. Midt i fejringen af Filmkunsten med enormt F dukkede den brutale virkelighed op.

Pludselig sad han der, den ukrainske præsident, Volodymyr Oleksandrovytj Zelenskyj, iklædt grøn army-t-shirt. Bleg og sammenbidt som han plejer, men også med et enormt overskud og en imponerende veltalenhed.

Vigtigere end filmkunst

Zelenskyj var ikke til stede i den fine kæmpesal Théâtre Lumière i Cannes, men via en sløret zoom-forbindelse, som om han talte fra en sikker bunker et hemmeligt sted i Kyiv, hvilket muligvis også var tilfældet.

Og så begyndte han ellers, roligt, myndigt og med stor sikkerhed, at tale om filmmediets evne til at forandre verden. Mens filmfolk og journalister fra hele verden sad som i chok over, at boblen omkring Filmkunsten var blevet brudt af et menneske, der har noget endnu vigtigere at tage sig af.

Hvis man ellers må sige sådan noget i Cannes

Zelenskyj kom bl.a. omkring Charlie Chaplins ’Diktatoren’ (1940), en film, der gjorde grin med Adolf Hitler og hans verdensdrømme under 2. verdenskrig, og som ikke alene gjorde Hitler rasende, men også åbnede verdens øjne for den tyske Führers galskab.

Den film understregede Filmkunstens store potentiale, ifølge Zelenskyj.

Det smarte ved at nævne ’Diktatoren’ var naturligvis også, at han dermed prikker direkte til sin hovedmodstander i Moskva, Vladimir Putin, der – ligesom Hitler – fantaserer om en ny storhedstid til sit folk.

Så var årets festival sparket i gang

Så var årets filmfestival i Cannes – den 75. af slagsen – sparket i gang. Med bravour og vigtighed. Med at understrege Filmkunstens store betydning.

Det er så afgjort noget, Cannes’ kan bruge til noget i pressede tider. Der er ikke kun krig i Europa og en coronapandemi, der har lukket verden ned. Festivalen og Filmkunsten er også truet af streamingtjenesterne, der buldrer frem og underminerer biografernes betydning – hvilket nærmest er helligbrøde i franske filmkredse, hvor ordet Filmkunst også betyder biograf. Le cinema!

Kort før Zelenskyjs tale havde årets juryformand, skuespilstjernen Vincent Lindon, holdt en følelsesladet tale om Filmkunstens pligt til at fortælle historier om menneskelig lidelse og nød i verden. Filmkunstens armbevægelser kunne ikke være meget større i aftes i Cannes.

Romain Duris fyrer den af som den talentløse filminstruktør, der skal have en zombiefilm i kassen. (Foto: Lisa Ritaine)

Ironisk nok var årets åbningsfilm, der dukkede op små ti minutter efter Zelenskyjs tale, lige præcis overhovedet IKKE sådan en film, Lindon og Zelenskyj efterspørger.

Derimod er den nok lige præcis det, europæiske biografgængere efterspørger i de her tider med pandemi, krig og inflation – en rigtig uforpligtende grinebider af en film.

Franske ’Coupez!’ (der hedder ’Final cut’ i den internationale filmverden), som åbningsfilmen hedder, fortæller om et filmhold, der er i fuld gang med at optage en zombiefilm, da de bliver angrebet af rigtige zombier.

Filmen er instrueret af Michel Hazanavicius, der for 11 år siden væltede filmverdenen med noget så mærkeligt i 2011 som en stumfilm, ’The Artist’. ’Coupez!’ har samme tone – sjov, legende og fuld af filmisk overskud. Men altså ikke en film, der vælter Putin.

Ironisk nok forsøgte Hazanavicius at følge succesen med ’The Artist’ op med en film, der netop forsøgte at fortælle om menneskelig lidelse og nød, ’Løftet’, om russernes overgreb på Tjetjenien i 1990’erne.

Den film fik alvorlige tæsk af kritikerne i Cannes i 2014 og blev et flop. Den kom fx aldrig op i danske biografer.

Det gør ’Coupez!’ højst sandsynligt.