Anmelder i chok over tragediefilm: Rædselsscener er imponerende og umanerligt flotte

'Peterloo' kan streames nu og fortæller om en af Englands mest tragiske begivenheder.

Massakren i 'Peterloo' er stadig et stort traume i England, da begivenheden tydeligt demonstrerede den kæmpe kløft mellem magt- og pengehaverne og arbejderne. (© Amazon Studios)

Det er svært at kritisere engelske Mike Leigh for at ville have det hele med, når han beretter om dengang i 1819. Dengang det hele løb løbsk på St. Peter's Field i Manchester, og en stor forsamling af fredelige demonstranter blev mejet ned af magthavernes forlængede arme.

18 mennesker blev dræbt, heriblandt flere kvinder og børn, og op mod 500 mennesker blev såret i en begivenhed, der blev døbt Peterloo. Begivenheden kan stadig opildne til vrede i det meget klasseopdelte England i dag.

Det er jo netop derfor, at Mike Leigh vil have det hele med. 'Peterloo' er ikke bare en film. Det er en manifestation. Et slags historisk dokument, der beskriver et grundlæggende misforhold mellem menneskers værdi i England.

En gigantisk historie

For at ramme begivenhederne rigtigt og ordentligt ind skal Leigh en tur forbi den 20 år lange opslidende Napoleonskrig mod Frankrig, der netop var overstået med en sejr fire år tidligere.

Krigen skabte store økonomiske problemer, og ud af sulten,

arbejdsløsheden
og de opskruede
skatter
, voksede en stor utilfredshed blandt arbejdere.

Leigh bliver nødt til at gennemgå hele det politiske spil med de diverse politikere og alle deres holdninger for, at Peterloo-massakren kan gøres begribelig.

'Peterloo' har ikke fået en særlig varm modtagelse på filmsiden IMDB, hvor den kun har fået 6,5 stjerner. (Foto: SIMON MEIN © Amazon Studios)

Det tager tid. Det er omstændeligt. Det er fyldt med ord på oldengelsk, der hurtigt kommer til at lyde teatralsk. Uanset, hvor

imponerende
levende og troværdigt Leigh og hans filmhold har sat det hele op.

Der bliver talt og talt, mens arbejdsledere som Henry Hunt forsøger at få folk til at forstå, at en fælles indsats mod magthaverne er nødvendig. Imens ser politikere, fabriksejere, adelige, kongelige og ordenshåndhævere vredt på den trodsige pøbel.

Gennem godt to og en halv time endevender 77-årige Mike Leigh – et af britisk films allerstørste navne – hver et sagt ord og hver en hævet sabel i Peterloo-affæren.

Efterlod anmelder i chok

Det er umanerligt flot sat op. Ikke mindst rædselsscenerne, hvor diverse varianter af politi og soldater kværner gennem folkemængderne og slår løs med både sværd, bajonetter og knytnæver, er

imponerende
orkestreret
.

Undertegnede var simpelthen i chok bagefter. Også ved andet gennemsyn.

'Peterloo' dokumenterer, hvordan et kavaleri red ind i en fredelig demonstration i Manchester, slog 18 mennesker ihjel og gjorde skade på hundredevis. (Foto: SIMON MEIN © Amazon Studios)

Og det er ikke mindre

imponerende
, at den amerikanske pengemaskine Amazon Prime har betalt en stor del af filmens
budget
på over 100 millioner danske kroner. For en historie, der grundlæggende går op mod de historiske uretfærdigheder, som pengebesidderne har begået.

Glemmer den menneskelige fortælling

'Peterloo' er på enhver målestok et fabelagtigt filmhåndværk. Men de har samtidig svært ved at få fingrene i det, Leigh har skabt sit navn på. Mennesket. De små skæbner, som man lærer så godt at kende, at man næsten synes, at man har kendt dem hele sit liv.

Leigh forsøger at gøre det lille menneske begribeligt i den store skala gennem Joseph. En veteran fra Napoleonskrigen, der har slæbt sig hjem fra krigen. Traumatiseret og psykisk nedbrudt i kamp for sit fædreland. Kun for at blive udsat for

overgreb
af magthaverne hjemme i Manchester.

I hans historie er hjertet i den vrede, som Leigh maler frem. Men Joseph er kun én brik i det store spil i 'Peterloo'. En figur mere end et menneske.

I den henseende er 'Peterloo' en lille Mike Leigh-film. Den har ikke samme visionære vildskab som 'Turner' eller 'Naked'. Ej heller har den samme mangfoldige menneskekundskaber som 'Another Year', 'Happy-go-lucky' eller 'Hemmeligheder og løgne'.

Den gør bestemt indtryk som politisk og historisk dokument, men som fortælling og menneskeportræt står den langt svagere.

Det er svært at kritisere Leigh for at ville have det hele med for argumentets og helhedens skyld. Men kritiseres – det skal han. Den stakkels

krigsveteran
Joseph står slet ikke stærkt nok som repræsentant for det lille menneske i det store spil.

(© Amazon Studios)
Facebook
Twitter