Anmelder overrasket over længe ventet gyserfilm: Du har aldrig set noget lignende!

Gyserfilmen 'Us' handler måske om raceproblemerne i USA - og måske gør den ikke.

- Man kan bestemt sagtens se 'Us' som en kommentar til raceproblemer i USA – men man kan også lade være og i stedet folde den ud til et blik på hele USA og på den unge nations voldsomme historie, skriver DR's filmanmelder Per Juul Carlsen. (© Claudette Barius/UPI Media)

Hvis Jordan Peele havde været kvinde og homoseksuel, havde han stået endnu skarpere.

Det er han altså ikke.

Men han står stadig knivskarpt som et billede på den forandring, den amerikanske filmverden går gennem i disse år.

Hans mor er hvid, og hans far er sort.

Det er i sig selv en usædvanlig kombination for en succesrig instruktør i USA, hvor farvede filmmagere altid har været et særsyn.

Derudover er han skuespiller med rødder i komikken, men det er som instruktør af gyserfilm med stærke politiske undertoner, at han har fået sit store gennembrud.

Det farverige, alsidige og uforudsigelige er et klart kendetegn ved Peele, og dermed passer han fint som galionsfigur for et nyt Hollywood, hvor kvinder, etniciteter og seksualiteter pludselig – i løbet af ganske få år – har fået langt større råderum.

Du kan vælge at opfatte det som hysteriske, identitetspolitiske, kønskorrekte vinde, der bliver presset ind over alt – også filmverdenen – i de her år.

Men du kan også se det som et mylder af forandring, af nye vinkler, af nye ansigter, af nye tilgange til verden.

Boblende af ny energi

Det er præcis dét, Jordan Peeles gyserfilm er; forfriskende anderledes.

Ikke superoriginal og enestående genial, men forfriskende anderledes – boblende af ny energi.

'Get Out' kørte racediskussionen i USA helt ud på det satiriske overdrev og legede med tanken om en hvid overklasse, der kynisk udnytter sorte.

Og i 'Us' forestiller Peele sig, at der lever noget i de mange kilometer af tunneler, der gemmer sig under USA.

'Us' handler om en familie, der en aften bliver forstyrret af fire mennesker, der ligner dem selv på en prik, bortset fra at de alle bærer rød kedeldragt – og er ualmindeligt uhyggelige, skriver Per Juul Carlsen. (© Claudette Barius/UPI Media)

Det vil være synd at afsløre, hvad der gemmer sig i mineskakterne, de forladte undergrundsbaner med videre, men lad os bare slå fast, at Jordan Peele hygger sig med at give amerikanernes mørke samvittighed, skabt af hundrede af års undertrykkelse af hinanden, en fysisk form.

Mens 'Get Out' direkte tog udgangspunkt i forholdet mellem racer i USA, er 'Us' – eller 'U.S.', om man vil – mere tvetydig.

Egentlig er det bare en film om en familie, der holder fri i deres sommerhus og en aften bliver forstyrret af fire mennesker, der ligner dem selv på en prik, bortset fra at de alle bærer rød kedeldragt – og er ualmindeligt uhyggelige.

Og så drøner gyset derudaf med blod, splat og især ekvilibristiske og komiske aflivninger.

En af de medvirkende ryger eksempelvis af en bil og ender med at blive viklet omkring et træ, mens en anden bliver revet op af en bådmotor.

Raceproblemerne i USA

Man kan bestemt sagtens se 'Us' som en kommentar til raceproblemer i USA – men man kan også lade være og i stedet folde den ud til et blik på hele USA og på den unge nations voldsomme historie.

Filmen gør godt brug af, at publikum er helt på udebane og ikke aner, hvilken drejning filmen skal tage, mener Per Juul Carlsen. (© Claudette Barius/UPI Media)

Alene det, at familien på ferie er sort og velhavende åbner op for fortolkninger.

Og hvad betyder det, at deres gode venner er hvide?

Måske betyder det ikke noget. Måske er det blot Jordan Peeles ønske at ryste posen og finde nye, inspirerende vinkler på film og på USA.

I så fald har han fat i noget rigtigt.

Gys, komik, filmlege og politiske allegorier vælter rundt i hinanden i en højst uforudsigelig blanding, som Peele selv har problemer med at holde styr på.

Filmen er klart bedst, når den gør brug af, at vi som publikum er langt fra trygt gyserland, som i scenen, hvor den spejlvendte familie står truende i indkørslen.

Vi har ingen anelse om, hvor filmen skal hen.

Til gengæld har Peele svært ved at styre sine oppustede 'se-hvad-jeg-kan'-indfald, når han skal tilfredsstille kernegyserpublikummet med vilde optrin.

Og han træder så grundig rundt i sin politiske kommentar, at den bliver mere trættende end spændende.

Men hold kæft, hvor får Jordan Peele rystet filmposen.

Sådan har hverken USA eller gyserfilmen set ud før.

(© UIP)
Facebook
Twitter