Anmelder skuffet over stjernespækket dansk komedie: Slidt og besynderlig

Replikkerne er skarpe, men der er ikke megen nytænkning i 'Mødregruppen', mener anmelder.

Lærke Winther, Stephanie León, Danica Curcic, Marijana Jankovic og Martin Buch udgør størstedelen af 'Mødregruppen'. (© Henrik Ohsten/Nordisk Film)

Kan du huske, hvordan racerbilen Lynet McQueen fra animationsfilmen 'Biler' fik skrællet sin tåbelige storbyselvfedme af sig og lærte ydmyghed og selvrespekt at kende, da han havnede i den lille flække Kølerkildekøbing?

Det er det samme, Line kommer ud for i den nye film 'Mødregruppen'.

Hun drøner derudad på selvfedmen som stenrig chef med eget firma i Hong Kong.

Men da hun opdager, at hendes endnu mere selvfede mand har en affære med deres barnepige, smider hun alt, bortset fra deres fælles seks måneder gamle søn, og rejser hjem til barndommens lille flække på Fyn, ikke Kølerkildekøbing, men Korinth.

Og her, i selskab med sin barndoms bedste veninde og hendes mødregruppe, får hun skrællet al selvfedmen af sig.

Dermed ikke sagt, at den danske komedie 'Mødregruppen' har planket alt fra 'Biler' og Lynet McQueen.

Den har blot benyttet sig af en metafor, der strækker sig så langt tilbage i fortællekunstens historie, at man skal tilbage til sit udgangspunkt for at opdage, hvor meget man er blevet spoleret af tilværelsens fristelser.

Danica Curcic spiller (i midten) rollen som Line, der forlader sin mand, fordi han har en affære med deres barnepige. I filmen medvirker også blandt andre Martin Buch og Lærke Winther. (© Henrik Ohsten/Nordisk Film)

Også danske Morten Korch stod fast på, at jævne mennesker på landet er meget mere i kontakt med sig selv end rige storbyboere.

Men 'Mødregruppen' peger nok mest tilbage på den hjertevarme, amerikanske filminstruktør Frank Capra, der i 30'erne og 40'erne skabte komedier, hvor det ydmyge landlivs charme viste sin styrke over for de spolerede tåber i storbyen.

Handler slet ikke om en mødregruppe

Sagt på en noget anden måde, er der noget slidt og bedaget over 'Mødregruppens' udgangspunkt.

Og det hjælper ikke så meget, at filmen fortæller os, at den handler om noget så usædvanligt på film som en mødregruppe, for det gør den ikke.

Line havner ganske rigtigt i en mødregruppe, men det kunne lige så vel have været en flok gode venner, der mødes med deres små børn.

Det er altså ikke ligefrem et velafbalanceret og nytænkende udgangspunkt, 'Mødregruppen' kommer fra.

Anders W. Berthelsen er i 'Mødregruppen' for en gang skyld ikke svigermors drøm - og han har heller ikke helt styr på, hvordan hans lille søn egentlig ser ud. (Foto: Henrik Ohsten © Nordisk Film)

Og det sætter sit præg på historien, der ofte tager nogle besynderlige og ikke særligt logiske hop fra scene til scene.

Hvorfor den handlekraftige Line vælger at stikke af fra sit firma og rejse tilbage til ingenting, i stedet for at forsøge at smide sin utro mand ud, forbliver eksempelvis et meget stort, åbent spørgsmål.

Og Line, der må have været fuld af dynamik på et tidspunkt, knækker helt sammen til ingenting, da manden kommer fra Hong Kong og snupper deres fælles barn ud af hænderne på hende.

Replikkerne sidder lige i mellemgulvet

Heldigvis har filmen andre kvaliteter at spille på.

Instruktøren Charlotte Sachs Bostrup dirigerer sine skuespillere, så komikken sidder stramt og sikkert.

Danica Curcic er på en eller anden underlig måde troværdig i sin helt utroværdige rolle som succeskvinden Line, der slår sig selv helt hjem i Ludo.

Dygtige komedieskuespillere som Lærke Winther, Marijana Jankovic og Martin Buch har fuldstændig styr på den ofte sjove dialog.

For mens det kniber for manuskriptforfatter Christina Sederqvist, når det drejer sig om at servere en god og gennemtænkt historie med en skarp pointe, sidder replikkerne ofte lige i mellemgulvet, som da Lines mand udbryder; 'du sagde selv, at Fina var en gave til hele familien!', da Line tager ham i at have sex med barnepigen Fina.

De replikker, dét skuespil og dén timing har fortjent et noget skarpere udgangspunkt.

(© Nordisk Film)
Facebook
Twitter