Apple går ind i streaming-krigen med lavpristilbud: Men de får svært ved at true Netflix og HBO's dominans

Den nye streamingtjeneste Apple TV+ lanceres 1. november i Danmark og kommer til at koste 39 kroner. 

Skuespillerne Steve Carell, Reese Witherspoon og Jennifer Aniston er med i det nye program 'Morning Show' på Apple TV+. (© dr)

Kampen om kunderne på det globale streaming-marked er benhård.

Netflix og HBO sidder på store dele af markedet, men både Amazon, Disney og nu også Apple vil være med.

Tidligere på året kom Apple med nyheden om, at de vil lancere en streamingtjeneste, og i går blev der sat dato og pris på: Apple TV+, som tjenesten kommer til at hedde, lanceres i Danmark 1. november i år, og abonnementet vil koste 39 kroner om måneden.

Den nye streamingtjeneste vil indeholde film og tv-serier, og der vil både være originalt indhold og titler fra andre producenter.

Hårde konkurrenter

Men selv om Apple i forvejen har godt fat i de danske forbrugere, når det handler om elektronik, så bliver det meget svært for virksomheden at stjæle markedsandele fra de store konkurrenter, siger Claus Bülow Christensen, der er selvstændig medieanalytiker og ekspert i streaming-tjenester.

- Når man ser overordnet på streaming-markedet, bliver det svært at rokke ved de altdominerende giganter, som er Netflix og HBO. Netflix sidder på over 50 procent af de danske husstande, har et kæmpe bagkatalog af titler og bruger omkring 12 milliarder dollars på årsbasis på at producere og købe indhold, siger medieanalytiker Claus Bülow Christensen til DR Nyheder.

- Mange vil nok prøve det af, men Apples store udfordring bliver at sikre, at indholdet er tilstrækkeligt interessant til at købe en yderligere streaming-tjeneste, tilføjer han.

Skal satse på 'hype'

Da det vil være nærmest umuligt at konkurrere på antallet af titler, skal Apple TV+ i stedet forsøge at "skabe hype omkring nogle få serier", som måske kan kapre kunder, siger Claus Bülow Christensen.

- De har jo ikke et stort bagkatalog, så de skal opbygge en base af originalt indhold nærmest fra bunden af. Der skal være noget eksklusivt indhold, som er nok i sig selv til at tiltrække kunder.

Derimod ser medieanalytikeren Disney som en langt større udfordrer til Netflix og HBO.

Disney er på trapperne med sin egen streamingtjeneste, Disney+, som lanceres i USA den 12. november i år. Den forventes at åbne i Danmark i slutningen af 2019 eller starten af 2020.

- Disney har klodens største bagkatalog med blandt andet Star Wars og Marvel, og de har fjernet alt deres indhold fra andre platforme. Så Netflix er nødt til at producere noget indhold, der kan måle sig med det, siger Claus Bülow Christensen.

Nye serier på vej

Apple har allerede løftet sløret for noget af det indhold, seerne vil kunne opleve på Apple TV+.

Skuespillerinden Jennifer Aniston, der særligt er kendt fra tv-serien 'Venner', vil medvirke i dramaserien 'Morning Show'.

Filminstruktøren Steven Spielberg skal stå i spidsen for en science fiction-serie kaldet 'Amazing Stories'.

Derudover vil skuespilleren Jason Momoa spille hovedrollen i serien 'See', der handler om en verden, hvor det meste af befolkningen er blevet udslettet af en dødelig virus, og de sidste overlevende er blinde.

Facebook
Twitter