Brutal, nervepirrende og åndeløst spændende: 5-stjernet ridder-drama er i sandhed en vild historie fra den virkelige verden

Da de Carrouges hustru, Marguerite, beskylder le Gris for at have voldtaget hende, besluttes det, at stridigheden skal afgøres ved en tvekamp.

Filmmanuskriptet er skrevet af den Oscar-nominerede Nicole Holofcener, Ben Afflect og Matt Damon, der også skrev det Oscar-vindende manuskript til 'Good Will Hunting'. (Foto: Patrick Redmond © 2021 20th Century Studios)

Nå okay, så er det riddernes tur til at få et spark i skridtet?

I forrige uge var det James Bond, der blev kastreret. Og nu er det altså slut med storfilm, hvor hædersmænd i rustninger drager sværdet og hakker det gennem hjelmen på fjenden, inden de redder den indespærrede skønjomfru i tårnet? Jep.

Heldigvis.

Alle er naturligvis i deres gode ret til at mene, hvad de vil om kønsbalance og #MeToo ude i virkeligheden.

Men i filmenes og seriernes verden har opgøret med mandsdominansen, indenfor de seneste år i hvert fald, tvunget historiefortællerne til at tænke nyt. Og det skader aldrig. Nogensinde.

Det klæder James Bond at være en mere nuanceret type i 'No Time to Die'. Det gjorde bestemt heller ikke Danmarkshistorien kedeligere at skifte fokus fra de evindelige konger til en dame med ben i næsen i 'Margrethe den første'. Og med 'The Last Duel' får vi et spændende nyt blik på middelalderen.

Pointen med 'The Last Duel', der bygger på virkelige hændelser i det franske 1300-tal, er at spejle nutiden i middelalderen og understrege, hvor meget der er i spil i forbindelse med en voldtægt – hvor meget mænd har opfattet kvinder som deres ejendom, hvor lidt en kvindes ord har vejet overfor myndighederne, hvor svært det er at måle vidneudsagn op mod hinanden osv.

Det viser instruktøren Ridley Scott ved at fortælle 'The Last Duel' i tre akter, et vidneudsagn fra hver af de tre hovedimplicerede.

Instruktøren Ridley Scott er manden bag klassikere som 'Alien', 'Bladerunner' og 'Thelma & Louise'. (Foto: Patrick Redmond © 2021 20th Century Studios)

Var det voldtægt?

Jean de Carrouges (Matt Damon) beretter om sit venskab med Jacques le Gris (Adam Driver), om deres ærefulde togter sammen, og om hvordan han en dag vender hjem for at høre sin kone (Jodie Comer) fortælle, at hans gamle ven har voldtaget hende.

Le Gris' beretning er naturligt nok anderledes. Han opfatter de Carrouges som en ven og som indbegrebet af en hædersmand, men også som et fjols og en humorforladt slagsbror.

Og voldtog han så Marguerite? Joh, han tvang sig indenfor i hendes hjem og tog hende, men hun var ikke uinteresseret. Hun har da smilet lystigt til ham. Og var de måske ikke forbundet i en fælles interesse i sprog og litteratur?

Endelig er der Marguerites udsagn, som filmen selv præsenterer som sandheden. Marguerite var blot venlig, ikke indbydende, overfor Jacques le Gris. Og når hun strittede imod i sit kammer, ja, så VAR det faktisk, fordi hun overhovedet ikke ville.

Undervejs i den tredeling, der er lånt direkte fra japanske Akira Kurosawas 'Rashomon - Dæmonernes port' fra 1950, opstår et nuanceret blik på magtforholdet mellem mænd og kvinder.

De tre hovedroller Jean de Carrouges, Jacques le Gris og Marguerite de Carrouges spilles af henholdsvis Matt Damon, Adam Driver og Judie Comer. (Foto: Patrick Redmond © 2021 20th Century Studios)

Et forfriskende hverdagsblik på middelalderen

Det er ikke raketvidenskab, og pointerne bliver afleveret så bastant, som var de franske middelalderborge, men med tanke på hvor stivbenede kønsroller har været i filmhistorien, er 'The Last Duel' et lille kvantespring.

Det absurde i, at de Carrouges er optaget af sin ære – og ikke af sin kones velbefindende – står tydeligt frem.

Det er ikke mange år siden, at mænds ære var en acceptabel begrundelse for tåbelige handlinger på film.

Dertil kommer, at 'The Last Duel' serverer et forfriskende hverdagsblik på middelalderen.

Det er for eksempel skønt at høre, at Jacques le Gris er dygtig til at regne og derfor kan fikse regnskaberne for sin herre, Grev Pierre. Og at se Marguerite udtænke nye rentable måder at dyrke landbrug.

Det er rigeligt til at udgøre en formidabel moderne storfilm på 2,5 time, men læg dertil den duel, titlen varmer op til, den sidste kongegodkendte duel i fransk historie, mellem Jean de Carrouges, der vil have oprejsning, og Jacques le Gris. Den er brutal, nervepirrende, åndeløst spændende og fuld af underbetydninger.

For datidens samfund er det ikke den stærkeste, der vinder. Det er Vorherre, der afgør fejden og derved fælder dom.

Hvis de Carrouges taber, har Marguerite altså løjet, og hun skal derfor bindes nøgen til en pæl og brændes levende for øjnene af hoben.

'The Last Duel' er i sandhed en vild historie fra den virkelige verden.

(© 2021 20th Century Studios)
Facebook
Twitter