Chokeffekt og sprængfarlige emner: Popstjernes nye film er opfindsom og effektiv

Gyserfilmen 'Antebellum' er en ny film i rækken, der sætter ild under racedebatten i USA.

Sangerinde og skuespiller, 34-årige Janelle Monáe, har sin første filmhovedrolle i gyseren 'Antebellum'. Hun har lavet musik siden 2001 og har blandt andet hittet med sangen 'Make me feel' i 2018. (Foto: Matt Kennedy © Lionsgate Films)

Hvis nu Jordan Peele, Sean McKittrick og Raymond Mansfield havde været popmusikere, havde det været helt på sin plads at konstatere, at de havde fundet formlen for, hvordan man skaber et pophit.

Men Peele, McKittrick og Mansfield er filmmagere. Af vidt forskellige slags i øvrigt.

Og så har de rigtig meget andet på hjerte end at skabe hits.

Fælles for de tre er, at de i 2017 tog måsen på den amerikanske filmverden med 'Get Out' – en konstant overraskende film, der jonglerede med komedie, familiedrama og gys, mens den knivskarpt kommenterede på raceforhold i nutidens USA.

Det virkede.

Folk væltede ind og så den. Faktisk i så stor grad, at det blev den tiende mest indbringende film i 2017.

Senere fulgte Peele sin succesrige debut op med endnu et finurligt gys om raceforhold, 'Us', alt imens han selv og Sean McKittrick og Raymond Mansfield producerede den lige så genresprængende og racekommenterende 'BlacKKKlansman' for veteraninstruktøren Spike Lee, der fik sparket nyt liv i sin ellers hensygnende karriere.

Kombinationen af genreleg og politisk aktivisme virker tydeligvis.

Endda så godt, at rækken af andre alvorstunge dramaer, der kommenterer på racisme i USA, såsom Steven Spielbergs 'Farven lilla' eller Nate Parkers 'Birth of a Nation', virker tunge og uformående i sammenligning.

Det bliver grundigt understreget med gyserthrilleren 'Antebellum', produceret af blandt andet McKittrick og Mansfield og instrueret af det debuterende makkerpar, Gerard Bush og Christopher Renz.

Sprængfarligt og højaktuelt emne

I 'Antebellum' følger vi en ung kvinde (Janelle Monáe, i midten), der lever et almindeligt, moderne storbyliv, men havner i en frygtelig virkelighed på en slaveplantage i fortidens USA. Her skal hun finde hoved og hale i et mysterium for at slippe væk. (Foto: Matt Kennedy © Lionsgate Films)

'Antebellum' har taget sit navn efter et udtryk, der betyder "før krigen" – i betydningen "før slaveriets ophør". Udtrykket vil vække en nostalgisk klang i visse hjørner af de amerikanske sydstater.

Både titel og film stikker fingrene direkte ned i et af de mest sprængfarlige emner i amerikansk politik: Menneskerettighedsbevægelsen 'Black Lives Matter'og præsident Donald Trumps manglende lyst til at tage afstand til grupperinger, der råber højt om "White Supremacy" (hvidt herredømme).

Og 'Antebellum' gør det både opfindsomt, effektivt og med stor lyst til at vende op og ned på stereotyper og fordomme.

Filmen fungerer klart bedst, jo mindre man ved om den, eftersom den er delt op i tre akter, der støder ind i hinanden nærmest med chokeffekt.

De første 40 minutter foregår i et klassisk slavehelvede i 1800-tallets sydstater, med alt hvad det indebærer af tortur og grusomme plantageejere.

'Antebellum' udkom i USA i september og høstede varierende anmeldelser fra filmkritikerne. (Foto: Matt Kennedy © Lionsgate Films)

Og så pludselig hopper filmen til nutiden. Til den succesfulde politiske aktivist Veronica Henley, der holder peptalks om afro-amerikanske kvinders lysende fremtid.

Hvad foregår der?

Det bliver såmænd afsløret i tredje akt, der ikke holder sig tilbage med at skabe en næsten spirituel meditation over sangeren Vagabons smukke hymne 'Home Soon'. Der er tydeligvis rigtig meget på spil under en film, der insisterer på forandring.

Et vredt opgør med fordomme og raceulighed

Gabourey Sidibe spiller Veronicas, veninde, Dawn i 'Antebellum'. Hun brød igennem i 2009, hvor hun spillede hovedrollen i den anmelderroste film, 'Precious'. (Foto: Matt Kennedy © Lionsgate Films)

Gerard Bush og Christopher Renz har begge en fortid med musikvideoer og reklamefilm, hvilket bestemt præger 'Antebellum'.

Det havde ikke gjort spor, hvis de havde skiftet et par lækre panoreringer i slowmotion ud med flere grundige beskrivelser af deres figurgalleri.

Der er plads og rum til det, især hos en herlig type som Veronicas højtråbende veninde, Dawn, der insisterer på at være uimodståeligt lækker og urokkeligt selvsikker. Hun er et skønt opgør med en klichéfyldt type i amerikansk film: Den sorte, overvægtige birolle. Desværre får hun ikke plads til at være meget mere end blot en ny type birolle.

Popstjernen Janelle Monáe spiller bundsolidt som Veronica Henley, men det er i det store hele ikke menneskebeskrivelserne, som 'Antebellum' vil blive husket for.

Til gengæld sidder det vrede, velformulerede opgør med racismen lige mellem øjnene.

(© Lionsgate Films)
Facebook
Twitter