Chokeret anmelder: Fransk skilsmisse kan mærkes på krop og sjæl

Franske ’Alt for min søn’ sætter billeder på debatten om vold mod kvinder og efterlader seeren i chok, mener Filmlands Per Juul Carlsen.

(Foto: Web exclusive / stillfoto © Jusqu'à la garde)

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg gik i biffen og så franske ’Alt for min søn’ i forventning om, at det var en film om en familie under en skilsmisse, om far og mor, der skændes – og hiver og vrider familien i laser.

Jeg havde en forventning om, at det var en film om de psykologiske spil, om følelserne, om dyret, der ofte kommer op i mennesker´, når de føler sig trængt op i en krog overfor noget af det, som gør dem mest sårbare, deres børn.

Sådan en film er ’Alt for min søn’, men den er også noget mere, eller mindre, eller i hvert fald noget andet.

Klichéen på en voldelig ægtemand

Lige fra begyndelsen står det klart at de to børn, 11-årige Julien og Joséphine på 18, IKKE er begejstrede for deres far.

Overfor dommeren, der skal afgøre forældremyndigheden, har Julien erklæret, at hans familie er bange for sin far, Antoine, og at han er angst for, at faderen skal gøre moderen noget ondt.

Det er jo et klart og tydeligt vidnesbyrd, men Antoine insisterer på, at nogen gør ham uret – at nogen bevidst forsøger at skubbe ham væk.

Per Juul Carlsen

Filmtossen Per Juul Carlsen er vært for Filmland Podcast samt anmelder på P1 Eftermiddag.

Han er ikke meget for at tale om yndlingsfilm, men vil gerne vedgå, at hans liv blev formet af Monty Python, David Lynch, ’Rumrejsen år 2001’, ’Blade Runner’, talrige tegneserier og en helt igennem fortræffelig barndom i Randers.

Og hvem ved, måske er moderen Miriam virkelig en udspekuleret type, der udnytter at Antoine, i skuespilleren Denis Ménochets kæmpeskikkelse, faktisk ligner klichéen på en voldelig ægtemand?

Sidst i filmen får vi et svar, endda en respons, som jeg overhovedet ikke var klar til at modtage, fordi jeg stadig forventede at se en film om det psykologiske spil i en familie under en skilsmisse.

Og så sad jeg tilbage, næsten i chok i biografsædet.

Men i store dele af filmen er det svært at vurdere, om Miriam selv skaber problemerne i familien ved at sno aftalerne, så Antoine har så lidt som muligt med Julien at gøre – og så han i hvert fald ikke ser Joséphine, som hævder at Antoine har slået hende.

Miriam gør sig utallige krumspring for at holde både sine nye telefonnumre og sin nye adresse hemmelig for Antoine – og det har hun en pointe med.

'Ondskabens hotel' uden spøgelser

Den debuterende instruktør, Xavier Legrand, der også er skuespiller, har selv erklæret, at den store inspirationskilde har været Stanley Kubricks klassiske gys, ’Ondskabens hotel’.

Hvis du trækker spøgelser på et isoleret hotel og overnaturlige kræfter fra den film, har du i stedet et brutalt familiedrama, hvor volden lurer kraftigt under overfladen – indtil den slet ikke kan holde sig under overfladen mere.

Så er den fortælling pludselig et indlæg i det støt større fokus på kvinder med voldelige ægtemænd.

Alt for min søn

Instruktør: Xavier Legrand

Medvirkende: Léa Drucker, Denis Ménochet, Thomas Gloria

Premiere: 3. maj

Det havde nok været mere givtigt og interessant med en film, der forsøger at få os til at begribe, hvad der sker i en mand, når han mister besindelsen overfor børn og ekskone.

Og de komplekse psykologiske og emotionelle spil, der bliver sluppet løs, når familier går fra hinanden, er altid værd at studere.

Men man kan selvfølgelig også, som Xavier Legrand, vælge en femte vinkel, at vise det fysiske mareridt mange kvinder, op mod 28.000 i Danmark alene, lever under.

Det var altså ikke lige det, jeg havde forventet af ’Alt for min søn’.

Men hold da kæft, hvor har jeg mærket det på krop og sjæl efter Xavier Legrands afrunding på den historie …