Danmarks 'bedste reality-show' fylder 20 år: 'Den slags var aldrig gået i dag'

20 år efter premieren er tv-serien 'Dahlgårds Tivoli' stadig hamrende populær, og de medvirkende har opnået kultstatus.

- I '99-sæsonen satser Dahlgårds Tivoli på noget helt nyt. Familien har hyret store musiknavne og håber, at det kan tiltrække ekstra mange gæster.

Sådan lyder introspeaken i det allerførste afsnit af den danske reportageserie 'Dahlgårds Tivoli', der rullede over skærmen tilbage i sommeren 1999.

Men at hive tidens store navne som Cartoons, Hit'n'Hide og Infernal op på pallescenen var langt fra det eneste nye, det familiedrevne tivoli prøvede dén sommer.

I hælene havde de nemlig et kamerahold fra DR, der dokumenterede livet på landevejen i otte tv-programmer. De skulle vise sig at blive en milepæl i dansk tv-historie.

Siden dengang har programmerne og ikke mindst de ansatte i tivoliet - særligt tivoliets solbrændte og storrygende overhoved Leif Dahlgård - opnået noget nær kultstatus.

Vi markerer 20 års jubilæet for 'Dahlgårds Tivoli' ved at dykke ned i, hvordan programmerne blev til, og hvorfor der er folk, der stadig ser med her to årtier senere.

(Foto: COLOURBOX © Grafik: Christian Ellegaard)

Mødet med familien Dahlgård

'Dahlgårds Tivoli' blev optaget i løbet af foråret og sommeren 1999.

Måneder forinden var idéen til programmet opstået, mens tv-tilrettelægger Lisbet Barrett og hendes kolleger i DR var i gang med at filme et reportageprogram på Københavns Hovedbanegård, inspireret af datidens store seersucces 'Airport' fra britiske BBC.

- Min chef, Arne Ullum, kom med den idé, om vi ikke skulle forsøge at følge et omrejsende tivoli. Det synes vi lød sjovt, så jeg blev taget af projektet på Hovedbanegården og fløjet direkte til Jylland for at finde frem til det tivoli, som vi skulle følge, siger hun.

I det jyske nåede Lisbet Barrett dog kun at besøge ét andet omrejsende tivoli, før hun stødte på familien Dahlgård.

- Da jeg sad der i spisevognen sammen med hele familien, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle være dem. Det her familiedynasti var helt fantastisk, og så er Leif jo bare Leif. Så det gav sig selv, at det var dem, vi skulle følge, fortæller hun.

Et par måneder senere, da tivoliet så småt var i gang med forårsæsonen, begyndte optagelserne. Fire tv-tilrettelæggere fra DR - hver med ét kamera under armen - rykkede ind i to campingvogne på tivolipladsen.

Under optagelserne, der varede i omkring otte uger, boede tv-holdet i tivoliet og fulgte livet blandt personalet tæt. De fire tilrettelæggere arbejdede i hold af to og to og skiftedes til at have én uge med tivoliet og én uge hjemme i TV-Byen i Søborg, hvor de var med til at klippe programmerne.

Livet i et omrejsende tivoli var sjovt, men også hårdt, fortæller Lisbet Barrett.

- Vi boede der jo i en uge ad gangen og var sammen døgnet rundt. Om søndagen, når vi havde skiftedag, og jeg så de andre tilrettelæggere ankomme, løb jeg dem nærmest i møde, fordi jeg var så glad for at se dem. Efter sådan en uge trængte jeg virkelig til at komme hjem og se mine børn.

Fællesbillede fra Lisbet Barretts private gemmer. Forrest ses hun (th.) sammen med tilrettelægger-kollegaen Flemming Christensen, mens flere af tivoliets ansatte ses bag dem. Programmets to andre tilrettelæggere, David Binzer og Anne Eberhardt, er ikke med på billedet. (Foto: PRIVATFOTO © Lisbet Barrett)

Nærdødsdrama og opsigelser i ét væk

Tv-holdet fulgte med tivoliet rundt i landet og var blandt andet med i Vejle, Viborg og Gram i løbet af de uger, optagelserne varede. Her agerede de, med et kamera under armen, fluen på væggen, mens livet i tivoliet gik sin vante gang med magtkampe om radiobilerne, romantiske trekantsdramaer og opsigelser på stribe.

Ja, drama var der nok af.

I ét afsnit bliver en polsk medarbejder nær mast til døde i en karrusel, og i en anden episode bliver seerfavoritten Jan sendt til øjenlægen efter et lidt for nært bekendtskab med et vildfarent hagl i skydeteltet.

Jan og Lisbet Barrett pjatter mellem optagelserne. Tv-holdet fulgte tivoliet i flere uger, så tilrettelæggerne og de ansatte lærte med tiden hinanden godt at kende. (Foto: PRIVATFOTO © Lisbet Barrett)

Men modsat hvad man måske kan fristes til at tro, når man ser de vilde optrin i programmet, så er ingen af episoderne opstillede eller planlagt på forhånd. I stedet lykkedes det tv-holdet at få så meget guld i kassen, fordi de, med Lisbet Baretts ord, filmede 'dag og nat'.

- Vi var hele tiden på dem med kameraerne. Vi filmede konstant. Vi var hele tiden opmærksomme på, hvad der foregik rundt omkring i tivoliet, og hvor de gode historier var.

Og gode historier var der mange af - så mange, at tv-holdet af og til havde svært ved at følge med.

I et af programmerne vælger Raymond, én af tivoliets ansatte, at sige op efter blot tre dage i tivoli-trøjen. Og netop dén scene kom kun med i programmet takket være en lynhurtig tilrettelægger.

- Det var tidlig morgen, så jeg havde lige været i bad og kom gående gennem pladsen med mit håndklæde, da jeg pludselig så min kollega Flemming komme spurtende med 110 kilometer i timen, mens han filmede. Det viste sig så, at Raymond var i gang med at sige op, siger Lisbet Barrett med et grin og fortsætter:

- Ja, man kunne sgu ikke engang gå i bad, uden at folk pludselig sagde op!

Se scenen, hvor Raymond får nok og siger op, fordi han ikke får lov til at rydde op på sit værelse:

Med 2019-briller kan Lisbet Barrett dog godt studse lidt over den måde, hun og de andre tilrettelæggere arbejdede dengang.

- Vi filmede jo på alt og alle, og de blev ikke engang spurgt, om de ville være med - vi filmede bare. Dét var ikke gået i dag. Dengang gik man ikke så meget op i det med samtykkeerklæringer, og det var jo heller ikke en helt fair måde at gøre det på. Men alle de unge arbejdere i tivoliet synes jo heldigvis, det var meget sjovt, siger hun og tilføjer:

- Og det var da helt klart grunden til, at vi fik så meget materiale i kassen - vi filmede sgu bare.

Blev sommerens helt store seersucces

Materialet blev løbende sendt hjem på filmbånd med kurér til København, hvor to klippere sad klar til at se de mange timers råbånd igennem for at finde frem til de helt rette scener.

Ifølge Lisbet Barrett er det i høj grad klippernes fortjeneste, at programmerne blev så gode, som de gjorde.

- Vi havde to knalddygtige klippere på, Anders Møller-Nielsen og Jens Lohmann, som var pissegode til at finde de rette scener og klippe det hele sjovt og kvikt sammen. Det har jo været et helt forfærdeligt arbejde at skulle se alle de timers råbånd igennem, så de fortjener noget anerkendelse; rigtig meget af programmets succes er i mine øjne deres fortjeneste.

Skørtejægeren Jan Lund var én af de medvirkende, der fik særlig meget skærmtid i programmerne. I dag er han stadig en af seriens fan-favoritter. (Foto: DR / Colourbox Grafik: Christian Ellegaard)

Samme sommer begyndte 'Dahlgårds Tivoli' at rulle over skærmen.

Det første afsnit blev sendt 20. juni 1999, og der gik ikke længe, før programmet begyndte at mænge sig i toppen af avisernes lister over de mest sete tv-programmer.

Selvom flimmerkassen kæmpede en nådesløs kamp mod det forygende solskinsvejr den sommer, blev programmet alligevel et af sommerens mest sete tv-programmer med seertal, der flere gange nåede over 800.000.

- Vi kunne godt mærke, at det her kunne ét eller andet, men jeg blev lidt overrasket over, hvor stort det blev. Og jeg tror heller ikke, familien Dahlgård anede, hvad det her kunne blive til, da de takkede ja til at medvirke, siger Barrett.

I avisernes tv-klummer var begejstringen også stor over tv's nye hitserie.

- Det er sjovt, det er tragisk, og det er hamrende nærværende fjernsyn fra et miljø i dagens Danmark, som er så fjernt og dog så tæt på, skrev bladet Aktuelt for eksempel i sin tv-klumme.

Hardcore fans hylder Leif Dahlgård

Her 20 år efter, at programserien havde premiere, er 'Dahlgårds Tivoli' fortsat populært. Seriens otte afsnit er samlet set blevet set over 140.000 gange på DRTV alene i år, og programmet og dets medvirkende har i nogle kredse opnået kultstatus.

Det oplever man i særdeleshed i Facebook-gruppen 'Dahlgårds Tivoli Fans', hvor de mere end 9.300 medlemmer dagligt deler gamle klip fra programmerne, selfies med tivolifatter Leif Dahlgård - der i fanbasen anses som noget nær en legende - og memes baseret på scener og citater fra programmet.

- Der er nogle virkelig hardcore fans inde i den gruppe, konstaterer komiker og podcastvært Pelle Lundberg med et grin.

Han er selv en af dem, der for alvor har set lyset i fortællingen om det omrejsende tivoli, siden han for omkring syv år siden blev introduceret til serien.

- Det var kærlighed ved første blik. Dengang jeg gik meget i byen, så jeg ofte 'Dahlgårds Tivoli', når jeg lå og havde tømmermænd. Det er en rigtig tømmermandsserie og kan på mange måder det samme, som en serie som 'Venner' kan. Det er trygt og velkendt, og det kan køre i baggrunden, uden at du behøver sidde klistret til skærmen.

- I dag er det fortsat en af mine favoritserier, og jeg tror, jeg genser den engang i kvartalet - både med og uden tømmermænd, siger Pelle Lundberg.

Hitter med Dahlgårds-podcast

Sidste sommer begyndte han at lave podcasten 'Dahlgårds Tivoli Podcast', en podcast der - som navnet antyder - udelukkende er dedikeret til DR's gamle reportageserie.

Flankeret af et panel af gæster gennemgår han i hver udsendelse på nærmest slavisk vis hvert af seriens afsnit, ligesom han også har interviewet flere af de personer, der medvirkede i serien tilbage i 1999.

- Det var en stor og lidt surrealistisk oplevelse, da jeg første gang talte i telefon med Leif. Jeg havde snakket så meget om den her mand, og nu sad jeg pludselig med ham i røret. Leif er jo én til én den samme person i virkeligheden, som ham vi oplever i serien. Manden har jo været chef hele sit liv og er meget kort og kontant, men samtidig er han også et varmt menneske, som jeg har stor respekt for, siger Pelle Lundberg.

Selvom 'Dahlgårds Tivoli' med nutidens briller er et overflødighedshorn af 90'er-nostalgi, så har reportageserien langt mere at byde på end skørt tøj og et gensyn med eurodance, mener Pelle Lundberg.

- Den kan det samme som en velskreven fiktionsserie. Der er drama, fantastiske mennesker, interessante spændingskurver. Og så viser den et miljø og nogle mennesker, som jeg aldrig tidligere har stødt på. Alle de her store og vilde personligheder smelter sammen og går bare op i en højere enhed, siger han.

- Og så er de her mennesker jo sjove. De siger og gør virkelig nogle sjove ting, så serien har også en stor grad af humor.

Denne scene fra det allerførste program, hvor Leif skælder ud, og Johnny nasser en smøg, er både Pelle Lundberg og Lisbet Barretts favoritøjeblik fra serien:

Dahlgård var datidens 'Familien fra Bryggen'

Netop seriens humor og farverige medvirkende er en del af forklaringen på, at programmet stadig har en fanbase i dag, mener tv-ekspert og tidligere kanalchef på TV 2 Zulu Keld Reinicke.

- Der er jo blevet lavet hundredvis af denne her slags reportageserier, men jeg tror, at 'Dahlgårds Tivoli' har opnået kultstatus på grund af persongalleriet, som jo er helt fantastisk.

- Det er fuld af det, som vi på moderne tv-sprog kalder 'big characters', som vi også kender det fra en serie som 'Familien fra Bryggen'. Var det blevet lavet i dag, havde de her mennesker jo fået deres egne spin off-serier, men dengang var det første gang, man mødte den her slags personligheder på dansk tv, siger Keld Reinicke.

Han er imponeret over den kultstatus, som 'Dahlgårds Tivoli' har formået at opbygge gennem årene.

- Jeg tror, der er en del af den yngre generation, der har taget det show til sig. De har måske aldrig set selve programmerne, men til gengæld har set de her memes og Youtube-klip, som bliver delt rundt på nettet, siger han og tilføjer:

- Det er flot gået, særligt af et reportageprogram med 20 år på bagen.

Er blevet kaldt tv-historiens bedste realityshow

Siden premieren for 20 år siden er 'Dahlgårds Tivoli' flere gange blevet fremhævet som en milepæl i dansk tv-historie.

Programmet anses af mange stadig for at være et af de mest vellykkede danske reportageprogrammer, og serien er sågar blevet døbt 'tv-historiens bedste realityshow'.

- 'Dahlgårds Tivoli' er jo noget helt særligt, og det er også kommet til at betyde noget særligt for mig, fordi det har fået den status, som det har i dag, siger tilrettelægger Lisbet Barret.

På nær ét enkelt afsnit, som hun så for ganske nyligt, har hun ikke selv genset serien, siden den blev til for 20 år serien, men hun er glad for, at programmet har fået en særlig plads i så mange danske tv-hjerter.

- Jeg er meget stolt af at have været med til at lave et program, som har opnået den form for kultstatus, siger Lisbet Barret, som sågar har prøvet at skrive en autograf til en person, som blev så imponeret, da han fandt ud af, at hun havde været med til at producere 'Dahlgårds Tivoli'.

- Dét er altså ikke sket med nogle af de andre programmer, jeg har lavet.

Du kan se eller gense alle otte afsnit af 'Dahlgårds Tivoli' lige nu på DRTV.

(Foto: Colourbox Grafik: Christian Ellegaard)
Facebook
Twitter