Danmarks 'vigtigste instruktør' fylder 60 år

Udover en uheldig bemærkning om Adolf Hitler er Lars von Trier kendt for et hav af kontroversielle og bevægende film.

Lars Von Trier poserer for fotograferne i forbindelse med promoveringen af 'Melancholia'. Det var i forbindelse med samme film, at kommentaren om Hitler faldt. (Foto: Eric Gaillard © Scanpix)

Gruppesex, Jordens undergang og satanisme.

Det er ikke kun kommentaren om, at "jeg forstår Hitler", der har gjort Lars von Trier til en verdenskendt og -berygtet filminstruktør. Film som 'Idioterne', 'Melancholia', 'Antichrist' og 'Nymphomaniac' er gennemsyret af pornografiske scener og kontroversielle emner.

I dag fylder manden bag filmene 60 år.

Berlingskes filmanmelder, Jakob Wendt Jensen, kalder Lars von Trier for Danmarks vigtigste filminstruktør. Blandt andet fordi han er så ufiltreret.

- Hver gang han sætter sig for at lave en ny film, har han en ny kontroversiel historie, og så er det ikke kun temaerne, der er vigtige i hans film. Han kan faktisk også finde ud af filmteknikken, siger Jakob Wendt Jensen til DR2 Morgen.

- Han har opfundet dogme-reglerne, og han har prøvet at lave alle mulige andre visuelle krumspring, fortsætter filmanmelderen.

I forbindelse med lanceringen af 'Melancholia' under filmfestivalen i Cannes røg der dog, som Jakob Wendt Jensen beskriver det, en finke af panden fra Lars von Trier. Med ordene "I understand Hitler" gjorde den danske filminstruktør sig til persona non grata i Cannes.

Ikke helt fair, mener filmanmelderen.

- Jeg tror, det var fuldstændig uoverlagt. Det, han ville sige, var, at han sent i sit liv fandt ud af, at han ikke er af jødisk oprindelse og har en anden far, end han troede. Han er af germansk oprindelse. Det blev kogt ned til det, han sagde med, at han forstår Hitler, siger Jakob Wendt Jensen, der selv var tilstede, da finken røg af Lars von Triers pande.

- Jeg sad dernede, og alle de danske journalister tog ikke notits af det. Pludselig kørte det som en steppebrand over hele verden. Det var dybt uretfærdigt, og det har folk i Cannes nærmest indrømmet sidenhen.

Tog kameraet på skulderen

Navnet Lars von Trier blev for alvor kendt i internationale filmkredse, da han lavede filmen 'Breaking the Waves' med Emily Watson og Stellan Skarsgård i hovedrollerne i 1996.

- Efter at have lavet nogle film, hvor han fokuserede meget på teknikken, så fandt han ud af at slå det hele lidt i stykker og tage kameraet på skulderen, så det blev en vibrerende og mere nærværende oplevelse, husker Jakob Wendt Jensen.

- Han begyndte at snakke mere med skuespillerne og instruere dem personligt. Det blev lidt en forløber for dogme-filmene, selv om der ikke var formuleret dogme-regler dengang.

Netop 'Breaking the Waves' er ifølge filmanmelderen et godt eksempel på, hvad Lars von Trier er så god til.

- Man ved, at han manipulerer med en undervejs, for det er en kærlighedshistorie, der er ret enkel. Der er smurt tykt på. Selv om man ved, at han er ude efter en, så lykkes det ham at knibe en tåre ud af en til sidst, siger Jakob Wendt Jensen.

- Vi ved, hvad han gør, men alligevel lykkes det ham at trække tæppet væk under en, understreger han.

Det vil Lars von Trier formentlig også have held med i sin kommende film 'The House That Jack Built', der skal optages til efteråret. Der er endnu ikke sluppet noget ud om indholdet af eller de medvirkende i filmen.

- Men der er ingen tvivl om, at det er noget originalt. Det bliver noget, som vi ikke har set før, siger Jakob Wendt Jensen.

Og så vil vi formentlig også se 'persona non grata' i Cannes, vurderer Berlingskes filmanmelder.

- Jeg gætter på, at han er at se dernede næste år med sin nye film.