Dansk komedie rammer plet med en type, vi alle kender: 'Det er edderpineme hyleskægt!'

Filmen 'Jagtsæson' skildrer genkendelig kvinderolle, og det virker, skriver anmelder.

- Vi kan genkende Eva midt i den grovkornede humor. Og fordi vi kender Eva, og vi ved, at det bare er film, er det hyleskægt, skriver Per Juul Carlsen. (© Andreas Bastiansen/Nordisk Film Production)

Jeg kender Eva.

Måske ikke lige den Eva, der er med i 'Jagtsæson', men en lignende Eva, en af de kvinder, der er midt i fyrrerne, som er blevet skilt.

Som har et eller flere delebørn og surfer lidt fra mand til mand, men ikke rigtig kan stille sig tilfreds.

En kvinde, som er grundbitter og føler sig som et offer for de hundrede af års kulturelle påvirkninger, der siger os, at en kvinde ikke længere er interessant, når hun har passeret de 40.

Du kender også Eva. Jo, du gør.

Det er hende, der dukker op lidt for sent til familiefester, og som kommer bumlende sidelæns ind og enten har glemt at tage sminke på eller har taget alt for meget på.

Som kommer til at drikke lidt for meget og grine lidt for højt, og som måske også vælter en rødvinsflaske hen på aftenen, lige før hun kommer til at sige noget upassende om en mands hårpragt på vej ud af døren.

Mille Dinesen kender også Eva. Ellers ville hun ikke kunne være en så udpræget Eva, som hun er i 'Jagtsæson'.

Mille Dinesen i rollen som den nyligt fraskilte mor, her sammen med eksmandens nye kæreste Isabella, spillet af Stephania Potalivo, der blandt andet har medvirket i 'Sjit happens', 'Klassefesten 3', 'Mercur'. (© Andreas Bastiansen/Nordisk Film Production)

Og Mille Dinesen kender Eva, fordi Eva nemt kunne være en søster til Nynne og Rita, som Dinesen har lagt skuespilkrop til i de populære tv-serier gennem sammenlagt 13 år.

Og Lærke Winther kender Eva. Og Stephania Potalivo kender Eva. Og instruktøren Tilde Harkamp. Og manuskriptforfatterne Lars Miering og Claudia Boderke.

Ellers ville de ikke vide, hvor sjovt det er at puffe Eva helt derud, hvor det gør rigtig nas, som når hun opdager, at hendes eks-mand har fundet sig en yngre model med strammere kød og succesrig karriere.

Eller når hun opdager, at den yngre model Bella forsøger at puffe hende til side for at være bedste veninde med Evas bedste veninde, Marlene, og Bella overtaler Marlene til at tage til et kursted for at score en gift mand, som hun er blevet lun på.

Og Eva undervejs på kurstedet indser, at hun i dén grad er blevet det tynde øl, der forsøger at tale Marlene fra at have en affære, mens hun bliver udsat for den ene pinlige ydmygelse efter den anden.

Som da hun i befippelse over Bellas og Marlenes venindehygge banker sin bil ind bag i en parkeret bil uden for kurstedet.

Eller hun ligger med måsen i vejret for at få fjernet kropsbehåringen i numsen, og damen, der skal fjerne numsehårene, har sin småsyge pre-teenagesøn med på arbejde, og hun lover, at han ikke kigger, men det gør han da.

'Jagtsæson' er instruktøren Tilde Harkamps anden spillefilm. Derudover har hun instrueret afsnit af adskillige tv-serie, som for eksempel 'Lærkevej', '2900 Happiness'. (© Andreas Bastiansen/Nordisk Film Production)

Vi kender også Eva, fordi vi har set de komedier, Claudia Boderke og Lars Mering har haft succes med før, 'Klassefesten 1-3', hvor mænd i fyrrerne tumler gennem ligeså pinlige, ydmygende, grovkornede øjeblikke som Eva.

Og vi kender Eva, fordi hun minder ikke så lidt om Kristen Wiigs Annie i 'Brudepiger', hvis pinligt udleverende humor 'Jagtsæson' nok har skelet til.

Men vi kender især Eva, fordi Mille Dinesen og Lærke Winthers Marlene og Stephania Potalivos Bella fortæller os, at DE kender Eva, i de små blikke, i måden de turnerer ordene, i pauserne, når de skal finde ud af, hvordan de slipper heldigst ud af en penibel situation.

Vi kan genkende Eva midt i den grovkornede humor, vi kan se hende komme ud for alt det, hun mindst af alt har lyst til at komme ud for.

Og fordi vi kender Eva, og vi ved, at det bare er film, er det edderpineme hyleskægt!

(© Nordisk Film Production)