Dansk producer bag ny storfilm: Jeg fik slebet nosserne af i modebranchen

Meget stod i vejen for filmen 'Silence', som har ulmet i kulisserne siden 1989. I dag har den premiere i Danmark.

Hvordan gik en ung aarhusianer fra at være i reklamebranchen i København til at arbejde med nogle af de største amerikanske navne i modebranchen og derefter være producer på store Hollywood-film?

Det fortæller den danske forretningsmand Niels Juul i dag i Filmland på P1. Han er ad tilfældets vej endt som producer på Martin Scorseses nye religiøse drama, 'Silence'.

På sin vej frem, har han stået bag Paris Hilton som kendisfænomen, han har lagt sag an mod Martin Scorsese og vundet en retssag for det italienske filmselskab Cecchi Gori med en erstatning på 18 millioner dollars.

De to sidstnævnte ting var en del af den lange kamp for at få filmen 'Silence', der har premiere i dag til at blive til noget. Den har nemlig haft ikke så få forhindringer på vejen, og at den i dag kan ses på det store lærred med Cecchi Gori som afsender er i høj grad den danske producer Niels Juuls fortjeneste.

Men historien går endnu længere tilbage end Niels Juuls år i filmbranchen. Han har blandt andet en fortid i modebranchen, og var i en periode underdirektør hos tøjmærket 'Von Dutch', som hans gamle ven Tonny Sørensen købte i 2000. Tre år senere spurgte han Niels Juul, om han ville være med til at gøre 'Von Dutch' internationalt.

Blev kaldt Dr. Frankenstein

Niels Juul sagde ja, og der gik ikke længe, før han kunne skrive 'gøre Paris Hilton berømt' på sit cv.

- En dag kom der en pige ind på lille vores kontor på Melrose Avenue i Los Angeles og sagde, at hun gerne ville være berømt. Vi spurgte, hvad hun havde, som var anderledes end alle andre - og hun svarede, at hun havde penge, fortæller Niels Juul om sit første møde med Paris Hilton, der kort efter skulle vise sig at blive verdenskendt.

Og det kan hun i høj grad takke 'Von Dutch' for.

- Hun var jo også flot, havde en god røv, lyst hår og var også ret vaks. Dengang havde vi en masse 'fake' paparazzis, som egentlig var vores praktikanter, som vi fik til at tage en masse billeder, når vi havde modeshow, fortæller Niels Juul.

Paris Hilton kan blandt andre takke Niels Juul for, at hun blev kendt. Her her hun til MTV Movie Awards i 2007. (Foto: PHIL MCCARTEN © Scanpix)

Dengang var der altid rigtige paparazzis ude foran deres butik, fordi 'Von Dutch' havde kunder som Nicolas Cage, Leonardo DiCaprio og Madonna.

- Og så klædte vi Paris på fra top til tå og sendte hende ud af butikken, med vores egne praktikanter placeret sammen med de rigtige paparazzis til at tage billeder af hende og sige: 'This is Paris, she's amazing', siger han.

Tre måneder efter var Paris Hilton på forsiden af alle blade i verden.

- Hun er også en dygtig business-pige, og endte med at skabe et imperium, der er 400 millioner dollars værd, siger Niels Juul, der fortæller, at han også blev kaldt Dr. Frankenstein, fordi han ikke anede, hvor stort fænomenet Paris Hilton blev.

Fik slebet nosserne af

Men modebranchen er ikke kun liv og glade dage. Det er også grådighed, kynisme, forfængelighed og egoisme, siger produceren.

- Jeg fik slebet nosserne lidt af i branchen. Man skal altså stå tidligt op for at sørge for, at tingene er i orden. Modebranchen er svær, og 'Von Dutch' var jo verdens mest kopierede mærke i 2004 og 2005, fortæller han.

Til sidst blev det også for meget for Niels Juul. I 2008 kolapsede det for ham, han trak stikket og rejste væk fra 'Von Dutch' og modebranchen.

- Det er en livsstil med mange fristelser, og jeg var også dårlig til at stresse af og sige nej. Så jeg måtte sadle om, siger han.

'Silence' dukkede op

Efter seks måneder, hvor Niels Juul med egne ord havde siddet i baghaven og tygget lidt på, hvad han så skulle lave, fik han en opringning fra nogle advokater i Rom.

Han blev spurgt, om han ville stå for et 'turn around' i filmselskabet Cecchi Gori, der blandt andre står bag successer som 'Life is Beautiful' og 'Il Postino'.

Et stort, fedt selskab - også i USA, kalder Niels Juul det. Først sagde han nej til jobbet som direktør, men så kom der et tilbud, han ikke kunne sige nej til, og hans nej blev til et ja.

- Jeg blev hyret for ni år siden til at redde det selskab ud af en bankerot, en konkurs. De vidste godt, hvad jeg havde lavet før med 'Von Dutch' og i USA, og det er jo det, jeg kan og gør, siger han.

I den forbindelse kortlagde vi, hvad der var i Cecchi Gori og hvad der var af ting, som var forsvundet i den tid, hvor de havde haft dårlig management. Og der var blandt andet 'Silence', fortæller Niels Juul.

Vandt 18 millioner dollars i erstatning

Niels Juuls advokater opdagede hurtigt, at rettighederne til 'Silence' var forsvundet over i et andet selskab, 'Hollywood Gang', som blev drevet af den tidligere direktør for Cecchi Gori.

- Da vi havde fået kortlagt situationen, kunne vi godt se, at vi havde et fantastisk godt sagsanlæg. Så hyrede jeg de bedste advokater, og så vandt vi en retssag og 18 millioner dollars i erstatning og fik alle rettighederne tilbage, siger Niels Juul.

Projektet med filmen 'Silence' havde ulmet siden 1989, og Martin Scorsese havde arbejdet med mange forskellige mennesker i de perioder, hvor han prøvede at sætte projektet op.

- I den branche, bliver man nødt til at se alt som et forretnings-skaktræk. Det ved folk også godt. Jeg måtte også sagsøge Martin Scorsese på et tidspunkt, og det var jo ikke så skide populært. Der var en, der sagde til mig: Niels, you'll never work in Hollywood again. You asshole. (Niels, du kommer aldrig til at arbejde i Hollywood igen, dit røvhul, red.) Og jeg svarede: Well, I'm a professional asshole, so I'll take that as a compliment (tja, jeg er et professionelt røvhul, så jeg tager det som en kompliment, red.), siger han.

Liam Neeson spiller en af hovedrollerne i Martin Scorseses nye storfilm 'Silence', der får premiere herhjemme i dag. (Foto: Kerry Brown © © 2016 Paramount Pictures)

Så da Martin Scorsese lavede filmen 'Hugo' i stedet for 'Silence' efter han havde skrevet under med på at lave 'Silence', bed Niels Juul igen fra sig.

- Så blev jeg nødt til at sagsøge ham. Det er jo ikke ham, jeg går efter, men hans agenter, der havde overbevist ham om, at det var bedre at få 10 millioner i honorar for 'Hugo' end to millioner for 'Silence'. Men hvis ikke, jeg havde lagt sag an, så var 'Silence' aldrig blevet til noget, siger han.

Den skulle dælendytme laves

Filmen 'Silence' bygger på en roman af Shûsaku Endô, og handler om den unge jesuiterpræst Rodrigues spillet af Andrew Garfield, som i det 17. århundrede rejser til Japan sammen med en anden ung missionær spillet af Adam Driver.

Der skal de efterforske, hvorvidt deres mentor (spilles af Liam Neeson, red.) har forladt kirken. Den færden udvikler sig til en spirituel rejse for de unge mænd.

- Det, jeg gjorde allerførst var at læse bogen af Shûsaku Endô, som selv var katolik, men japaner. Da jeg havde læst den, tænkte jeg: Hold da kæft, siger Niels Juul.

Derefter blev det vigtigt for ham at se, hvordan Martin Scorsese ville filmatisere den bog, for det var, efter hans mening, en næsten umulig opgave.

- Og der kan jeg godt blive følelsesladet ved at tænke over, hvad den mand ville. Han ville jo lave den film. Det gav ingen økonomisk mening for ham, men den skulle dælendytme laves - uanset hvad, fortæller Niels Juul og refererer til, at Martin Scorsese siden 1989 har arbejdet med 'Silence'.

Gennem årene var der nemlig rigtig meget, der stod i vejen for, at 'Silence' ville blive til noget, og alligevel kom den igennem.

- Den stiller jo det spørgsmål, som er mere aktuelt end nogensinde: Kan vi, med vores tro, gå i andre kulturer med vores verdensblik og perspektiv og indoktrinere eller sige, hvad andre skal tro? Det er en meget menneskelig film. Der er få film, hvor du går ud bagefter, og du er nødt til at være stille og tænke dig om lidt, siger han.

Hele interviewet med Niels Juul i Filmland på P1 kan høres her.

Facebook
Twitter