Dansk serie blev solgt til Netflix: Vi var målløse, da de pludselig ville købe den

Før den populære reportageserie om Rufus Gifford kunne komme på Netflix, måtte der dog laves om i den.

Den tidligere amerikanske ambassadør Rufus Gifford og hans mand Stephen DeVincent er nærmest blevet dansk folkeeje efter DR's to reportageserier. Første sæson blev sendt i 2014. (Foto: Framegrab © Type 2)

Da DR fik solgt 'Jeg er ambassadøren'-reportageserierne til Netflix, hvis danske udgave kunne fejre fem års fødselsdag i mandags, var det på ingen måde noget, redaktionschef for DR Ungs tv-produktion, Erik Struve Hansen, havde regnet med.

Om Erik Struve Hansen

Foto: Agnete Schlichtkrull

  • Erik Struve Hansen er redaktionschef for DR Ungs tv-produktion, der er den største leverandør af tv-programmer til DR3
  • Han er programansvarlig for og idémanden bag succes-reportageserien 'Jeg er ambassadøren fra Amerika' og 'Jeg er ambassadøren II'.
  • Serien er den første danske reportageserie, der er solgt til Netflix' internationale sider.

DR3-serien, der følger den populære – nu tidligere - amerikanske ambassadør Rufus Gifford var nemlig den første danske reportageserie nogensinde, der kom på Netflix’ internationale sider, fortæller redaktionschefen, der er programansvarlig for de to serier og også fandt på idéen til serien i sin tid.

Da den første begejstring havde lagt sig, dukkede der dog nogle udfordringer op. Netflix krævede nemlig nogle ændringer, der ikke var tænkt ind i produktionen, fordi den var produceret til det danske marked.

- Vi skulle udskifte al musikken og skabe hele musikken selv, ellers ville den ikke kunne komme ud. Det var en kæmpe opgave, fortæller Erik Struve Hansen.

Måtte klippe scener ud

Derudover måtte mindre dele også klippes ud af serien.

- Vi skulle være opmærksomme på alt, så folk ikke kunne sagsøge Netflix eller os. Der måtte ikke være noget som helst klip, hvor vi kunne være i tvivl om rettigheder, om det så var et nyhedsklip eller en computerskærm i baggrunden, der viste et billede af Obama, siger han.

Første sæson af reportageserien om Rufus Gifford blev sendt på DR 3 i 2014. (Foto: Mia Yoo Winding Nielsen/DR U © dr)

Da serien endelig kom online på Netflix i blandt andet USA, Canada, Australien og England fik Erik Struve-Hansen i dén grad også at føle, hvor stor en spiller Netflix er blevet. Pludselig begyndte store amerikanske medier som The Wall Street Journal, Vanity Fair og CNN at interessere sig for serien.

- Vi havde seriøst været glade for 50.000 seere i Danmark til en serie om en på det tidspunkt helt ukendt amerikansk ambassadør. Så vi var målløse da Netflix pludselig ville købe serien, og det endte med, at vores lille bitte og ret billige reportageserie kom ud til så mange mennesker, som Netflix rammer.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve