Danske David er med bag kameraet på verdens største serier: 'Game of Thrones har været det mest udfordrende'

Det er ikke altid nemt at være filmfotograf, når man arbejder med de store stjerner, fortæller David Katznelson.

(© HBO Nordic/Trine Harden/Ill. Oliver Seppo)

Hvis du har set 'Game of Thrones', husker du garanteret afsnittet 'The Climb' fra seriens tredje sæson. Det er her, at Jon Snow, en af seriens helt store helte, bestiger den 200 meter gigantiske ismur, sammen med The Wildlings, og hvor dele af muren bryder sammen og tager flere med sig i dybet.

Det, som de færreste måske ved om netop dét afsnit, er, at det er fotograferet af en dansker. Han hedder David Katznelson, bor i London og har fået priser for at filme store serier som 'Downton Abbey' – og som senest har været med til at lave HBO-serien 'It's a Sin'.

- Afsnittet fra 'Game of Thrones' er nok det teknisk sværeste og mest udfordrende, jeg har lavet indtil nu, siger David Katznelson fra telefonen i London.

Tog flere måneder at lave

Selvom afsnittet varer sølle 57 minutter, arbejdede David Katznelson fem til seks måneder som cheffotograf på afsnittet, hvor Jon Snow og hans kølige Wildling-kæreste, Ygritte, klatrer op ad den isglatte mur. Og udfordringen i at lave væggen var stort set lige så stor, som opgaven i at klatre over den.

Sådan så det ud, da Jon Snow kæmpede sig op ad isvæggen, der var lavet af plastik og salt, i 'Game of Thones'. (© HBO Nordic)

- Det var svært at få den til at ligne rigtig is, og samtidig var der rigtig høje forventninger til optagelserne. Jeg kan huske, at instruktøren en dag hev mig til side, hvor han fortalte, at han havde kigget mit cv igennem, og at jeg jo ikke havde lavet så meget. Og om jeg overhovedet var klar til at yde det, der blev krævet af mig. Det sætter virkelig ens nerver i gang, fortæller David Katznelson.

Det var netop isen, der var den helt store udfordring at skabe for den danske filmfotograf. I begyndelsen havde han regnet med, at filmholdet og skuespillerne skulle finde en gletsjer i Island, hvor de kunne optage. Men det var ikke fysisk muligt at få hele holdet til den frosne vulkanø.

David Katznelson fik en Emmy for at være cheffotograf på flere afsnit af 'Downton Abbey' i 2011. (Foto: PHIL MCCARTEN)

I stedet måtte de nøjes med en stor industrihal på havnen i Belfast i Nordirland og uden noget is overhovedet. For hele den frosne scene, hvor de klatrer op ad den iskolde væg, er lavet af forskellige slags hvid plastik og salt blandet sammen til en ti meter høj og otte meter bred væg, fortæller han.

- Vi brugte enormt lang tid på at forberede os. Det vilde ved det job var, at vi havde midlerne og villigheden til at få det til at se ordentligt ud. Sne og is er enormt svært at få til at se ægte ud, fordi krystallerne i is og sne reflekterer farverne på en helt særlig måde, og fordi det skaber kontraster. Vi begyndte at teste de forskellige typer is i juli, men optog først i oktober eller november, men det lykkedes i sidste ende, siger David Katznelson.

Den stille dreng

Naturens eget lys har altid fascineret David Katznelson. Og det var også en af årsagerne til, at han blev filmfotograf. Da han var barn, tog han stillbilleder af naturen og blev betaget af, hvordan lyset prægede landskaberne.

Han opdagede, hvordan farverne ændrede sig i løbet af døgnet og årstiderne, og han kiggede op på skyernes bevægelser, så han kunne regne ud, hvordan de ville præge lyset fra solen.

En af de ting, David Katznelson er begyndt at gå mere op i, er klimaet. Han har lagt mærke til, at der kan gøres meget i filmbranchen, hvor hver skuespiller har en bil stående klar udenfor, mens de er inde at optage. Flere gange står bilerne tændt udenfor, så de er varme, når skuespillerne er færdige. Derfor har han bedt chaufførerne om at slukke bilerne, mens skuespillerne er i gang. (Foto: Trine Harden)

- Jeg var et forholdsvist stille og tilbageholdende barn, der tog et skridt tilbage og observerede verden mere end mange andre børn. Og så beskrev jeg det, jeg så i billeder, siger han.

Da David Katznelson kom i gymnasiet, begyndte han sammen med kammeraten Kaspar Munk at lave kortfilm. Og efter de havde fået studenterhuen på, begyndte de at arbejde som underbetalte runnere og fik løn udbetalt i små stumper af ubrugte filmruller, som var tilovers fra dagens produktioner. Dem smed de i et gammelt, pensioneret 16 milimeter-kamera, de havde fået fat i, og begyndte at optage deres egne film.

Fik sin uddannelse i London

Efter at have søgt ind på Filmskolen i Danmark uden held tog David Katznelson til London for at søge ind der. Der lykkedes det, og siden 1997 har han boet i den britiske hovedstad, hvor han nu også har skabt sin egen familie og karriere.

Først som fotograf i flere kortfilm, dokumentarfilm og tv-film, men karrieren tog først fart, da han blev cheffotograf på fem afsnit af første sæson af 'Downton Abbey', der også gav ham en Emmy-pris.

- 'Downton Abbey' var nok mit gennembrud. På det tidspunkt var der ingen, der vidste, hvor stor serien ville blive. Men det viste jo sig at blive et kæmpe hit, og da jeg blev ringet op af holdet fra 'Game of Thrones' fortalte de også, at de gerne ville have mig med på grund af 'Downton Abbey', siger David Katznelson.

En af de ting, som David Katznelson var glad for ved at filme 'Downton Abbey', var omgivelserne og lyset - både inde i slottet og udenfor.

Blev overfuset af britisk skuespiller

Det at arbejde sammen med kendisser som Maggie Smith, der som aristokratisk overfrue kan underminere enhver samtale med blot et kort misfornøjet "hmm" i 'Downton Abbey', og Kit Harrington, der spiller Jon Snow i 'Game of Thrones', kan være en udfordring engang imellem.

Værst var det dog, da David Katznelson for flere år siden under indspilningerne til en Sherlock Holmes-film blev overfuset af den britiske skuespiller Ian Hart, som også har spillet med i Harry Potter-filmen 'Harry Potter og de vises sten'.

Ian Hart er skuespiller og medvirkede i filmen 'Sherlock Holmes and the Case of the Silk Stocking', som David Katznelson optog. (© Getty Images)

- Han skulle komme ind og sætte en bakke med te på et bord, og bagefter skulle vi lave et close-up på en kvinde, som sad ved bordet. Derfor lagde vi en hvid plade på bordet, som gør, at hun ser smukkere og yngre ud. Men så gik han helt amok og svinede mig til på det groveste. Filmoptagelserne stoppede nogle timer.

- Der var nærmest en diplomatisk krise, hvor instruktøren og produceren måtte tale ham til ro. Jeg var dybt chokeret, men næste dag var han i godt humør, gav mig en god flaske whisky og undskyldte. Men jo, stjernenykker kan gøre det svært for en, siger han.

Netop det skel er også den største forskel, der er mellem at arbejde i Danmark og i udlandet, fortæller han. For når de store skuespillere er med, og de er lidt besværlige af den ene eller anden årsag, får det presset til at stige på instruktør og producent, som så forplanter sig hos alle andre.

De fleste produktioner, David Katznelson har filmet, har foregået i England. Han siger, han ikke har fravalgt job i Danmark, men at det skyldes, at en stor del af hans professionelle omgangskreds er i Storbritannien, fordi han er uddannet der.

Og da han lavede serien '11.22.63' med James Franco var der stand-ins, som lignede skuespilleren, når de prøvefilmede, og når lys og alt andet teknik så var klar, smed den rigtige James Franco så sin telefon, sagde sine replikker og blev kørt tilbage til sit hotelværelse.

Men herhjemme, hvor han blandt andet har fotograferet 'Herrens veje', er hele holdet sammen om projektet. De sad på samme klapstole og drak den samme kaffe uden de helt store dikkedarer.

Er særlig glad for at have lavet 'It's a Sin'

Selvom David Katznelson har haft størstedelen af sin karriere i England, er han dog stadig så dansk, at han vurderer, at hans styrke som filmfotograf netop er at kunne se på de mere menneskelige ting, når han skaber film. Derfor er en af de produktioner, han er mest stolt af også tv-serien 'It's a Sin', som for kort tid siden kom på HBO Nordic herhjemme.

Den handler om aids-epidemien, der førte flere i graven i 80'erne, men som har vist sig stadig at være relevant i dag.

- Der var rigtig mange unge med, og de havde et helt ufatteligt højt humør, og de var enormt large uden, at der var nogen problemer. Det er skønt at kunne arbejde på den måde. Men modtagelsen af serien bagefter har været enorm.

David Katznelson under optagelserne til 'It's a Sin'.

- Serien har haft stor betydning for homoseksuelle, og den har rusket op i en masse ting, som man der ikke rigtig har været talt om. Den har endda skabt debat i House of Lords (overhuset i det britiske parlament, red.). Det gør mig enormt stolt, når man kan påvirke nogle ting, med det man laver.

Hvis du vil se nogle af de ting, David Katznelson har lavet, kan du blandt andet se afsnit et til fire af sæson et af 'Herrens veje' på DRTV.

FacebookTwitter