Danske Sandra er lige fyldt 21 - og så spiller hun hovedrollen i hele to film på filmfestivalen i Cannes: 'Det er så vanvittigt skørt'

Sandra Guldberg Kampp mænger sig lige nu med stjernerne ved filmfestivalen i Cannes.

Sandra Guldberg Kamp spiller hovedrollen i de to danske kortfilm 'Inherent', der er med i Critic’s Week, og 'Det er i jorden', der er med i festivalens hovedkonkurrence. (Foto: Rasmus Flindt Pedersen)

Er det kirsebærsaft?

For det er vel ikke blod, der er i det der kar?

…og hvad er det for nogle mærkelige klumper. Nej, det kan ikke være blod, for nu trækker hun en kop gennem karret og drikker det.

Jo, det ER blod… For der er røde plamager overalt i huset, og oppe på loftet ligger et væsen og trækker vejret så tungt og hæst, at selv Darth Vader må være misundelig!

Sådan begynder 'Inherent', en af tre danske kortfilm, der deltager på årets filmfestival i Cannes.

Det er sandsynligvis danmarksrekord, men det er endnu mere bemærkelsesværdigt, at 21-årige Sandra Guldberg Kampp har hovedrollen i to af de tre film, 'Inherent' og 'Det er i jorden'.

Dermed er det ikke slut på det bemærkelsesværdige og interessante.

Det udtryk, Sandra Guldberg Kampp har i de to film, er nemlig så langt fra Hollywoods appetitvækkende skønheder á la Marilyn Monroe og Audrey Hepburn, som man kan forestille sig.

Unge, danske filmskabere holder tilsyneladende rigtig meget af at bruge Sandra Kampp som et uspoleret naturbarn, der ser ud som om, hun er vokset op af den våde muld og derefter skal forsøge at forstå, hvordan verden hænger sammen.

Det var sådan en rolle, hun havde i spillefilmen 'Kød & Blod', som en teenagepige, der mister sin mor og derefter skal bo hos en tante (spillet af Sidse Babett Knudsen) og hendes lille familiemafia.

Hun sagde ikke meget, men lod sig rive med af begivenhederne og af den familie, hun nu var bundet til.

Sandra Guldberg Kampp ses her på plakaten fra 'Kød og Blod' sammen med Joachim Fjelstrup, Elliott Crosset Hove, Besir Zeciri og Sidse Babett Knudsen. (Foto: SNOWGLOBE FILMS / GEISNAES)

'Vi siger mere med øjnene end med ord'

I 'Inherent' er hun bundet til en anden opgave: at sørge for frisk blod til væsenet på loftet. Og i 'Det er i jorden' er hun bundet til en far, der har fået sig en fiks idé, som de færreste børn vil bryde sig om.

Sandra Guldberg Kampp har været med i meget andet dansk film- og seriedramatik. Og i andre slags roller. Men der tegner sig et mønster. Sandra skal helst have blå mærker, sår eller rifter på sig, hun må ikke være sminket og nyvasket, hun skal gå i noget tøj, der ser ud som, det er det eneste, hun ejer, og hun skal sige så lidt som muligt. Hvorfor?

- Det er et virkelig godt spørgsmål. Måske ser jeg bare sådan ud, funderer Sandra Guldberg Kampp, uden at virke utilfreds.

- Det vil jeg overhovedet ikke klage over. Det er enormt spændende at kunne arbejde uden at have ordene til at udtrykke sig med. Vi mennesker siger jo meget mere med vores kropssprog og med øjnene, end vi gør med ord. Vi bruger mange ord, men de fortæller absolut ikke altid, hvad vi mener.

  • Her ses Sandra Guldberg Kampp og Noah Skovgaard Skands i Nicolai G.H. Johansens 'Inherent'. (Foto: SEBASTIAN BJERREGAARD)
  • 'Det er i jorden' er en horrorfilm om Karoline, hvis liv bliver vendt op og ned, da hendes far, Kjeld, manisk begynder at grave et hul ude i deres have. (© Tobias Scavenius)
1 / 2

Vanvittigt skørt

I virkelighedens verden ligner Sandra på ingen måde de typer, den internationale filmverden kan se i 'Inherent' og 'Det er i jorden'. Hun ved udmærket,hvordan man sminker sig og ser cool ud, som hun sidder der i solen på en terrasse i Cannes.

Og selvom hun er vokset op på landet udenfor Svendborg, med forældre, der aldrig har været i kontakt med filmbranchen, er det svært at se, hun har noget tilfælles med de kuldslåede typer i filmene. Det synes hun nu ikke selv.

- Jeg synes, det enormt spændende at udforske de der upolerede og hærgede karakterer. Det er jo nogle meget basale følelser, de går igennem.

I øjeblikket er Sandra Guldberg Kampp ved at gøre sig klar til andre roller, "uden rander under øjnene og sår og blå mærker", som hun siger. Hun får lov at bruge flere ord, men "det er stadig meget hærget". Men hvad siger hun selv til at være blevet en slags galionsfigur for en ny generation af filmmagere, der hellere dyrker det hærgede end det lækre?

- Jeg synes det er så vanvittigt skørt, at vi er i Cannes. Jeg er jo megastolt af de to film, men det er stadig skørt, at vi er blevet valgt ud blandt over 3000 kortfilm til at være med på verdens største og vigtigste filmfestival. Jeg kan slet ikke kapere det.

De tre danske kortfilm, der deltager på årets Cannes-festival er Nicolai G. H. Johansens 'Inherent', der er med i Critic’s Week, Casper Rudolf Emil Kjeldsens 'Det er i jorden', der er med i festivalens hovedkonkurrence for kortfilm og Óskar Kristinn Vignissons 'Frie mænd', der er med i konkurrencen for filmskolefilm.

Film, der dyster om Den Gyldne Palme i år

  • 'Ahed's Knee': Nadav Lapid

  • 'Annette': Leos Carax

  • 'Benedetta': Paul Verhoeven

  • 'Bergman Island': Mia Hansen-Løve

  • 'Casablanca Beats': Nabil Ayouch

  • 'Compartment No. 6': Juho Kuosmanen

  • 'Drive My Car': Ryûsuke Hamaguchi

  • 'Everything Went Fine': Francois Ozon

  • 'The French Dispatch': Wes Anderson

  • 'A Hero': Asghar Farhadi

  • 'La fracture': Catherine Corsini

  • 'Lingui': Mahamat-Saleh Haroun

  • 'Memoria': Apichatpong Weerasethakul

  • 'Nitram': Justin Kurzel

  • 'Paris, 13th District': Jacques Audiard

  • 'Par un Demi Clair Matin': Bruno Dumont

  • 'Petrov's Flu': Kirill Serebrennikov

  • 'Red Rocket': Sean Baker

  • 'The Restless': Joachim Lafosse

  • 'The Story of My Wife': Ildikó Enyedi

  • 'Three Floors': Nanni Moretti

  • 'Titane': Julia Ducournau

  • 'The Worst Person in the World': Joachim Trier

Facebook
Twitter